Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar!!!!!!!!  (läst 14388 gånger)

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #60 skrivet: 16 feb-08 kl 03:12 »


Problemet med mina dåliga kläckresultat är nog på gång att lösa sig. Sist så blev det 16 vaktlar av 26 ägg. 

Visst är det kul med framgång? :) Jag hade problem med fukten tidigare, höll betydligt lägre än vad som behövdes. Nu kläcker så gott som ALLT som är befruktat hemma i kläckaren. Tur att man har stora utrymmen.. ::)  ;)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #61 skrivet: 16 feb-08 kl 17:06 »
Nu inväntar jag att mina små vaktlar ska börja lägga ägg.

Dom är nu 5 veckor!!!!
Är det för tidigt?

Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #62 skrivet: 17 feb-08 kl 12:07 »
Har några vaktelfrågor,

Om man vill ha lite större vaktlar, vilken sort är det?
Hur stort behöver de ha?
Kan de ha ett eget utrymme i hönshuset?
Hur varmt behöver de ha?
Vad äter de?
Naturruvar de?
Om ni säljer ätägg, vad tar ni per styck?
Köper man vaktlar som ägg eller kycklingar?

Såg vaktlar på en fjäderfäutställning innan jul och blev intresserad.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #63 skrivet: 17 feb-08 kl 13:00 »
Jag börjar bakifrån: Man kan köpa både och men ägg är väl enklast om man har kläckare för de naturruvar inte (om de är japanska)

Jag tar 3 kr per st när jag säljer.

Jag ger Fasanstart till mina. Det känns lite fel med tanke på att de värper nu men de lär behöva så proteinrik mat.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #64 skrivet: 17 feb-08 kl 18:31 »
Tack för svar! Har ingen kläckare så det får nog bli kycklingar i så fall. Är det de japanska som är lite större?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #65 skrivet: 17 feb-08 kl 18:58 »
Japanska är något större än kinesiska men jag tror att det finns amerikanska sorter som är stora som små hönor.

Tillbaka till dina tidigare frågor: De behöver inte särskilt stort men ju mindre man har desto oftare måste man städa hos dem. Jag vet fler som har sina i burar i hönshuset. Andra har dem ute men då värper de inte på vintern. De behöver så klart något tort och isolerat hus/skydd att krypa in i.

PS! De gillar matrester också! och så ger jag mina mjölmask - det älskar dom! DS
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #66 skrivet: 17 feb-08 kl 21:29 »
Kan man ha vaktlar ihop med hönsen eller bör man ha dom var för sig?  Är det risk för att vaktel tuppen slås med höns tuppen om man har dom tillsamans? Var kan jag hitta mer information om vaklar, skulle gärna villja se bilder på dom olika färgerna också.
When you can live forever
What do you live for

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #67 skrivet: 17 feb-08 kl 22:44 »
Japanska vaktlar värper efter 35 till 45 dagar. Det finns olika framavlade typer, de tyngre som man mest har för kött, värper mindre antal men något större ägg.
Värpvarianternas slaktkropp är bara 90 gram medan de biffiga kan väga över två hekto.
Knappast lönt att få dem att ruva, även om det i enstaka fall kan lyckas.
De kräver proteinrik mat, ger man dem "färdigmat" är fasan/kalkon start ok.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #68 skrivet: 04 mar-08 kl 08:14 »
Det finns en större variant av japanska vakteln som kallas för jumbo, slaktvaktel eller broilervaktel. De är nästan dubbelt så stora. De växer i en rasande fart. De värper lite sämre än den vanliga varinaten har jag fått för mig. Det gör min vuxna höna i alla fall. Har även 4 små hönor på tillväxt. Så från dessa kommer jag att kuna sälja ägg sen.

Sen finns det andra stora vaktlar som tex Bobwhite. De är mer en sällskapsvakltel som den kinesiska. Har även några Bobwhite men de har ännu inte värpt ett ägg fast jag har haft dem i 2 månader. De var vuxna när de kom. Bobwhiten är ännu större och biffigare än jumbovakteln och jag tror att de ruvar själva om de får en bra och lugn bur med lite gömslen i.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vaktlar!!!!!!!!
« Svar #69 skrivet: 05 mar-08 kl 22:38 »
BobWhite och en del amerikanska  (quail) fåglar är större, de är inte egentliga vaktlar utan helt egna arter.
Man gav dem namn "Quail", men det är stor skillnad. Trots att Bobwhiten är större värper den mindre ägg såväl till storlek som till antal, den värper inte alls lika tidigt som en "riktig" vaktel och
växer int så snabbt. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser