Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jeaba kallvattenfärg  (läst 8603 gånger)

attefocratte

Jeaba kallvattenfärg
« skrivet: 08 dec-07 kl 11:49 »
Är det någon som vet var man kan köpa Jeaba kallvattenfärg förutom hos ostbiten?
Var kommer produkten ifrån? Har letat på nätet men jag är antagligen för dålig på det, jag hittar ingenting. :-\

Grelbers-stock

Re:Jeaba kallvattenfärg
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 08:35 »
Hittade inget. Är det en reaktivfärg? www.zenit-konst.se har bra sådana om D inte hittar denna sorten

bengtake

• Gäst
Re:Jeaba kallvattenfärg
« Svar #2 skrivet: 28 jan-08 kl 23:15 »
Hej!
Tror att jag hittat den. Heter tydligen cold pad batch dye. Earth-palette heter ett företag i australien som säljer färgen.
Om det är en sk fiber reaktiv färg vet jag inte.
Vet att jag någon gång hittade ett företag i danmark som hade den också men nu hittar jag inte tillbaka till sidan. Tror att det var något med regnbåge i namnet. Kanske någon är bättra på att leta än jag.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
SV: Jeaba kallvattenfärg
« Svar #3 skrivet: 01 feb-08 kl 22:16 »
Hej!

Jag har tidigare använt färgen från    http://www.earthpalette.com  den är fantastisk!

Nu har jag precis fått hem färgpulver därifrån. De har ingen återförsäljare i Skandinavien, men jag är på gång!

Färgen är lätt att använda, man blandar i "Fixativ A" i färgen, då kan man färga ullen helt otvättad.

Ullen eller garnet ska bli riktigt genomblött av färglösninen, ligga i burk el plastpåse i minst 24h, sedan sköljer man och tvättar tills ullen är ren.

När jag frågade om påverkan på miljön, fick jag veta att tillverkaren  har en damm med sitt sköljvatten där det finns grodor!

Det är dessutom en skonsam process för ullen - jag tycker nästan att den är mjukare efter färgning.

Med endast en tvätt är det ju dessutom resursbesparande för både miljön och människan!

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 22:40 »
tänkte blåsa lite liv i den här tråden.
Hur är det finns det återförsäljning här i Sverige? Jag är väldig intresserad av den här metoden/färgen. Någon som jobbar med den?

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 jan-13 kl 22:45 »
tänkte blåsa lite liv i den här tråden.
Hur är det finns det återförsäljning här i Sverige? Jag är väldig intresserad av den här metoden/färgen. Någon som jobbar med den?

I detta avsnitt av stickpodden pratas det om den metoden http://stickklubben.blogspot.se/2012/10/stickpodden-avsnitt-3.html Om du skriver i kommentarsfältet så kan de säkert hjälpa dig om du har frågor sen :)

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 03 jan-13 kl 22:48 »
Här ska den finnas:
http://jeaba.se/?p=441
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 23:57 »
 ;D Tack för era svar då finns det hop om att lysa upp det gråa livet.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 14:14 »
Liknande färg finns på www.earthpalette.com

Det har tagit lite tid... men nu har jag gjort en stor beställning därifrån för att bli återförsäljare.

Färgpulvret kommer med båtfrakt, så det tar lite tid... sedan finns den till salu, jag använder den istället för JEABA eftersom den ger klarare/starkare färger och är lite billigare.

Om inte frakt, tull och valutakurs är mycket "värre" än jag tror, kommer jag att sälja 300g, som ger nästan 1 liter färg, för 90 kr och fixativ (som gör det möjligt att färga otvättad ull) för 90 kr/250 ml.

Moms ingår och frakt tillkommer.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 15:40 »
 ;D Låter kul - jag ska nu blir kund hos dig.
hör av dig när leveransen har kommit i land.

ninaballerina

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 19:05 »
Hej Textileri. Vad har du för websida? Vore intressant att testa dessa färger. Jag är dock intresserad av att vera vad det är för kemikalier i fixativet? Typ innehållsförteckning? Hittar inte det på Earth palettes hemsida. /Kim

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #11 skrivet: 19 jan-13 kl 14:59 »
Min hemsida är inte klar än, färgerna är på väg från Australien, satsar på att ha hemsidan klar när färgen anländer om några veckor. Jag har ingen innehållsförteckning för fixativet.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #12 skrivet: 18 mar-13 kl 17:10 »
Nu har jag lagt in en annons under "Övrigt finnes" om kallvattenfärg från www.earthpalette.se

Hör gärna av dej för beställning - enkel och rolig färgning väntar!

/Eva
www.textileri.net
« Senast ändrad: 18 mar-13 kl 17:12 av textileri »

bua

« Svar #13 skrivet: 31 mar-13 kl 10:38 »
Jag är klart intresserad men bara om jag får info om vad fixativet innehåller. Tillverkaren måste väl ange det på något sätt om det ska vara lagligt att sälja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser