Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Följdfråga, Känslig mage...  (läst 1578 gånger)

Ewitha

• -
Följdfråga, Känslig mage...
« skrivet: 04 dec-07 kl 09:51 »
Nu är "Tjejjerna" installade helt eftersom "Bärta" blev mycket sämre i magen när det började regna och snön töade bort.

Om det nu är så att hon är känslig mot fruset gräs eller blötan, hur lång tid tar det ungefär innan magen blir bättre?
(Träckprov är inskickat för analys av ev mask, men jag har inte hunnit få svar än.)
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

birgit

• Gäst
Re:Följdfråga, Känslig mage...
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 09:55 »
När skickade du det? För man brukar via mail få svar dagen efter.
Nu vet jag inte om du skrivet vilken ras det rör sig om, men mina gutar är extremt känsliga mot blött väder. Då är det hö som gäller För att hålla magen i ordning.

Ewitha

• -
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 10:11 »
Jag vet ärligt inte riktigt vad det är för ras, nån blandras är det.
Saken är att de gått på ca 1 kg hö om dagen + att de gått ute i en ganska renbetad hage. Så hö har hon fått.

Ska jag ta bort tackforen helt ett tag?
Jag har gett tackfor eftersom de var lite magra efter hösten.
De är inte betäckta.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 14:03 »
Skulle vilja påstå att hon inte alls har fått hö - tillräckligt!
1 kg hö om dagen är alldelles för lite. De ska ha minst 1,5 kg hö per tacka - det varierar naturligtvis efter hur stora de är. Dessutom så kan det vara känsligt att ge dom kraftfoder när de inte får tillräckligt med grovfoder att bearbeta i våmmen - det kan helt klart ge diarré!!

Det är också viktigt vilken kvalité det är på höet och hur grovt det är. Ett grovt "kohö" måste fodra mer av eftersom de inte kan äta alla de grova stråna - det blir mer rator... Likaså om näringsinnehållet är lågt - då ska de ha mera.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ewitha

• -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 16:02 »
De 4 tackorna får 5 kg hö delat på 2 givor. De får ett jättefint "får-hö", som de inte äter upp hela givan av innan det är dags för nästa.
Jag har tidigare gett dem 6 kg hö, men det blev bara ett stort spill, så jag minskade givan. De äter nu mer av höet - mindre spill.

Jag ska hämta mer hö av en annan leverantör, då mitt hö snart är slut. Jag funderar på att genast vänja dem vid det nya höet, utifall det är så att det gamla inte är riktigt fräscht. Jag tycker ibland när jag hanterar höet att det luktar konstigt, men när jag sedan sniffar direkt på höet så luktar det fräscht. Fåren har ju ändå bättre koll på det där än jag så det kanske är så att höet inte är helt ok ändå.  ???

hustran

« Svar #5 skrivet: 04 dec-07 kl 17:13 »
Det låter som din tacka har ngt. kroniskt. Vi har varit med om samma sak. Hon blir antagligen inte bättre, även om du "vänder ut o in " på ditt foder. Sorry, men jag skulle inte spara en sån tacka. Det gör bara att du slösar energi o känslor. :)

Ewitha

• -
« Svar #6 skrivet: 04 dec-07 kl 18:52 »
Ja det börjar kännas så...  :-\

Ewitha

• -
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 13:14 »
Nu har jag fått svar på träckprovet... Ingen mask. Lustigt att man ibland nästan kan önska att det är mask som stökar. Det hade ju varit lättare att fixa.
Blir hon inte bättre efter foderbytet så får hon gå...  :'(

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 14:30 »
Hur gammal är hon? Har ibland upplevt att ungtackor kan vara känsligare. Men man ska ju avla på friska djur och frågan är om inte dessa problem kan vara ärftliga.

Ewitha

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-07 kl 14:42 »
Hon är född i februari i år.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 22:03 »
Är alla tackorna lika gamla?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

birgit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 07:13 »
Eftersom det är en så ung tacka skulle jag nog avvakta lite. När jag hade finull, så kunde de som var tre/fyrfödda vara känsliga, speciellt den eller de som fått stå tillbaka vid diandet. Flasklamm är alltid känsligare. Mamman kan ha mjölkat dåligt.
De flesta sådana saker brukar rätta till sig år två. Speciellt om man inte betäcker dom, utan de får växa färdigt först. Vissa är känsliga för miljöombyte. Ge henne tid att rätta til sig till nästa säsong. Är hon inte bättre då, är hon inget att satsa på till liv.

Ewitha

• -
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 22:38 »
Är alla tackorna lika gamla?

Alla 4 är lika gamla (nåja, det skiljer nån vecka på dem), kommer från samma uppfödare men har olika mödrar alla 4.

Igår kväll tog jag bort tackforen helt (jag har gett dem 0,2 kg tackfor/ dag då de magrat under höstbetet) och ikväll tror jag faktiskt att hon är bättre i magen. (håller tummarna!)
Vi ska "sanera" henne i morgon när karln är hemma, så ser man ju bättre hur det ser ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser