Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa linderössvin?  (läst 5123 gånger)

Alexandra_W

  • Gäst
Köpa linderössvin?
« skrivet: 16 jan-05 kl 13:10 »
Jag skulle vilja ha två linderödssvin som sällskaps/hushållsgrisar. Dvs inte för varken slakt eller avel utan som gris helt enkelt.

Att valet fallit på just linderödssvin är för att det är en lantras, och kan jag dessutom hjälpa till att bevara en hotad ras så ännu bättre.

Min fråga är dock hur lätt/svårt det är att få köpa ett linderödssvin för det ändamål jag vill, och ungefär vad man får betala? Jag vill helst ha kulting, och 2 st.

Re:Köpa linderössvin?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-05 kl 23:03 »
Hej!

Att du inte ska ha dina grisar till "något speciellt" gör nog inte att det blir svårare att få tag i dem. Du får gärna köpa två av oss  ;)

Talar du om för säljaren att du inte tänker använda grisarna i avel, kanske det gör att du inte får "de allra finaste" (läs de gyltor med mest antal spenar ect). Men givetvis bör du försäkra dig om att kultingarna är friska, och om du vill bevara rasen ska de vara genbanksregistrerade.

Föreningen för liderödsägare mfl. rek. ca 800:- för en kulting, ca 1300:- för lite äldre ungdjur och 2000-2500:- för avelsdjur.

Hoppas mitt svar hjälp dig lite på vägen. Vill du komma och titta på våra kultingar (om inte vägen är för lång, vi bor i Småland) är du hjärtligt välkommen!

MVH
Maria med familj.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Köpa linderössvin?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-05 kl 08:02 »
Jag skulle vilja ha två linderödssvin som sällskaps/hushållsgrisar. Dvs inte för varken slakt eller avel utan som gris helt enkelt.

Att valet fallit på just linderödssvin är för att det är en lantras, och kan jag dessutom hjälpa till att bevara en hotad ras så ännu bättre.
::) Hur tänker du att du ska bevara en ras om du inte ska avla  ???
Då bevarar du ju inte rasen - utan du har bara en individ..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Köpa linderössvin?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-05 kl 10:55 »
Man kan se det som Rosa, men det ligger faktiskt lite i att hjälpa till även bara genom att köpa ett par lindeödsgrisar till slakt eller sällskap. En sugga får ju vanligen upp mot 10 smågrisar en gång om året och alla kanske ägaren inte vill eller kan sälja till avel eller äta upp själv. Då hjälper man ju till genom att han/hon får avsättning för överskottet - faktiskt!  

Annars är det en "skön" ras med gott fläsk. Att hålla en galt och en sugga vill jag varmt rekommendera, både för att bevara den gamla ofördärvade rasen och för det egna hushållet!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Alfred

  • Gäst
Re:Köpa linderössvin?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-05 kl 21:14 »
Jo, Ronny, eller någon annan med erfarenhet...

Kan man låta en galt och en sugga gå tillsammans året om? (Om man nu är lite rädd för att få för många kultingar)
Är det "risk" att det blir mer än en kull per år?
Brukar kullen spontant komma vid "lagom" tid på våren?
Får linderödssvin generellt fler eller färre kultingar än andra raser?
Hur många får era suggor?
Klipper ni tänderna på kultingarna?

Tacksam för svar
« Senast ändrad: 26 mar-05 kl 01:10 av Alfred »

Re:Köpa linderössvin?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-05 kl 02:21 »
Vår sugga går med galten året om, och producerar kultingar när de vill  :-[ .
Suggan har en brunstcykel på 21 dygn, och grisar knappt fyra månader, 114 dygn, efter betäckning. Rent teoretiskt kan alltså en sugga få (drygt :-) två kullar per år (grisningsintervall på 160-180 dygn). Vanligast är en till två kullar per år och sugga.

Våra grisar köptes förra våren, kom hem till oss och acklimatiserade sig innan de blev föräldrar i augusti. Inte en "lagom" tidpunkt alltså men suggan födde 14 kultingar vara av två döfödda/dog vid födseln och två var mycket små så de finns inte idag = 10 välmående fina kultingar som både suggan och galten tagit väl hand om.

Vi klipper inte tänderna eller kastrerar galtarna (onödiga ingrepp som endast kan försvaras i stora stressade slaktsvinsbesättningar). Vi behöver inte heller ge järntillskott eller vaccinera dem då de går ute året om och håller sig friska "på naturlig väg".

Maria, linderödsgenbank 802.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

psykofarmer

  • Gäst
Re:Köpa linderössvin?
« Svar #6 skrivet: 13 maj-07 kl 10:50 »
Hejsan! Intressant tråd det där... tänkte uppdatera den med ett par frågor:

Om man har en galt och en sugga tillsammans, och de således får griskultingar lite efter eget tycke - hur länge "orkar" suggan? Dvs. hur många år i rad orkar en sugga få kultingar? Bör man separera galten och suggan varannat år eller så (jag jämför med hunduppfödning ;))?

Vi undrar också hur mycket tid ett par frigående grisar tar i anspråk gällande daglig skötsel etc?  

Lillgården

  • Gäst
Re:Köpa linderössvin?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-07 kl 00:09 »
Mina suggor fick i snitt1,5 kullar per år och sedan tyckte jag att de kanske behövde vila lite när de var sådär en 7-8 år
Det skulle jag aldrig ha låtit dem göra det slutade med att de inte blev dräktiga igen.
Jag tror att man kan låta naturen ha sin gång och låta dem få sina kullar med jämna mellanrum. Det mår de nog bäst av.
Mia


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser