Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tova tehuva  (läst 3471 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Tova tehuva
« skrivet: 04 dec-07 kl 17:59 »
Jag har klurat lite på att tova en tehuva. Eftersom jag inte tovat någonting förut så blir det lite frågor. När man tovar hur mycket krymper arbetet? Vad tror ni kan en tovad tehuva fungera rent praktiskt? Någon som provat? Mer konkreta tips!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
Re:Tova tehuva
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 22:11 »
Det bästa är om du först tovar en provbit, så ser du hur mycket ullen krymper.

Tehuva har jag aldrig gjort, men när man tovar en hatt, lägger man till ca 4 cm i krympmån till huvudomfånget, vilket motsvarar 15-20% i krympning..

En bra bok är "Lär dig tova" av Marianne Ekert
och här är en sida som handlar om tovning
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2061-62.pdf

(Skall du sedan tova stickat blir det värre, då hänger det på garnet och hur löst du stickat och då kan krympmånen ibland uppgå till 40-50%.)

Själv skall jag tova tomteluvor.

Lycka till :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 08:09 »
En tovad tehuva fungerar säkert hur bra som helst! Jag hade tagit i lite i överkant när det gäller storleken. Det går ofta att tova en grej hårdare/tätare om något är lite för stort. Provlapp är en bra grej, men jag har inte alltid lust att göra någon. Vill ju skapa NU! Väg ullen så att du får en jämntjock huva. Forma huvan över en bunke eller liknande, så att du får en schysst rundning - om du nu vill ha det. Din tehuva kanske ska ha en pip? Eller "öron"? Kanske ett handtag? Se ut som en strut?

Passa på att tova små koppunderlägg när du ändå är igång. Det är skönt att ha som "mellanlägg" i handflatan när koppen (eller gröttallriken, för den delen) är riktigt het att hålla i. Skyddar dessutom ytor som lätt får missprydande "patina" av varma koppar och tallrikar. Stora koppunderlägg passar till grytor. Och riktigt stora koppunderlägg kan du värma gumpen på när du tar paus på skogspromenaden eller tvingas vänta länge på bussen.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

juniafrida

« Svar #3 skrivet: 05 dec-07 kl 12:27 »
Härligt!
Nu fick jag inspiration att tova. Ullen ligger redan kardad i garderoben. Man kan ju undra vad jag väntar på.

Bra tips att göra sittunderlägg... de borde vara perfekt att stå på när jag tränar qi gong också  :D

Någon som har tips på vad man kan använda till valkningen istället för ett tvättbräde? (har nämligen inget)
/Frida

annan

« Svar #4 skrivet: 05 dec-07 kl 14:33 »
i kväll skall jag tova en stjärngossestrut :)!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 14:33 »
Tag en sådan där rullgardin som det är tunna runda pinnar i som har sammansatts med mattränning typ, finns på välsorterade inredningsaffärer eller på tygavdelningar. Ska du ha till något mindre saker kan man ta de mindre varianterna som heter Hojta och är tablettunderlägg i samma material och de finns på IKEA och kostar 5 kr/st. Man bara lägger på ullen och blöter på naturligtvis och sedan rullar ihop och rullar tills det blir lagom...all ull ligger still och är en god hjälp om man vill göra mönster eller ha flera färger och detaljer. Lycka till! Sätt gärna in en bild. Ska själv försöka tova något men har inte kardat den ännu otvättade ullen. Är det bättre att rengöra den först och karda den sedan eller innan? Går det att tova den som den är?
Blir den mer ojämn om man inte kardat och fått tunna flor innan? Finns det något tips på hur man lättare fördelar det, eftersom ullen är ganska fet spec i topparna och därför sitter mer ihop?
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 14:46 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

annan

« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 14:39 »
ska själv försöka tova något men har inte kardat den ännu otvättade ullen. Är det bättre att rengöra den först och karda den sedan eller innan? Går det att tova den som den är?

man behövar inte tvätta innan, den blir ju tvättad när du tovar.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser