Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag lämna dem på pinnen???  (läst 1461 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Vågar jag lämna dem på pinnen???
« skrivet: 01 dec-07 kl 18:23 »
Jag har 4 maskinkläckta kycklingar som är 7v. De bor i en "bur" i hönsuset. Det hänger en värmelampa över och de har vatten och foder automat och sandbad. De senaste veckorna har buren stått på glänt så de har bekantat sig med stora värden. Agda 11år anser att det är hennes kycklingar och jag har fått mycket skäll av henne när jag "bråkat" med dem. Hon har ibland sovit på golvet vid buren och hon har försökt ta sig in sedan dag1! Och hon har legat i ett rede och "surat" en hel vecka (för ca 3v sedan).
Idag när jag städade hönshuset fick kycklingarna gå ut och då krävde Agda att få vara instängd i lilla rastgården med dem. När jag skurat hönsens sittpinnar satte jag upp kycklingarna på dem. Och Agda kom genas och klämde in sig hos dem. Hon lade vingen om Araucana kycklingen, som gonade till sig direkt! Ymer, Isbar kycklingen, vågade sätta sig nära Agda efter lite övertalning från mig. Då lade Agda sin andra vinge om honom och han somnade ganska snart!! De tunga Faverolle kycklingarna Oden och Fjosk burrade upp sig och trängde ihop sig mot Araucana kycklingen och Agda. Stor tuppen Horn-Per och hönorna Lotta och Lollo tycks ta det hela med ro. Så långt allt väl, eller hur??
 ???Vågar jag lämna dem på pinnen med Agda, hela natten? Eller skall jag sätta dem i sin bur?  ???
Snabba svar upskattas! :-[

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:Vågar jag lämna dem på pinnen???
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 18:27 »
Vilken tur du har som har en fostermor till dina kycklingar, jag skulle defenetivt lämna dem ihop med den hönan.
De andra verkar ju som du skriver ta det med ro, så du behöver nog inte oroa dig.
Grattulerar till den hönan /Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-07 kl 18:43 »
Låt dom vara på pinnen tillsammans men hönan. Hon tar hand om dom nu. Hade själv en ölandshöna som adopterade ett gäng kycklingar och det funkar hur bra som helst. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-07 kl 22:24 »
Sicken Agda!!!  8)

Själv har jag två självupptagna, egoistiska, glupska hönor som inte accepterar de 1 vecka gamla dunbollarna... >:( så var glad för att du har Agda!
Som tur är har de små en egen mamma, men även hon /tidigare ledarhönan) får stryk av den ena hönan nu...tror det är maktskifte på gång.

Så det är en inhägnad i inhägnaden som gäller... :-\
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 22:24 av Margit »

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #4 skrivet: 01 dec-07 kl 23:23 »
Sicken morsa! var glad för den! Vilken härlig bild. Man blir glad av att se den. Lita du på din kycklingmamma!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-07 kl 17:18 »
Jag har 4 maskinkläckta kycklingar som är 7v.  ???Vågar jag lämna dem på pinnen med Agda, hela natten?
Allt gick bra! ;D Agda visade kycklingarna ivrigt hur man söker bröd när jag var ute i hönshuset i morse. Nu sitter kvertetten tätt tilsammans med Agda och sover på pinnen precis som igår!

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 02 dec-07 kl 23:26 »
Va gulligt! Du kan vara lycklig du som har en så fin fostermor till dina små  :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser