Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betäcka killingarna  (läst 1511 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
betäcka killingarna
« skrivet: 07 dec-07 kl 18:02 »
Är jag helt galen om jag låter getkillingarna bli betäckta av sin far och sedan ta bort de nya killingarna? Det låter inte helt ok men om jag bara ska ha mjölken kan det ju inte spela någon roll? Etiskt är det groteskt. Många getgårdar slår ju ihjäl killingarna för mjölkens skull och det låter inte heller bra. Vad säger ni?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:betäcka killingarna
« Svar #1 skrivet: 07 dec-07 kl 23:25 »
Jag tycker inte du är galen. Det enda som vore galet är att inte föda upp avkomman till slakt i alla fall. Även sånt liv, är en resurs.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:betäcka killingarna
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 11:13 »
Jo, nog skulle jag ha dem till slakt. Kött och skinn är bra att ha. Ditt svar känns bra,eller så är vi fler som är galna... Åtminstone galna i getter...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:betäcka killingarna
« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 14:54 »
Nog borde de få en härlig skutt-sommar!  Sen kan Du äta köttet med extra god aptit, eftersom Du VET att de haft det bra.  Du kan även skaffa Dig full kontroll över hur de har det genom att (låta) slakta hemma.  Går lättast om de är tama från början.

Getter verkar inte alls lika ömtåliga för inavel som hästar och grisar, vilka i vilt tillstån lär köra bort avkomman.  Det gör INTE getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:betäcka killingarna
« Svar #4 skrivet: 08 dec-07 kl 17:06 »
Jo, nog finns det dom som tycker jag är skvatt galen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:betäcka killingarna
« Svar #5 skrivet: 08 dec-07 kl 23:49 »
Jo, nog finns det dom som tycker jag är skvatt galen.
Ja, ja, klart Du är, eljest skulle Du aldrig i tiden stå ut med alla oss andra galningar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pf

  • Inlägg: 58
Re:betäcka killingarna
« Svar #6 skrivet: 09 dec-07 kl 08:13 »
Hej!Jag tycker inte att du är galen,tvärtom.Är det inte så att bland djuren så är det inte genetiskt farligt fast far betäcker sina barn?Är det inte från ganska små populationer som tiilexempel vitsvanshjorten börja sin tillväxt i Finland?Om det är regel att bruka inavel så är det kanske inte bra.Men jag har för mig att Kajana-fåret från Finland är en ras som grundar sig på inavel,dom goda egenskaperna blir starkare men samtidigt finns risken för att dom dåliga egenskaperna förstarkas också..

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:betäcka killingarna
« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 10:46 »
Tack för alla svar! Jag känner mig stärkt i mitt beslut som verkställdes igår; pappabocken fick flytta in till mammagetterna och flickorna fick bo för sig själva ett tag och sedan komma tillbaka.
Den här sajten är fantastisk! man får råd och tips om allt!
Tack!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:betäcka killingarna
« Svar #8 skrivet: 09 dec-07 kl 17:43 »
Genetiskt är det nog olika hos olika djurslag.  Just getter verkar ganska lite känsliga.

Och det här forumet är verkligen jättetrevligt!  Alla som tycker så borde skicka in ett bidrag då och då till Petter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser