Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar!!!!!!!!  (läst 16009 gånger)

Prosit

• Södermanland
Re:Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #20 skrivet: 13 dec-07 kl 19:46 »
Förra gången jag kläckte hade flera sk "curley toes". De dog. Beror tydligen på för varmt i kläckarn vilket jag har upptäckt att jag hade.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #21 skrivet: 13 dec-07 kl 21:16 »
Alla mina små vaktlar kilade vidare :'(
Skall försöka med en ny omgång!!!!!!!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 13 dec-07 kl 22:38 »
Förra gången jag kläckte hade flera sk "curley toes". De dog. Beror tydligen på för varmt i kläckarn vilket jag har upptäckt att jag hade.
Jag har också hört den förklaringen. Det är därför som jag bygger en ny kläckare. Den gamla har ingen fläkt. Så jag är rädd att värmen skicktar sig. Att jag har olika temeraturer på olika höjder.
Så jag har en skiss i huvudet hur jag skall göra.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 13 dec-07 kl 22:39 »
Anna
Även jag samlar ägg till en ny omgång.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #24 skrivet: 14 dec-07 kl 07:19 »
Hvor varmt skal de ha i klekkern da? Jeg har satt på en klekker nå og kjører de på samme temp som hønsen.
Dette er min første vakten klekkeing, så det blir spennende  :o
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 14 dec-07 kl 12:56 »
I morse så hade det kläckts 6 nya.
Hoppas att dom överlever.
Dessa hade inget fel på fötterna.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #26 skrivet: 14 dec-07 kl 14:02 »
Så jag har en skiss i huvudet hur jag skall göra.

hur bygger ni era egna kläckare
vad behövs?

KRam Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Prosit

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 14 dec-07 kl 21:29 »
Hvor varmt skal de ha i klekkern da? Jeg har satt på en klekker nå og kjører de på samme temp som hønsen.
...
Vaktlar ska ha lite svalare än hönsägg.

När jag kom hem idag låg två av mina största kycklingar döda i buren! Jag har ingen aning om vad som hänt. Två st är väldigt små men de är kläckta en vecka efter de första men att de här två stora plötsligt skulle dö utan att visa något sjukdomssymptom!? De hade inga sår eller rufs utan låg bara utsträckta under värmelampan...
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 21:30 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 15 dec-07 kl 11:27 »
Dette er min første vakten klekkeing, så det blir spennende  :o

Jag har kört på 38 grader. Men tempmätaren sitter lägre än vad äggen gör och jag har ingen fläkt som rör runt luften. Så det kanske är varmare högre upp.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 dec-07 kl 17:51 »
Anna
nä va tråkigt! de verkar vara svåra de där små liven :'(

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 15 dec-07 kl 19:31 »
I morse så hade det kläckts 6 nya.
Hoppas att dom överlever.
Dessa hade inget fel på fötterna.
En av dom har avlidit. Men dom andra 5 springer runt som bara den. Men så var det vid förra kullen också. Så jag vill nog vänta en vecka innan jag ropar hej.

Prosit

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 16 dec-07 kl 22:46 »
Tips: Ge dem lite fil! Då får de bra motståndskraft mot dåliga bakterier.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 17 dec-07 kl 21:48 »
Nu har jag lagt in 65 ägg i den gamla kläckaren.
Skall fixa till den nya kläckaren i julheljen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 18 dec-07 kl 17:27 »
åh så spännande! Jag har planerad kläckning på nyårsdan av 30 ägg. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 22 dec-07 kl 10:44 »
Nu har jag 95 vaktelägg i kläckaren.
Tänkte slänga in 20 till om några dagar.
Så hoppas vi att det går bättre än förra gången.

Prosit

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 22 dec-07 kl 15:34 »
Stor produktion Rosten! Hur många ska du ha?

Det blir väldigt blött i min bur med 4 vuxna vaktlar. Jag har börjat ha tidningar där för att kunna byta varje dag. Annars verkar de pigga och mår bra men avföringen är vattnig. Tidningar funkar dock ganska bra. suger upp och går lätt att byta. Sen har de en låda med sand som de kan sandbada i.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 22 dec-07 kl 18:45 »
Stor produktion Rosten! Hur många ska du ha?

Det blir väldigt blött i min bur med 4 vuxna vaktlar. Jag har börjat ha tidningar där för att kunna byta varje dag. Annars verkar de pigga och mår bra men avföringen är vattnig. Tidningar funkar dock ganska bra. suger upp och går lätt att byta. Sen har de en låda med sand som de kan sandbada i.
Förra gången som jag la in ca 100 ägg så fick jag 14 kycklingar som överlevde.
12 av dom sålde jag till en kille som bor någon mil här ifrån. 2 behöll jag för eget bruk
Om jag får många att överleva så räknar jag med att sälja en del. Resten hamnar i frysboxen.

Jag har 2 lastpallsramar på varandera. I botten så är halva med kutterspån, andra halvan sand.)

Prosit

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 22 dec-07 kl 21:43 »
Ja ha! behöver du inget nät över? Flyger de inte ut? Hur ofta byter du sanden? Det käns så onödigt att slänga sand tycker jag men efter ett tag börjar sanden lukta även om man silar den.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 23 dec-07 kl 20:56 »
Ja ha! behöver du inget nät över? Flyger de inte ut? Hur ofta byter du sanden? Det käns så onödigt att slänga sand tycker jag men efter ett tag börjar sanden lukta även om man silar den.
Jag har 2 ramar på varandra och ett kycklingnät över och vikt runt kanterna.
Jag är nog lite slarvig med sanden. Borde nog byta den ofta. Har ju en hel paddock att ösa ifrån. ;)
Här är en bild på mina vaktelburar.
2 lastpallsramar, en ram i botten av råspont. För att få tätt så  att inte sand och spån rinner ut på sidorna.
En råspontsbräda tvärs över för att avgränsa sand och spån från varandra. Annars så tar det ett par dagar och sedan är det en hård skorpa av allt ihop.
Vaktlarna tycker bäst om sanden.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 18:54 av Rosten »

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 13 jan-08 kl 21:02 »
Nu har jag lagt in 65 ägg i den gamla kläckaren.
Skall fixa till den nya kläckaren i julheljen.

Nu är vi nyfikna på att höra hur många vaktlar det har blivit?  ::)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser