Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SE-nr när man har hästar???  (läst 5111 gånger)

GuGu

• Nytorps gård
SE-nr när man har hästar???
« skrivet: 08 dec-07 kl 18:42 »
Undrar om man måste ha SE-nr om man har bara hästar? Någon som vet?
Tacksam för snabbt svar. MVH GuGu

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:SE-nr när man har hästar???
« Svar #1 skrivet: 08 dec-07 kl 19:36 »
Nix pix det behöver man inte.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 20:32 »
Nej, det behövs bara för klövbärande djur.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 21:21 »
Nej inget SE nummer men ett Foderföretagarnummer behöver du ha.  :)

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

GuGu

• Nytorps gård
« Svar #4 skrivet: 08 dec-07 kl 22:10 »
Tack snälla för hjälpen.
MVH GuGu

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 23:18 »
Nej inget SE nummer men ett Foderföretagarnummer behöver du ha.  :)

/Rosa

Vad är det för något? ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 10 dec-07 kl 13:18 »
"Foderföretagarnummer" har jag aldrig hört talas om och jag har haft hästar och jobbat med hästar i över tjugo år!! ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-07 kl 14:42 »
"Foderföretagarnummer" har jag aldrig hört talas om och jag har haft hästar och jobbat med hästar i över tjugo år!! ???
Va har du inte??????????????????
Ta kontakt med din lokala hästpratare så hjälper den säkert till att fixa ett.Jag vet en som inte hade ett Foderföretagsnummer och hans häst dog.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 10 dec-07 kl 15:34 »
 Men så nya regler är det väl ändå inte??? ;)
Enda sättet att slippa vara foderföretagare är om alla hästar i stallet har inskrivet i passet att de inte får skickas till slakt för att användas som livsmedel.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare/fragorochsvar/hasthallare.4.1d07c3f1094dda1e5b8000106.html
                                Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 15:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 10 dec-07 kl 16:35 »
Och hästar som är behandlade med sånt som ger livstids karens (tex butta) blir ju automatiskt undantagna.

Tanken bakom lagen är att man ska kunna spåra foder, om det tex hittas någon forma av gift eller sjuka i något parti. Jag skulle i alla fall bli jäkligt glad över ett samtal från foderhandlaren om det fanns salmonella i mitt djurfoder!! Sen kan man tycka vad man vill om lagar och förordningar som staten prackar på oss.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 10 dec-07 kl 17:33 »
Jag fattar ingenting ???

Jag har två hästar hemma på gården som är mina egna. Inga andra hästar finns här
Ska jag då ha ett foderföretagarnummer?

Vad innebär det igentligen? Jag kunde inte hitta det svaret via länken som Charlotte visade.

Någon som kan förklara?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 dec-07 kl 18:19 »
Jag fattar ingenting ???

Jag har två hästar hemma på gården som är mina egna. Inga andra hästar finns här

Vad innebär det igentligen? Jag kunde inte hitta det svaret via länken som Charlotte visade.

Någon som kan förklara?

Reglerna är helt tydliga.

Citerar Jordbruksverket:

"Du är foderföretagare om du bedriver en verksamhet där foder hanteras som ett led i produktionen av livsmedel.
Alla som tillverkar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder till livsmedelsproducerande djur är foderföretagare.
Det innebär att du inte nödvändigtvis behöver hålla djur, det räcker att du producerar grödor som ska användas som foder, eller att du på annat sätt hanterar foder.
Likaså är du som håller djur, utan att själv tillverka fodret, en foderföretagare."

För Hästar finns ett extra klarläggande :

"Hästar räknas som ett livsmedelsproducerande djurslag.
Detta kan tyckas vara märkligt då flertalet hästar i Sverige hålls som sällskapsdjur. Men många hästar går så småningom till slakt och då går köttet in i livsmedelskedjan.
Detta innebär att de flesta stall blir foderföretag och måste anmäla sin verksamhet till Jordbruksverket. "

Med andra ord är alla som håller på med djurfoder i någon form Foderföretagare och skall registrera sig genom att sända in blankett D5 till SJV. Problemet är bara att det inte finns någon blankett att fylla i än  ::)

En broschyr finns här http://www.sjv.se/download/18.1d56bbe108ae219d3980001366/JS97.pdf

Raggarbonden  8)

« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 18:24 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 10 dec-07 kl 18:56 »
Jag fattar ingenting ???

Någon som kan förklara?

Här finns en förenklad variant
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare.4.145934e108234077158000980.html

Här kan man bl.a. läsa att hästar, när de slaktas, oftast blir till foder i någon form, därför är man som hästägare foderföretagare.

MEN; om alla ens hästar har inskrivet i hästpassen att de INTE skall gå till livsmedelsproduktion, så är man undantagen.

Likaså om det antal djur på gården är så litet att det bara ingår i den egna hushållningen, då behöver man inte räkna sig som foderproducent.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare/fragorochsvar.4.1d07c3f1094dda1e5b800064.html

Så om du skriver in i hästpassen att hästarna inte skall ingå i livsmedelsproduktionen (finns särskild sida i hästpasset för det) så behöver du inte bry dig om foderproduktionsreglerna.
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 19:01 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 dec-07 kl 19:00 »
Vill man läsa in sig ordentligt på foderföretagandet så finns de riktiga reglerna i EU-förordning 183/2005. De skiljer sig från jordbruksverkets version och EU-förordningar gäller över svensk lag, inklusive jordbruksverket. Orkar inte dra det igen, länk till gammalt inlägg:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=23;action=display;threadid=14848;start=msg89055#msg89055
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 19:04 av Ulric »

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 10 dec-07 kl 20:06 »
Ja herregud. I bland är det bättre att inget veta.... :-X
Då är det väl bara att fylla i en blankett då... *suck*

Alla ni som har "privata" hästar hemma, har ni ett foderföretagar nummer?

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 10 dec-07 kl 22:15 »
Ja herregud. I bland är det bättre att inget veta.... :-X
Då är det väl bara att fylla i en blankett då... *suck*

Alla ni som har "privata" hästar hemma, har ni ett foderföretagar nummer?
Nej, jag har inskrivet i hästarnas pass att de inte skall användas till livsmedel. De får bli biogas när det är dags att avliva.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gräbban

• -
« Svar #16 skrivet: 11 dec-07 kl 21:09 »
Nä du, jag tänker fortsätta som om jag aldrig läst den här tråden! :P
Fick en gammal sällskapshäst gratis i våras, han har inget pass. Kommer inte skaffa något heller förrän det blir absolut nödvändigt. Annars får vi väl gräva ner honom i skogen och låtsas som om han aldrig funnits. Vet har vaccinerat honom o dylikt utan att be att få se passet!
Nu har jag glömt allt om detta. Hårddisk raderad. Error. ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

teufel

« Svar #17 skrivet: 11 dec-07 kl 23:55 »
Det är ju också en lösning, om än olaglig - har hästen inget pass får den ändå inte gå till livsmedelsproduktion.  :P

teufel

« Svar #18 skrivet: 12 dec-07 kl 00:47 »
Eftersom det råder lite oklarheter i det här med foderföretagarlagen, och Jordbruksverket inte heller har speciellt bra texter kring hur man ska uppfylla lagen rent praktiskt, kan jag ge en liten sammanfattning av vad vi har gjort här.
Vi driver ridskola, och oss är inspektörerna extra hårda mot.
Därför gäller det att ha järnkoll på fodret. ;)

Ta fram en pärm med ett register i.
Märk den "Foderföretagarlagen".

Märk flikarna:
- Foderrutiner
- Incidentrapport foderskada
- Försäljning av foder
- Inköp av foder
- Läkemedel, avmaskningsmedel m.m.
- Karta över betesmarker
- Hästbestånd
- Kopia på hästpassen
- Jordbruksverkets broschyr

1) Foderrutiner.
Här skriver du ner hur stråfoder och kraftfoder hanteras dagligen. Hur rengörs hinkar och verktyg (används rengöringsmedel?), hur hanteras balar, fodertunnor, m.m. så att man undviker att fodret blir dåligt? Vad görs om man upptäcker olika former av dåligt foder (gnagare i balarna, kryp i kraftfodret, utspillt foder).
Hur ofta tas vattenprover? Vad finns det för plan om vattnet är otjänligt eller inte kan pumpas upp pga. strömavbrott eller vattenläcka?
Hur hanteras mediciner, avmaskningsmedel, m.m.?
Vad finns det för plan om betet blir otjänligt av någon anledning?

Anteckna också att ni visar hjälpredor i stallet, att pärmen finns och vad som ska skrivas i den.

2) Incidentrapport foderskada
Här skriver ni ner om något har hänt med fodret som gör det otjänligt, och om någon häst har fått i sig dåligt foder.
Kryss-rutor är bra, så går det snabbt.
T.ex.
- Datum för upptäckt
- Vilken typ av foder det gäller (tänk på att även grönbete och vatten är foder), vad det är som har skadat fodret (kemiskt medel, skadedjur, mögel, dåliga analysvärden på redan utfodrat foder).
- Samt vilka hästar eller andra djur som kan tänkas ha ätit av det dåliga fodret.
Här har jag även tagit med en kryssruta som heter "Häst har rymt och fått i sig tvivelaktigt foder". Sånt kan ju alltid hända, och det gäller att vid en ev. kontroll kunna visa att man har tänkt på det.
- Vidtagna åtgärder
- Om fodret har kasserats, återlämnats till säljaren eller sparats som referens

3) Försäljning av foder
Ett slags "försättsblad" till kvitton eller fakturor som är kvar efter att man har sålt foder av något slag.
Skriv datum för när fodret överläts.
Några kryssrutor är bra för om det gäller hösilage, hö, ensilage, kraftfoder eller annat, samt med rutor för antal förpackningar och ungefär hur mycket det är i varje förpackning.
Mottagaren av fodret
Varifrån du har fått fodret

4) Inköp av foder
Har man bara egna hästar som man utfodrar, blir den här fliken nog den som blir flitigast använd.
Datum för när fodret togs emot
Om det gäller hösilage, hö, ensilage, kraftfoder eller annat, samt hur många förpackningar med hur många kg i det gäller.
Varifrån fodret har köpts. Här ska även kvitto eller faktura från försäljaren vara med. Kopia av kvitto går bra.
Analysrapporter kan också fästas här, både av foder och vatten.

5) Läkemedel, avmaskningsmedel, m.m.
En kopia på läkemedelsrecepten är bra att ha här. Eventuellt bipacksedeln också. Stryk gärna under hur lång karenstid det är på läkemedlet.

6) Karta över betesmarker
En kopia från Eniro duger gott, där du ritar in hur hagarna går.
Har du en SAM-karta från Jordbruksverket brukar de vara ännu bättre.

7) Hästbestånd
Kopia på köpekontrakten för hästarna samt försäljningskontrakten.
På så sätt är det enkelt att se hur lång tid du har haft en viss häst, och om du kan anses oskyldig till om hästköttet har blivit smittat.

8) Kopia på hästpassen
Passen lämnar man ju ifrån sig vid en försäljning, men det kan vara bra att ha kvar en kopia, ifall man skulle få strul med någon köpare.

9) Kopia på Jordbruksverkets broschyr om Foderföretagarlagen
Bra att ha i utskriven form

Jag förklarar gärna mer kring hur jag har tänkt när jag satte upp vårt system här, om nån skulle vilja. Det går bra att skicka privata meddelanden också.

Dokument som rör en incident och/eller en viss häst, ska finnas kvar i två år. Efter det kan ingen komma att kräva något från er.

Det krävs några timmars arbete i början, framför allt med att få ihop foderrutinsdokumentet, men sen är det inga konstigheter.
Det gäller bara att ha disciplin på sig själv att göra noteringar vid incidenter och när man har köpt eller sålt foder. Men det är därför som det är så bra med färdiga mallar som det bara är att fylla i, så glömmer man inget.

Lycka till! :)

Mvh Patrick

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #19 skrivet: 12 dec-07 kl 00:50 »
Nä du, jag tänker fortsätta som om jag aldrig läst den här tråden! :P
Fick en gammal sällskapshäst gratis i våras, han har inget pass. Kommer inte skaffa något heller förrän det blir absolut nödvändigt. Annars får vi väl gräva ner honom i skogen och låtsas som om han aldrig funnits. Nu har jag glömt allt om detta. Hårddisk raderad. Error. ::)

Låter som mina tankegångar... ::)
Mina två är snart 20 & 22 år gamla och utan pass.
Men jag får nog fixa det ialla fall eftersom mina minigrisar ska ha mat, men dessa ska inte heller in i livsmedelskjedjan. ;)

*host* *host* Jag tror att min dator blev förkyld. Kan den ha fått ett virus? :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser