Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ardenner !  (läst 18312 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
SV: Köpa ardenner !
« Svar #60 skrivet: 02 feb-08 kl 02:03 »
Sådan husse - sådan häst kanske....?  ::)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #61 skrivet: 02 feb-08 kl 02:20 »
Jaaa, en nordsvensk häst och en karl som från början är dalmas !! Kombinationen kan ju inte bli bättre  ;) Urtypen för svensk sundhet och uthållighet...... :)

Norrsken

• -
« Svar #62 skrivet: 02 feb-08 kl 11:21 »
Kallblodstravare som lagt tävlingsskorna på hyllan kostar runt 10-15.000.. Är dom dessutom lite utbildade osv. så är det 20 000 direkt.

Det tyckte jag lät billigt motför vad jag sett när jag kikat lite fö r skojs skull.. Det är inte många som går under 25000.. Såg en riktigt fin en för 33000.. Sugen, nää, inte jag *visslar* ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 02 feb-08 kl 11:29 »
Ja, såklart finns det svindyra! Men det skulle jag inte ens drömma om att köpa som rid/gårdshäst! :o

För dom pengarna skulle jag köpa ett kallblod som skulle allt få ta några varv till på banan.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #64 skrivet: 02 feb-08 kl 13:23 »
Nä, hingsten på bilden är nog knappast till salu för 4000, det är en av deras avelshingstar ;D
Det är väl som en del skriver typ 100 kr osv. bara för att man måste skriva ett pris i annonsen....

Förresten så ligger stället här i närheten,gör mig nöjet ibland att passera där och skåda dom vackra djuren :)

Dessa hästar går knappt att lösa, de skulle sälja en 3-åring för 35000kr  :o. Som var importerad dvs utan svans >:( Dessutom avlas det mycket på kött i Holland och Belgien så frågan är om de håller för arbete...

Det finns dessutom tre hingstföl efter Kuno till salu för 5000kr per styck i Valinge. Om man nu gillar Kuno

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #65 skrivet: 02 feb-08 kl 18:46 »
Vad har ni för försäkring till era hästar ? Har kikat runt lite hos dom olika bolagen men tycker inte att jag blir nåt klokare. Känns som om det är en snårig djungel med omfattning osv. av alla de slag.

Jag har alltid använt mig av Agria och har haft goda erfarenheter. Det viktigaste för mig är vetrinärvården (tror jag hade någon variant av "extra" vetrinärvård så det ingick mediciner och ingen/väldigt låg självrisk), själva livdelen (som faller ut om hästen dör eller döms ut) vill jag bara ha för att kunna köpa en ny unghäst.
Jag har aldrig haft ekonomisk möjlighet att ha hästen försäkrad till det livvärde den i själva verket har, min första stora häst köpte jag för 38.000, blev efter några goda år tillsammans erbjuden 250.000 kr, tackade nej :o :-[ och ett år senare fick han tas bort och jag fick ut de 40.000 han var försäkrad för......

För fölisen i magen har jag en fosterförsäkring som ger igen 15.000 vid kastning eller död (den har kostat ca 25.000 att tillverka) men när den kommit ut kommer jag inte att ha någon livdel alls utan enbart ha en vetrinärvårdsförsäkring.
Hade jag köpt en ny färdig häst hade jag känt mig tvungen att ha en livdel motsvarande köpesumman.

Falin

• -
« Svar #66 skrivet: 02 feb-08 kl 19:19 »
Jag har (peppar peppar) hittills varit enormt förskonad från att behöva utnyttja mina försäkringar på hästarna, men hade min bullterriertik i Folksam. Trots att de gick ruggigt mycket back på henne så var det aldrig några problem.  ::)

För mig är veterinärdelen också viktigast, och jag prioriterar hellre ner livdelen och lägger till den extravariant som Sar nämner. Nu när man kan få fast självrisk och inte behöver betala några 20% väljer jag alltid det.

Egentligen tror jag det är hugget som stucket med försäkringsbolag, det skulle väl i så fall vara om man har övrig egendom i ett bolag och kan snacka sig till rabatt där. Just nu har jag 4 hästar i 3 olika bolag.  ;D

Norrsken

• -
« Svar #67 skrivet: 02 feb-08 kl 23:01 »
Vi skulle när vi köpte vår gammeltant överta hennes agriaförsäkring. Det gick utmärkt meddelade agria. Nu minns jag inte exakt men jag tror att det var så att vi inte fick nån faktura. När min mor började efterlysa den så uppdagades att de inte alls registrerat nån överföring av försäkringen, så hästen hade i praktiken varit oförsäkrad under den tiden. Där rök förtroendet för agria och det blev sleipner istället. Första sommaren fick hon en hovledsinflammation, och vi fick ut lite för veterinärvård. Enda plumpen i protokollet var att de skrev att vårt sto var vallack.. Resterande tid hon var försäkrad har hon varit en lysande affär för sleipner, eftersom hon varit kärnfrisk i många år efter att försäkringen slutat gälla. Nu skulle jag nog hellre satsa på att sätta in motsvarande summa på ett särskillt konto, som egen försäkring. Men det kan ju vara lite riskfyllt de första åren.. Men har man en frisk häst som blir gammal så är det ju bättre. Försäkringarna upphör ju nånstans när hästen blir runt 20, och då har man ju inte ut nåt för alla år man betalat.. Men det är ju just lite riskfyllt första åren. Så kanske nån kompromiss är bäst. Försöka sätta av lite till "eget försäkringskonto" och samtidigt ha nån slags försäkring via bolag...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 02 feb-08 kl 23:45 »
Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Har haft ganska bra koll på marknaden för bruksnordsvenskar de senaste åren då jag från och till varit på jakt efter en till. Har dock inte haft koll på priserna för travarna då det aldrig varit aktuellt för egen del. Men om priserna på dessa ligger där du säger så är det ju tvärtom så att en bruks är mycket dyrare. Jag vill påstå att du inte kan hitta en körd bruksnordsvensk under 20'+moms. Är hästen körd och riden och dessutom sto så är det inte konstigt om priset hamnar på 35'+moms, vet dock enstaka individer som sålts ännu dyrare. Priser på föl verkar ligga på mellan 10-20'+moms för tillfället...

När jag förra vintern skulle köpa ett kallblod så kollade jag både och på nätet på olika annonser.
Att köpa en unghäst avsedd för trav är ju självklart dyr, det är inte konstigt.

Kallblodstravare som lagt tävlingsskorna på hyllan kostar runt 10-15.000.. Är dom dessutom lite utbildade osv. så är det 20 000 direkt.

En ,motsvarande häst av bruks tyckte jag mycket billigare!

Bruks unghästar är ju så gott som gratis om man jämför!
Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 15 feb-08 kl 19:35 »
Har blivit erbjuden att köpa en 8-årig ardennervallack. Han är inkörd och väl riden. Ägaren säger att det är den snällaste häst man kan tänka sig och att alla kan rida på honom.
Ni som kan ardenner, hur brukar dom vara i lynnet ? Är det en häst som lämpar sig att rida på ? Något särskilt att tänka på vad det gäller att köpa ardenner.
Ja, frågorna är ju många. Har aldrig haft häst förut så det måste ju tänkas över noga. Är tacksam för all hjälp, tips och råd.

Hur blev det ?+Köpte du nån ardenner?? Vad fick du ge för det isf?? *nyfiken*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 15 feb-08 kl 22:59 »
En fråga om hovbroskförbening.
 Är det något som en veterinär kan upptäcka vid en besiktning eller måste man röntga för att upptäcka detta?
Om hästen drabbas av detta...hur yttrar det sig ? Är det i såfall "kört" för hästen eller kan den leva som vanligt ?

En granne tog bort sin 12-åriga bruksnordis pga hovbroskförbening i somras,
 han älskade den hästen men veterinären sa att det inte fans något att göra,
hon fick en sista sommar med bara lite lättgöra och gott bete,
Hon visade lätt hälta men blev "tung" i gången. 
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #71 skrivet: 16 feb-08 kl 15:44 »
Hur blev det ?+Köpte du nån ardenner?? Vad fick du ge för det isf?? *nyfiken*

Har väl i stort sett bokat ett 3-års sto, blir 3 i år och kommer att visas till sommaren. Efter Atlet. Vet inte riktigt än vad priset blir då uppfödaren kommer att rida in henne och köra in henne innan hon kommer i min ägo. 

Detta är väl det bästa alternativet jag hittat. Har varit och tittat på en del äldre hästar också (över 14 år) men det känns lite dumt att köpa ytterligare än "äldre" häst då min nuvarande är 18 år. Jag vill ju kunna utvecklas och ha nytta av hästen en längre tid.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #72 skrivet: 17 feb-08 kl 09:53 »
Kul att det verkar lösa sig! Blir väl kanon att få hästen både inkörd och inriden!  :D

Har väl i stort sett bokat ett 3-års sto, blir 3 i år och kommer att visas till sommaren. Efter Atlet. Vet inte riktigt än vad priset blir då uppfödaren kommer att rida in henne och köra in henne innan hon kommer i min ägo. 

Detta är väl det bästa alternativet jag hittat. Har varit och tittat på en del äldre hästar också (över 14 år) men det känns lite dumt att köpa ytterligare än "äldre" häst då min nuvarande är 18 år. Jag vill ju kunna utvecklas och ha nytta av hästen en längre tid.
Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 17 feb-08 kl 12:40 »

Så den som var 8 år gillade du inte ?
Var den så trygg som dom sa ?
Vart låg den i pris?

Jag är nyfiken pga att jag själv letar ardenner så det kan vara kul att jämföra lite.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #74 skrivet: 07 mar-08 kl 06:21 »
Hallå.......Klehr65: Blev det nån häst?????? ???
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Norrsken

• -
« Svar #75 skrivet: 07 mar-08 kl 11:45 »
Så den som var 8 år gillade du inte ?
Var den så trygg som dom sa ?
Vart låg den i pris?

Jag är nyfiken pga att jag själv letar ardenner så det kan vara kul att jämföra lite.

Det var inte samma person som tittade på 8-åringen ;) Hon har alltså inte svarat hur det blev ännu!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #76 skrivet: 07 mar-08 kl 14:20 »
Klehr65 har väl köpt en 8-årig ardennervalack. Tror att hon har fått hem den. Hon verkar ju inte ha tid att svara  ;) så då kanske hon är i stallet..

Jag själv köpte ett sto på 3 år - men hon har inte anlänt ännu.

Gugge (klehr65)

• -
köpa ardenner
« Svar #77 skrivet: 11 mar-08 kl 00:07 »
Dags för lite rapport angående mitt ardennerköp !!
Det blir tyvärr ingen ardenner  :'(.  Har ju glatt mig så över att jag skulle få hem min ardenner nu i sluet på mars men så blir det inte. Ägaren ångrade sig....hon fick världens separationsångest över att skiljas från sin häst. Hon har ju haft honom sedan han var föl och sa att homn inte klarar att sälja honom !! Snyft......jag som redan förberett allt och köpt sadel och annat, betalt stallhyra har jag också. Jag kan väl iofs förstå henne men det känns ju lite surt att få reda på det ett par veckor före man ska få hem hästen. Hon säger att hon kanske kan sälja honom lite längre fram, men det vete sjutton om jag är intresserad då  :(.

Men jag har trots detta ändå blivit hästägare, till två hästar till och med. Eller ja, fodervärd, åtminstone till en början så får jag se vad jag känner.
Från den 1/3 har jag två hästar. En shettis/welsh som tösen har och rider på. Han är väl kanske i minsta laget för henne men hon lär sig så mycket på honom. Han är envis som synden så det är inte bara att åka med när man rider honom utan man får verkligen jobba hårt. Det är kul att se såna framsteg hon gjort sedan hon började rida honom. I början så fick hon honom knappat att gå framåt...nu galopperar och hoppar dom hejvilt på terrängbanan!

Själv har jag en varmblodsvalack på 10 år. En jättesnäll kille, ingen mästare på dressyrbanan, men för mej som är helt nöjd med att skritta omkring i skogen passar han perfekt ! Båda dessa hästarna står i stallet där jag skulle hyra in mig med ardennern. När det inte blev någon ardenner frågade Pia om jag ville prova att ha varmblodet på foder och se om vi trivs med varandra.

Och nu i efterhand kan jag väl känna att det var en bra lösning. Nu får jag chansen att prova på att ha häst och jag kan känna mig för vad det är för häst som passar mig. Ett varmblod är väl inget som jag nån gång har tänkt på, men det kanske blir så att jag trivs så bra med honom att senare vill köpa honom.

Jag har ju börjat rida nu igen efter ett mycket långt uppehåll på tjugo år eller så  ::). Det är ju lätt att sitta hemma och va kaxig när man säger att man ska skaffa häst och börja rida igen. Jäklar när jag kom upp på hästen....det är ju såååå låååångt ner ! Och sånt sjå man (jag) har när man ska ta sig ner ! Och trava...det går ju alldeles för fort ! Nä, jag har allt blivit en riktig fegis nu på äldre dar....får börja att vänja mig vid hästryggen sakta men säkert igen !

Tösen som precis fyllt 9 år rider också varmblodet, travar och hoppar för fullt. Inga rädslor där inte !!
Någon mer här som har varmblod ? Vad är era erfarenheter av dessa hästar ? Dom har ju tyvärr lite dåligt "värde" i vissa ryttarkretsar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #78 skrivet: 11 mar-08 kl 12:38 »
Jag har också ett varmblod som ridhäst. Visst finns det fördomar mot dessa, så även shettisar och fjordingar. Har alla tre..... Gissa om jag har fått höra hur kassa hästar jag har :-X  Mitt vbl-sto är aldrig startad på bana, bara tränad och sedan 8 år tillbaka enbart ridhäst. Jag trivs jättebra med henne! Visst hon har lite nerver men, detta är ju hästar som är avlade för att "explodera" på tävligsbanan. Vi trivs bra ihop, rider henne i alla gångarter men fick jobba en hel del med galoppen för att hon inte skulle rusa iväg. Det var lite svårt för henne att förstå att det inte MÅSTE vara full gas! Dessutom är hon värdlens bästa ledare i hagen! Försvarar de små mot min fjording som kan vara lite tjurig. Tar hand om vår nyinköpta korsningsponny och går och myser med henne i hagen. En klar fördel med travarna är ju att de är oftast mycket hanterade som unga, oftast lätta att sko och lasta. Det sista gäller tyvärr inte min... Lycka till med dina hästar och hoppas ni får mycket kul tillsammans!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #79 skrivet: 11 mar-08 kl 12:56 »
Kul att höra att det löste sig!

Ooootroligt dålig still med ardenner köpet >:(

Här har du en som pratar sig varm FÖR varmblod. ;D
Det ÄR inget fel på varmblod, det kommer du att bli varse om. ;)

Och är det nåt du undrar över kan du gärna fråga mig :-[

Har du hittat www.ridtravare.com?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser