Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnes snart - slakteri och förädlingslokal för uthyrning  (läst 7877 gånger)

louise

• Gäst
Jag planerar ett slakteri och förädlingslokal för gris, lamm, fjäderfä och kanin på min gård i Svenljunga, sju mil sydöst om Göteborg. Tanken är att man hyr lokalen och slaktar själv. Det blir kontrollslaktat kött som ni kan ta rejält betalt för.

Starten blir när jag helt enkelt vet att jag har tillräckligt med kunder, då skickar jag genast bidragsansökan för Eu-bidrag, och om de beviljar bidrag, sätter bygget igång bums.

Ni som är intresserade, hör av er med en gång! Pm:a mig här eller mejla gunnarsboseko@yahoo.se. Uppge antal slaktdjur/år, vilken tid på året ni vill använda lokalen och vad ni tror är en rimlig hyra för ert företag för att det ska bära sig ekonomiskt.

« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 21:12 av Lollo »

anette i bugared

• -
Re:Finnes snart - slakteri och förädlingslokal för uthyrning
« Svar #1 skrivet: 06 dec-07 kl 08:58 »
Varje gång jag läser om något nytt du planerar att göra så blir jag full av beundran. Du verkar ha ideer och energi för ett helt regemente :D.

Jesses Lollo, vad du orkar :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Henning

« Svar #2 skrivet: 06 dec-07 kl 11:33 »
Jag beundrar också din energi Lollo och dina ständigt nya idéer. Det behövs mer av sådant i vår lite tråkiga vardag. Men det behövs också lite realism i idéerna. Det blir bara fantasier annars. EU-bidrag betalas inte ut hur som helst även om kvinnliga företagare är prioriterade. Man ska visa kalkyler på lönsamhet. Om du lyckas prestera trovärdiga kalkyler kan du kanske få stöd motsvarande 30 % av investeringen men räkna med att den totala byggkostnaden hamnar på ett par miljoner, minst. Inte så långt från där du bor finns redan ett par slakterier som fungerar väl för lamm. Det är inte heller lätt att kombinera slakt av de djurslagen du nämner i samma lokal. Det får i princip bli flera slakterier. Ett annat problem brukar vara vattenkvaliten. Det räcker oftast inte med den kvaliten som en normal brunn har att erbjuda.

Även om du skulle få ett nybyggt slakteri helt gratis efter dina visioner är det risk för att driftskostnaderna blir så höga så ingen har råd att slakta hos dig. Har du kollat Livsmedelverkets fasta avgifter för  slakteriverksamhet?  Ett annat bekymmer är avfallshanteringen. Du kommer att bli tvungen att betala dyrt för att bli av med avfallet som måste köras till en godkänd förbränningsanläggning. Kolla den här länken.

http://www.jti.se/publikat/rapporter/k&a/RKA37ME.pdf

En ytterligare dryg kostnad är besiktningen. Djuren ska veterinärbesiktigas levande före slakt och sedan efter. Det brukar röra sig om några 10-tals ören per kilo kött på de stora slakterierna. För småskalig slakt kan det bli över 10 kr /kg. Man måste ha ett hyfsat antal djur varje gång.

Administrationen är omfattande  för slakteriverksamhet. Det är mycket som ska dokumenteras och rapporteras.

De flesta av de småskaliga slakterierna som var i gång för 10 år sedan har lagt ner av ekonomiska skäl och nyetableringen är nästan obefintlig trots att det gjorts en del för att underlätta.

Lycka till Lollo men lägg inte för mycket energi på fantasier. Ta reda på lite mer fakta innan du rusar iväg. Det finns massor att läsa på nätet om du söker på "småskalig slakt" eller "gårdsnära slakt".
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 11:36 av Henning »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 19:25 »
Jepp Henning, jag känner till det mesta av det du säger. Tråkigt att du tror att jag inte har läst på. Jag har ägnat ett år åt de här planerna, mest intensivt nu under hösten. Jag har på nätterna läst EU-lagar, kastat mig iväg från jobbet för att gå livsmedelskurser, hängt efter lokala slaktare, mejlat otaligt fram och tillbaka med livsmedelsverket, läst manus till nya slakterihandböcker, plöjt igenom budgetar, gjort egen budget osv osv Underskatta inte människor omkring dig.

Och nej, kostnaden blir inte flera miljoner. Och ja, jag vet precis vad som krävs för att söka bidraget. Och jag svara nej på att det finns flera lammslakterier här. Det finns ett som har fullt och endast kan klämma in runt fem extra lamm/år. Jag hittar motargument på alla punkter utom en- lönsamheten. Å den är ju onekligen rätt viktigt, hihi.

Därav denna marknadsundersökning. Aldrig i livet att jag startar något utan att ha koll på om det går runt.

Så ni som är intresserade, det är helt avgörande att ni hör av er!!!

Till Annette kan jag säga att jag inte har den här energin egentligen. Har i höst hållt på å gå i däck. Men det som ni uppfattar som en otrygg företagsvärld kan jag lova är en tryggare inkomst än att hoppa runt på journalistvikariat. Jag håller på att böja mig för verkligheten och läman journalistiken för att istället försörja mig.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 19:28 av Lollo »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 20:30 »
Och nej, kostnaden blir inte flera miljoner.

Därav denna marknadsundersökning. Aldrig i livet att jag startar något utan att ha koll på om det går runt.

Så ni som är intresserade, det är helt avgörande att ni hör av er!!!
Intressanta ideer  du har ! Men det finns ju en del som verkar underligt i ditt resonemang.

Klart att kostnaden blir flera miljoner att bygga ett slakteri eller att anpassa en befintlig byggnad för slakteriverksamhet om den ska godkännas av alla myndigheter. Att räkna på något annat i en kalkyl måste vara konstigt.

Att begära in intresse från presumtiva slaktdjursleverantörer är nog bra men de flesta är nog intresserade innan de vet kostnaderna att hyra in sig. Du ska nog se till att få mer än mail från de intresserade innan du sätter igång något.

Att få detta att gå runt när alla som redan har verksamheten igång slutar pga obefintlig ekonomi verkar väl nästan orealistiskt.

För din egen säkerhets skull bör du nog be en kunnig ekonom gå igenom din budget och affärsplan.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-07 kl 21:00 »
Nä nu får ni fan skärpa er. jag blir både arg och ledsen över att ni tror att jag är så korkad.

Är det du Raggarbonden eller jag som har varit i kontakt med slakteribyggare? Kom igen när du kan visa upp en ritning som är lika smart som min, kombinerat med en budget som du jobbat på i månader. Då är vi jämnbördiga att diskutera det här.

Och varifrån har du fått att ett inlägg på alternativ är det enda som ingår i min marknadsundersökning?

Och har du exempel på slakterier som hyr ut sin lokal och som gått i konkurs? Kan du redogöra för vad som isåfall gick fel i deras affärsverksamhet?

När ni har svar baserade på gedigen fakta, då kan jag också ge upp min plan. Innan dess handlar det här bara om er egen brist på ork, dålig insikt i min affärsplan och dålig kunskap om slakterier.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-07 kl 21:11 »
Nä nu får ni fan skärpa er.

:-X
Eftersom du tydligen inte kan/vill diskutera detta på en vuxen nivå så har jag egentligen inte mycket mer att tillägga, förutom att jag vill tala om att Henning och jag nog har väldigt bra insikt i ekonomi och regler gällande slakterier och att din idee verkar vara för bra för att vara sann  ::)

Lycka till med dina planer ! Det ska bli spännande att följa dem  :D

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Pianja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 dec-07 kl 21:22 »
Jag har ingen som helst insyn i slakterinäringen eller eget företagande. Jag vill bara önska dig lycka till, Lollo. Har du rätt och tvivlarna fel så lär det visa sig och det önskar jag dig verkligen. Skulle det vara tvärt om så har du ändå provat och har all heder av det. Så, lycka till, och hoppas att du får många nöjda kunder framöver. :)

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-07 kl 22:22 »
Tack tack söta Pianja.

Har precis suttit i rådgivning med en gammal livsmedelskontrollant och rådgivare för slakterier som skrattade gott åt summan flera miljoner.  

Han hade heller aldrig hört talas om någon som hyrde ut slakterier så jag undrar vilka konkursföretag Raggarbonden tänker på. Men där ska jag inte vara spydig egentligen, för någonstans kan det finnas och jag vill gärna ha tips på andra som jobbat så för att byta erfarenhet.

Men som sagt, självklart kvarstår en pusselbit,  och det är säljbarheten av idéen.  Jag får återkomma när marknadsundersökningen är klar. Går det dåligt lovar jag att jag ska låta Raggarbonden och Henning skratta åt min galna idé hur mycket de vill!
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 22:30 av Lollo »

växthusjonte

« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 22:59 »
Jag skrattar inte åt din idé, men helt klart är det svårt att få acceptabel lönsamhet på småskalig slakt, en avgörande faktor är ju slaktarens skicklighet att kunna utnyttja djurkroppen rätt. Om du tänker dig att låta folk hyra in sig för att slakta själva så är det nog svårt om man inte kan bygga riktigt billigt, eftersom det kräver många små kunder som är duktiga på att slakta och kan leverera ett kvalitetskött, vilket inte givet är liktydigt med småskalig slakt. Ofta är ju svartslakt med direktförsäljning till grannar ett alternativ.
Ett tips kanske kan vara att driva slakten i egen regi med inköpta djur som slaktas av en duktig slaktare, du kan ju betala bra till djurägarna om det finns ett stort intresse bland butiker och restauranger i regionen. Det är snarare dem som marknadsföringen bör riktas till. Småskaligt, lokalt, eklogiskt och naturbete är förstås helrätt om man kan leverera hög kvalitet till en kund som inte bara tänker prispress. Detta förutsatt att det inte finns en inarbetad aktör med den profilen i ditt område.
En annan variant kanske kan vara en ekonomisk förening med samma affärsidé, det kanske finns ett sug efter en sådan i ditt närområde bland småbönderna. Problemet med småbonneriet är att det kräver mycket god betalning för att arbetet ska vara lönande, samtidigt som dess produktion ofta tenderar mer åt hobbyhållet än kvalitetstänk.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 23:06 av växthusjonte »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 dec-07 kl 09:06 »
Tack för ödmjuka förslag. Tonen i ditt inlägg gör att det går att diskutera.  

Hyra in slaktare - Det är få som vill arbeta på timmar, jag måste ha en omfattning på heltid, dvs ofantligt mycket fler kunder än jag tänkt mig. Dessutom går hela den extra inkomst jag får till lönen. En plus minus noll affär fast med extra utgifter för marknadsföring.

Duktiga slaktare - jag ansvarar inte för vad de andra gör med sitt kött eller hur de säljer det. Men givetvis, om de själva inte får sålt till ett vettigt pris, kommer de inte heller tycka att det är lönt att hyra in sig.

Ekonomisk förening- För svårt att få folk engagerade och att få tummen ur. Dessutom innebär det att slakteriet inte kan byggas på min fastighet, då har de nämligen investerat i något de inte äger. Man måste istället köpa en industritomt som här kostar ca 300.000 kr. Och om slakteriet byggs på en annan tomt får inte jag synnergieffekten att jag får nytt vatten- och avlopp på min egen fastighet.

Acceptabel lönsamhet - Jag tror det är här alla missförstånd uppstår. Vad är det för vinst ni tänker att jag vill ha? Det är långt ifrån fråga om en heltidslön jag är ute efter.

Inköpta djur och själv sköta slakten - Då har jag inte tid att gå och tjäna pengar någon annanstans, då måste detta ge en heltidslön, och det kommer det inte att göra.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 07 dec-07 kl 10:01 »
Kommer det att finnas möjlighet att få hjälp med slakten? Kan inte själv, men ser detta som en möjlighet för avsättning av djur som inte går att sälja till liv.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Martin S

« Svar #12 skrivet: 07 dec-07 kl 10:44 »
Jag bor inte i närheten, så det är inte aktuellt för egen del. Men jag skulle gärna villjä höra hur du helt praktisk vill bygga upp det.
Hur är faciliteterna tänkt helt konkret? Hur hålls hygien och kötthanteringen i tyglar, hur försiggår kontrollen, vad innebär den förädling du nämnar?
Hur tas hand om slaktavfall och vatten?

Jag frågar inte för att låta pessimistisk, men för ät höra hur du faktisk har tänkt det. Om du vill undvika en del av de reaktioner som du har fått i denna tråden, är det viktigt att du är tydlig om hur verksamheten skal fungera. Naturligtvis måste en möjlig kund också veta vad det kommer kosta.

Det stället där jag själv får slaktat är ett litet familjedrivet slakteri för lamm och vilt. Jag känner inte till hur ekonomin är där. Deras lokaler är fräscha, men inte liknar det något som kostar flera miljoner.

Vad jag själv skulle backa för i upplägget ar att jag tror det kan bli väldigt mycket jobb med att organisera och hålla kontakt till alla potentiella kunder.  Även om de gör jobbet själv, är det du som är spindeln i nätet. Så det förutsätter i alla fall att man tycker den delen är rolig.

« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 12:17 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 dec-07 kl 13:05 »
Hygien-  Det är mitt ansvar att alla följer hygienreglerna och att de som använder slakteriet är "utbildade" i hygien. I praktiken innebär det att jag ger en introduktion i vilka hygienregler som gäller. Kontrollen ansvarar jag för med haccp-planer, rutiner osv.

Den som använder slakteriet  måste också ha "slaktutbildning" och jag kommer att på något sätt erbjuda kurser (rabatt för de som hyr slakteriet) i slakt och slakthygien. I början inhyrd lärare, på sikt jag själv. Eller åtminstone se till att jag kan hänvisa till vettiga kurser som man kan få inom rimlig tid och pris.

Vatten, avlopp, slaktavfall - är bekymmer som inte "hyraren" behöver tänka på, man kan inte få ett slakteri godkännt utan att allt detta är ordnat efter lagar å regler. Eller menade du nån sorts extraavgift från den som hyr? Det ingår:)

Förädling- var och en gör vad den vill med sitt kött. I lokalen finns det som behövs för att göra paté, korv, osv.

Organisation å administration- jepp, en del orkar inte. Än så länge är jag alldeles för intresserad och driven för att lägga ner pga något sådant.

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 dec-07 kl 18:29 »
Trots alla pessimister och ett misslyckat medlemskap i en ek för. slakt tycker jag det låter intressant.
En sak jag själv funderat på är vidareförädling. Att ta fram intressanta charkprodukter att marknadsföra. Ekologiskt naturbeteskött av hög kvalité som råvara.
I den förening jag var inblandad i hyrde man in sig i ett litet familjeslakteri. Föreningen skulle samordna slakten för medlemmarna, så att det ledde till minst en hel slaktdag/mån första året, för att få en rimlig kostnad. Tyvärr var de valda repr. inte kompetenta så det rann ut i sanden. Men hade det skötts på ett vettigt sätt hade det visst gått att få det lönsamt. De hade ju även planer på att ha gemensam vidareförädling och marknadsföring.
Ett stort fel här var att man inte fokuserade på djurslag, raser, eko/konv. Då hade det varit enklare med marknadsföring m.m. Vi hade flera som var intresserade, framförallt några kvalitétsrestauranger. Men de ville ha närprod. eko och helst svenska raser, dessutom regelbundet. Detta kunde vi inte uppfylla, genom att alla som ville fick vara med.
Tror med andra ord att det är viktigt med en profil. Såvida man inte bara tänker självhushåll.
En annan sak jag tror kan bli problem och det är att folk inte kan hyra in slakt inkl. slaktare. För de flesta vill nog gärna att någon utbildad slaktare sköter det praktiska. Så upplevde vi det i föreningen.

Men det är trots allt bra att det finns driftiga människor som vill och vågar. Vi svenskar är annars tämligen fega. Vågar man inte prova, kan man inte heller lyckas.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 dec-07 kl 19:41 »
Nä, jag är livrädd för att investera fast mig. Även om eu-ansökan känns ohygglit kämpig, så är det väldigt tryggt att de kräver en så genomtänkt plan, och framför allt marknadsundersökning.

Har idéer på upplevelsekonferens-möhippe-grejer som inte kräver investeringar, eller åtminstone ytterst minimala invetseringar. Kommer att testa redan i vår. Väldigt befriande att veta att jag inte drar på mig mer utgifter för att köra igång.

Zeke - skulle vara lärorikt att höra om dina projekt, överetableringar osv å vad som gick snett.

Birgit- min skepsis rör det du nämner, att folk helst vill att någon annan slaktar. Men jag får se.

Men vad gäller marknadsföring så kommer jag inte jobba riktigt så, jag tar inte ansvar för vart produkten tar vägen.

Men sedan kan man ju ändå ha lite gemensam marknadsföring utan att för den skull vara ett och samma varumärke. Jag kommer ju tex ha en hemsida, och det är klart att jag länkar till de företag som använder slakteriet.

Och man kan hjälpa varandra genom att "täcka upp" när man inte har något att leverera till en kund som gärna vill ha mer. Så jobbar många mejerister. Inte se varandra som konkurrenter utan som kollegor. Osv osv.

« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 19:43 av Lollo »

queer

« Svar #16 skrivet: 08 dec-07 kl 17:05 »
Eldrimner har mycket på gång om småskalig förädling ... ja, kurser oxå

Åke Karlsson är telefonrådgivare för kött och chark, vet inte om det kostar nåt ... krokeksgard@telia.com

Åke är ordförande i Småbrukarna tror jag

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 09 dec-07 kl 00:11 »
Oj, vicken kul tråd!  Jag har bara skummat den, men om jag kan hjälpa till, så hör av Dej, Lollo!  Jag reser mycket, stundom även i Västergötland, och tycker det är en viktig uppgift att försöka rädda åtminstone några djur från de stressiga storslakterierna.  Jag är inte snabb, men tycker själv att resultatet brukar bli bra när jag slaktar.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 dec-07 kl 00:26 »
Tack men kontakt med Eldrimner har jag. Däremot inte "småslakteriers förening" eller vad den heter. De har ingen hemsida så jag har inte lyckats hitta något telnr eller mejl. Nån som har?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 09 dec-07 kl 00:41 »
Ska kolla, men inte i kväll!
:-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1757 gäster, 3 användare
Lilla i, Erik Forsman, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser