Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måste bara gnälla lite  (läst 6007 gånger)

Norrsken

• -
måste bara gnälla lite
« skrivet: 05 dec-07 kl 20:23 »
har varit och ridit min medryttarhäst idag, och.. Jag blir smått tokig på alla idéer som råder! J-a dressyrstall! Häststackarna kommer in redan klockan ett, bara en sån sak! Sen kännde ägaren sig tvungen att raka hästen, för han "har ju fått så jättemycket päls". Skillnaden på de områden som är rakade, och de som inte är det är max två mm! Men hade han haft de två mm päls kvar så hade han förmodligen fått korsförlamning, efter som han blev svettig vid ridning ::) Så nu måste han ha ett extra täcke på sig när han går de 50 metrarna till ridhuset, så att han inte sätter ny päls. Gaah!!! Fattar de inte att det är hästar de har, och inte proslinsfigurer?? Vet inte hur länge jag orkar med allt svammel! Synd, för hästen är ju trevlig. :P
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:måste bara gnälla lite
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 20:58 »
Tack för att du påminde mig om varför jag inte har häst  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 21:47 »
Tänk om den ägaren skulle få syn på minapälsbollar till hästar! :o :o :o
Någon enstaka gång kanske ett täcke åker på ridtravaren, men då år det vara kallt något så in i norden!!! Annars är det "naket" och hårigt som gäller. Ute är de så länge som möjligt i alla väder! Minst 12 timmar. Har aldrig haft en sjuk häst! Håller med dig "drömmare"!! Stå på dig, annars gör någon annan det.... ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 07:58 »
 ;D Undrar vad de skulle tycka om våra shettisar då... Man kan knappt se dem för all päls och så går de ute hela tiden. (På lösdrift)

Men, att ta in en häst redan kl 13? När går de ut egentligen då? Kl 4 på morgonen? Stackars häst. Inte mycket till hästliv att bara stå inne hela tiden.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 13:45 »
Ok,nu går våra hästar på lösdrift.. så jag vill inte ha personliga kommentarer..

men jag måste försvara faktist dom som behöver ta in sina hästar tidigt.

Det är faktist så att en hårt arbetande häst behöver sin vila också. En som kanske arbetar dagligen och tränar hårt kan inte stå ute 24 timmar om dygnet.

Då drar man på dom skador helt i onödan. Tex. nu när det mest är halka o lera så anstränger dom särskilld bakknäna av att halka omkring i geggan.

Jag tycker inte det ser särskillt roligt ut för dom som jag ser här står o väntar på sina hussar o mattar from.att mörkret faller till sena kvällen. Ser inte det positiva att dom står vid grinden o väntar.. En häst som står ute o glor kan lika gärna stå inne o glo..

Jag ser ju vad våra hästar föredrar för dygnsrytm som alltid har gått på lösdrft..när det börjar mörkna går dom in. Ocj tvärtom på morgonen.

Nu förstår jag att mångamåste ha det så pga. arbete.. Men att tycka att det är bra för hästarna kan jag inte sträcka mig till.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 06 dec-07 kl 14:51 »
För de hästar som går inne tycker jag gott och väl att natten räcker till vila. Däremot är det nödvändigt att erbjuda hästen sådana hagar som gör att de inte står upp till haserna i lera hela dagen, det främjar inte hästen alls. Det irriterar mig att folk "skryter" om att de har hästen på lösdrift och i själva verket kan hästen knappt röra sig i hagen p.g.a det usla underlaget, sådana hästar skulle må bättre på box och mindre preparerad hage.
Jag säger inte att alla hästar klarar det men min tävlingshäst hade INGA som helst problem att stå på lösdrift ens under de hårdaste träningsperioderna. Han var dock en individ som gärna använde den halmade ligghallen till att lägga sig och vila närhelst lusten föll på. Box använder jag främst på somrarna då ha fick komma in och vila inomhus när det var som varmast och mest insekter.
Vi har rätt stora, kuperade hagar men vi har fått lägga ner mycket arbete och pengar på dränering, bark, grus etc. för att göra det drägligt för hästarna.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 14:52 av Sar »

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-07 kl 15:04 »
mm..jag tänkte inte på lera upp till hasorna..utan bara att det är halkigt anstränger dom. Det gäller att ha rena gruspaddockar om det inte ska bli halt i det här vädret..

o lösdrift är en annan sak..det jag är lite negativ emot är hästar som står UTE i en hage och väntar på att få komma IN i stallet timme efter timme.. det ger inte särskillt mycket för en häst.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 06 dec-07 kl 18:24 »
Man ser väldigt ofta hästar i små leriga vinterhagar, där de står blickstilla hela dagen, antingen för uttråkade för att röra sig eller för rädda att halka i leran.
Jag vet inte om dom hästarna egentligen har det bättre ute i en hage alltid? Bara för den friska luftens skull? För särskilt intresserade av sin omgivning är dom sällan.
Dessa hästar som tas in tidigt fodras väl säkert flera gånger om dagen, och man kan knappt fodra flera hästar ute i en hage och va säker på att alla får sin giva. Det kan man ju om man som jag bara har två..
Man ska inte alltid va så snabb att döma. :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

februaribarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-07 kl 22:21 »
Nej. Det är nog inte alltid hästarna har det bättre i hagarna heller. Det hela beror ju på vad för slags hagar dom går i, sällskap, osv. Åker förbi ett ställe då och då, där hagarna är i storlek med en halv paddock ungefär. Lerigt och jävligt, en häst per hage, och ibland springer dom fram och tillbaka utmed varsin sida av staket i försök att busa med varandra... Det gör ont i mig när jag ser det.

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_7/02490000-02499999/640x480/2496267.jpg Så här ska dom ha det :)

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 22:34 »
Nu var jag på lite gnällhumör igår.. Och jag får väl förtydliga lite. Det är ingen tävlingshäst i superkondis jag rider, men den står i ett dressyrstall med helinackordering, ridhus etc. Och.. Jag tycker mig märka att i sådana sammanhang frodas överdrifter. Att det var väldigt lite utevistelse för hästarna visste jag ju sen tidigare, åtta till ett är inte mycket för en häst, hur man än vänder på det. Men vad jag reagerar på nu är denna rakning för att få bort tvåmm päls, och.. allt besvär det medför! Att måsta täcka hästen för en 50 meters promenad till ridhuset, att tro att hästen kommer att få korsförlamning om den inte rakas, etc etc. Det är ändå en ridhäst, som rids högst en timme per dag de dagar han rids.. Jag vet inte, men det blir lite för mycket för mig.. Ska bli himla skönt att åka norrut och pyssla med de egna pållarna lite över jul..

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 23:00 »
DET är förståss överdrifft!  ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 23:59 »
Dessa hästar som tas in tidigt fodras väl säkert flera gånger om dagen, och man kan knappt fodra flera hästar ute i en hage och va säker på att alla får sin giva. Det kan man ju om man som jag bara har två..

Med fri tillgång på hösilagebal eller hö kan man vara helt säker på att alla får sin giva.

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 dec-07 kl 19:20 »
mm.. om inte en del äter mer än dom borde...  :D Eller man har en skata som vaktar balen...

Eller om dom behöver ndividuell krafftfoder..

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 07 dec-07 kl 19:37 »
mm.. om inte en del äter mer än dom borde...  :D Eller man har en skata som vaktar balen...

Håller med där.. Det kan funka ypperligt, men det kan lika gärna inte fungera alls.. Har tyvärr varit med om det senare, två gånger..

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 08 dec-07 kl 15:08 »
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_7/02490000-02499999/640x480/2496267.jpg Så här ska dom ha det :)

Åhh...varje hästägares drömhage....I alla fall min, men tyvärr har jag ingen sån :'( (avundsjuk ;))
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 08 dec-07 kl 17:30 »
Fast fri tillgång på hösilage och individuell kraftfodergiva ser inte jag som något problem. Man tar ju ändå in/binder upp dem varje dag och tittar över dem, även om de inte rids eller körs. Vid det tillfället får de förstås kraftfoder också.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 08 dec-07 kl 23:22 »
Fast fri tillgång på hösilage och individuell kraftfodergiva ser inte jag som något problem. Man tar ju ändå in/binder upp dem varje dag och tittar över dem, även om de inte rids eller körs. Vid det tillfället får de förstås kraftfoder också.

Fri tillgång på hösilage kan bli problem om man bara ställer ut balen i hagen, och några hästar är vaktiga och ser till att andra inte får komma till. Har varit med om det. Dessutom ledde det till ovanligt mycket skador på hästarna, eftersom de som var hungriga försökte komma till höet, men åkte på stryk.. (har alltid haft mina hästar med andra, utan problem annars)

Fri tillgång kan bli problem om hästarna inte har tillräckligt stimulerande miljö.. Har varit med om det också! Eller, miljö, hagen var bra, men det var (är) en väldigt aktiv, busig häst inte hade tillräckligt aktiva och busiga hagkompisar. Hösilaget blev hans förströelse, och han åt så mycket att han fick ont i magen... Just den hästen är inte annars nån glupsk häst, utan det var just sysselsättning som var problemet..

Får väl förtydliga att jag inte är emot fri tillgång på hö, utan tycker att det oftast är positivt! Men hur bra ett koncept än är finns det alltid nåt att se upp med..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 09 dec-07 kl 23:16 »
mm.. om inte en del äter mer än dom borde...  :D

Då gäller det att motionera för allt tygeln håller ;)

Eller man har en skata som vaktar balen...

De orkar sällan vakta dygnet runt. Något att tänka på kan vara att ställa balen en bit från ligghall och vattenkopp/ho så blir det naturligt att de vandrar. Annars får man i värsta fall ställa in två balar om man kan lösa det med att de går åt i tid.

Fri tillgång på grovfoder är ingen motsats till att inte ge individuellt kraftfoder. Hästarna ska visiteras varje dag hursomhelst och det gör man bäst inomhus i god belysning, passa på att fodra samtidigt.

Körven

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 13 dec-07 kl 11:06 »
Fri tillgång på hösilage kan bli problem om man bara ställer ut balen i hagen, och några hästar är vaktiga och ser till att andra inte får komma till. Har varit med om det. Dessutom ledde det till ovanligt mycket skador på hästarna, eftersom de som var hungriga försökte komma till höet, men åkte på stryk.. (har alltid haft mina hästar med andra, utan problem annars)

Fri tillgång kan bli problem om hästarna inte har tillräckligt stimulerande miljö.. Har varit med om det också! Eller, miljö, hagen var bra, men det var (är) en väldigt aktiv, busig häst inte hade tillräckligt aktiva och busiga hagkompisar. Hösilaget blev hans förströelse, och han åt så mycket att han fick ont i magen... Just den hästen är inte annars nån glupsk häst, utan det var just sysselsättning som var problemet..

Får väl förtydliga att jag inte är emot fri tillgång på hö, utan tycker att det oftast är positivt! Men hur bra ett koncept än är finns det alltid nåt att se upp med..

Har man lite erfarenhet  så lägger man ut flera högar,så slipper man det problemet.Jag har tre st hästar och lägger ut ca 10 högar på en sträcka av 50 m.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-07 kl 16:19 »
Detta verkar vara ett ständigt återkommande ämne bland hästägare!
Det här med om hästen trivs bäst med att vara ute så mycket som möjligt i sin hage eller om den trivs bättre inne i ett stall är ju egentligen inte så svårt att svara på. Det beror ju så klart på vilken situation som bäst uppfyller hästens behov: Mat, vatten, social gemenskap, motivation och utrymme för rörelse/lek/vandring(leta efter föda). De flesta hästhagar är minst lika tråkiga som en hästbox, och det blir som att välja mellan pest eller kolera: Frisk luft och större lerig fängelsecell, eller mindre fängelsecell men med mat, torrt underlag och tak över huvudet?

Hästens allra viktigaste behov, rörelse och aktivering tycker jag står väldigt långt ner på listan när man ser hur de flesta hästägare har ordnat det för sina hästar. De får dåligt samvete om de inte motionerar och rider sina hästar tillräckligt ofta, men glömmer bort att göra hästens hage så stimulerande som möjligt. Om bara hästarnas hagar var tillräckligt motionskrävande och aktiverande skulle de inte ens behöva träna sina hästar varje dag för att underhålla kondisen på dom. Visst, hästen är lat av naturen precis som vi, men precis som oss är de också byggda för att vandra och ströva för att leta mat. En vildhäst rör sig flera mil om dagen och äter under vägen. Tamhästen slipper skritta runt 4 mil om dagen men får välfärdsjukdomar pga det, precis som vi. Dålig blodcirkulation är en allvarlig konsekvens för hästen eftersom den har så litet hjärta i förhållande till storleken och rörelse och genomtrampet av hovarna är en viktig "blodpump" för hästens cirkulation. Ni kan nog alla komma på en del symptom som dålig blodcirkulation kan ge, bland annat dålig hovmekanism och svaga hovar.
Det gäller ju bara att imitera hästens naturliga förutsättningar genom att göra en hage som motiverar hästen att röra på sig, med varierat underlag så att den slipper halka i lera hela tiden. Hur svårt kan det vara?
Jag har nu fixat min hästhage så att min häst rör sig flera kilometer extra varje dag i kuperad terräng och det roliga är att jag har gjort hästhagen  MINDRE istället för större för att uppnå detta  ;D

P.S Det är inte snällt att resonera som så att hästarna får äta i turordning vid hösilagebalen. Hästar är flockdjur som äter samtidigt, sover samtidigt och vandrar samtidigt: Det blir disharmoni i flocken om de lågrangade hästarna måste stå och hungra och vänta tills de ranghöga är färdiga, och sedan känna stress att skynda sig att bli mätta innan de ranghöga åter gör anspråk på maten. Risken är stor att de ändå inte får i sig så mycket mat som de behöver. Man ska alltså inte blanda ihop hästar med t.ex hundars/vargars natur som äter i turordning beroende på rang - de äter fort och mycket på en gång och sedan kan de svälta i flera dagar - hästen är byggd för att beta större delen av dygnet i små magra doser men under stor del av dagen.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 16:25 av ManiacDarling »

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser