Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SE-nr när man har hästar???  (läst 5101 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:SE-nr när man har hästar???
« Svar #20 skrivet: 12 dec-07 kl 10:13 »
Det är inte olagligt att gräva ner djur. Bara man sökt tillstånd hos länstyrlsen.
För har det gått snabbt och smidigt och inte var det särskillt dyrt jämfört med kadaver hämtning...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 dec-07 kl 10:45 »
Eftersom det råder lite oklarheter i det här med foderföretagarlagen, och Jordbruksverket inte heller har speciellt bra texter kring hur man ska uppfylla lagen rent praktiskt, kan jag ge en liten sammanfattning av vad vi har gjort här.
Vi driver ridskola, och oss är inspektörerna extra hårda mot.
Därför gäller det att ha järnkoll på fodret. ;)

Ta fram en pärm med ett register i.
Märk den "Foderföretagarlagen".

Märk flikarna:
- Foderrutiner
- Incidentrapport foderskada
- Försäljning av foder
- Inköp av foder
- Läkemedel, avmaskningsmedel m.m.
- Karta över betesmarker
- Hästbestånd
- Kopia på hästpassen
- Jordbruksverkets broschyr

1) Foderrutiner.
Här skriver du ner hur stråfoder och kraftfoder hanteras dagligen. Hur rengörs hinkar och verktyg (används rengöringsmedel?), hur hanteras balar, fodertunnor, m.m. så att man undviker att fodret blir dåligt? Vad görs om man upptäcker olika former av dåligt foder (gnagare i balarna, kryp i kraftfodret, utspillt foder).
Hur ofta tas vattenprover? Vad finns det för plan om vattnet är otjänligt eller inte kan pumpas upp pga. strömavbrott eller vattenläcka?
Hur hanteras mediciner, avmaskningsmedel, m.m.?
Vad finns det för plan om betet blir otjänligt av någon anledning?

Anteckna också att ni visar hjälpredor i stallet, att pärmen finns och vad som ska skrivas i den.

2) Incidentrapport foderskada
Här skriver ni ner om något har hänt med fodret som gör det otjänligt, och om någon häst har fått i sig dåligt foder.
Kryss-rutor är bra, så går det snabbt.
T.ex.
- Datum för upptäckt
- Vilken typ av foder det gäller (tänk på att även grönbete och vatten är foder), vad det är som har skadat fodret (kemiskt medel, skadedjur, mögel, dåliga analysvärden på redan utfodrat foder).
- Samt vilka hästar eller andra djur som kan tänkas ha ätit av det dåliga fodret.
Här har jag även tagit med en kryssruta som heter "Häst har rymt och fått i sig tvivelaktigt foder". Sånt kan ju alltid hända, och det gäller att vid en ev. kontroll kunna visa att man har tänkt på det.
- Vidtagna åtgärder
- Om fodret har kasserats, återlämnats till säljaren eller sparats som referens

3) Försäljning av foder
Ett slags "försättsblad" till kvitton eller fakturor som är kvar efter att man har sålt foder av något slag.
Skriv datum för när fodret överläts.
Några kryssrutor är bra för om det gäller hösilage, hö, ensilage, kraftfoder eller annat, samt med rutor för antal förpackningar och ungefär hur mycket det är i varje förpackning.
Mottagaren av fodret
Varifrån du har fått fodret

4) Inköp av foder
Har man bara egna hästar som man utfodrar, blir den här fliken nog den som blir flitigast använd.
Datum för när fodret togs emot
Om det gäller hösilage, hö, ensilage, kraftfoder eller annat, samt hur många förpackningar med hur många kg i det gäller.
Varifrån fodret har köpts. Här ska även kvitto eller faktura från försäljaren vara med. Kopia av kvitto går bra.
Analysrapporter kan också fästas här, både av foder och vatten.

5) Läkemedel, avmaskningsmedel, m.m.
En kopia på läkemedelsrecepten är bra att ha här. Eventuellt bipacksedeln också. Stryk gärna under hur lång karenstid det är på läkemedlet.

6) Karta över betesmarker
En kopia från Eniro duger gott, där du ritar in hur hagarna går.
Har du en SAM-karta från Jordbruksverket brukar de vara ännu bättre.

7) Hästbestånd
Kopia på köpekontrakten för hästarna samt försäljningskontrakten.
På så sätt är det enkelt att se hur lång tid du har haft en viss häst, och om du kan anses oskyldig till om hästköttet har blivit smittat.

8) Kopia på hästpassen
Passen lämnar man ju ifrån sig vid en försäljning, men det kan vara bra att ha kvar en kopia, ifall man skulle få strul med någon köpare.

9) Kopia på Jordbruksverkets broschyr om Foderföretagarlagen
Bra att ha i utskriven form

Jag förklarar gärna mer kring hur jag har tänkt när jag satte upp vårt system här, om nån skulle vilja. Det går bra att skicka privata meddelanden också.

Dokument som rör en incident och/eller en viss häst, ska finnas kvar i två år. Efter det kan ingen komma att kräva något från er.

Det krävs några timmars arbete i början, framför allt med att få ihop foderrutinsdokumentet, men sen är det inga konstigheter.
Det gäller bara att ha disciplin på sig själv att göra noteringar vid incidenter och när man har köpt eller sålt foder. Men det är därför som det är så bra med färdiga mallar som det bara är att fylla i, så glömmer man inget.

Lycka till! :)

Mvh Patrick

Du måste vara alla byråkraters dröm.........Tänk vad dom skall mysa när dom får bläddra i din pärm,naturligtvis så måste dom komma med någon anmärkning eller tillrättavisning.Det blir lite värre för dom om dom skulle kolla fodret på riktigt för dom ser väll inte skillnad på havre o korn.

En som fullkommligt skiter i alla pappersnissar o byråkrater.
                                                                                                        Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

teufel

« Svar #22 skrivet: 12 dec-07 kl 11:32 »
Hehe...
"Alla byråkraters dröm"?

Nja, knappast. Antingen blir de förbannade för att jag faktiskt har koll på dem och kan ge svar på tal, eller så blir det som du skrev, att de vill anmärka på nåt som egentligen är oväsentligt.

Min flickvän har berättat om en av de första djurskyddssynerna hon var med om som egenföretagare. Allting var tipp topp, och det fanns egentligen inget att anmärka på, och inspektören hade fullt schå med att mäta alla boxar och stallgångar även om han hade varit där innan och inget var ombyggt.
Till slut hittade han att en spik inte var riktigt inspikad och stack ut 1 mm (!) för långt ut, och att en häst teoretiskt skulle kunna skada sig på den om den stod på bakbenen och sträckte på halsen.
Min flickvän gick och hämtade en tång och drog ut spiken, så hade den stackars inspektören plötsligt ett helt rent protokoll. :)

/P

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 21 jan-08 kl 15:46 »
Jag fattar ingenting ???

Jag har två hästar hemma på gården som är mina egna. Inga andra hästar finns här
Ska jag då ha ett foderföretagarnummer?

Vad innebär det igentligen? Jag kunde inte hitta det svaret via länken som Charlotte visade.

Någon som kan förklara?
Om du inte gått utbildningen ang foderhantering till livsmedels djur så skriv in i passen bara .
Du kan själv skriva i på sista sidan i passet tror jag att du inte vill att din häst ska bli livsmedel.
Det gör jag på alla hästar som jag har .
Jag främjar inte hästkötts industrin .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 21 jan-08 kl 16:09 »
Men då måste hästen gå på "nödslakten" det kostar ju mycket !

Ca 5000 kr för en stor häst vill jag minnas  ::)

Här är prislistan för det företaget som vi använder oss av
http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6
Pris för stor häst; 2800kr +avlivning 200kr =3000+moms, dvs 3750 pix.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 21 jan-08 kl 16:17 »
Du kan själv skriva i på sista sidan i passet tror jag att du inte vill att din häst ska bli livsmedel.
Det gör jag på alla hästar som jag har .Jag främjar inte hästkötts industrin .

Men då måste hästen gå på "nödslakten" det kostar ju mycket !
Ca 5000 kr för en stor häst vill jag minnas  ::)

Prislista idag 2008-01-21
http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6
Pris stor häst 2800kr +avlivning häst 320 kr +norr om dalälven tillägg 500kr=3820 kr +moms = 4775 kr (5000kr)
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 20:13 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 21 jan-08 kl 17:42 »
Citera
Det gör jag på alla hästar som jag har .
Jag främjar inte hästkötts industrin .

Är det genomtänkt?

Dom som köper hästar för slakttransporter utomlands ger fullständigt fan i en liten anteckning i passet, var så säker.

Om det fanns fler i Sverige som främjade hästköttsindustrin så fanns inte problemet med slakttransporter!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #27 skrivet: 22 jan-08 kl 06:49 »

Om det fanns fler i Sverige som främjade hästköttsindustrin så fanns inte problemet med slakttransporter!

Hear, hear!

Och så slapp vi importera hästkött...

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 22 jan-08 kl 10:14 »
För min del så är det själva slakten på slakteriet och transporten till slakteriet m.m. som fått mig att betstämma mig för att hästarna skall avlivas hemma och bli biogas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 22 jan-08 kl 10:40 »
Ja, nu har ju jag turen att ha nära till ett litet lokalt slakteri, det är det ju inte alla som har. Ännu har jag själv inte behövt köra någon häst dit, men har varit där med lamm samtidigt som det varit hästslakt. Det har gått väldigt lugnt, värdigt och fint till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser