Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32212 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: tvättnötter
« Svar #100 skrivet: 12 mar-08 kl 14:57 »
Saponinet i nötterna löses ut av varmt vatten - därför försumbart i kallt sköljvatten. Men i min diskmaskin är sköljningen varm så då fungerar inte hela nötter i bestickkorgen så bra. Bättre att göra avkok och fylla på vid diskstarten. Ättika vet jag inte hur det påverkar tvättnötterna.
Tack, då har jag blivit något klokare  :)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

hildegard

• Östergötland
« Svar #101 skrivet: 12 mar-08 kl 16:44 »
En fråga till:

Kan någon svara på vad det blir för kostnad per tvätt med tvättnötter???
120 kr för ett kilo som räcker för 6 personer under ett år, någon tvättmaskin om dagen. Då blir det 33 öre/tvätt.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #102 skrivet: 13 mar-08 kl 15:00 »
120 kr för ett kilo som räcker för 6 personer under ett år, någon tvättmaskin om dagen. Då blir det 33 öre/tvätt.

Tack för det, jag hade ingen aning om hur långt ett kilo räckte  :D

På den sida jag var inne och kollade var dock portot för nötterna ungefär lika dyrt som själva nötterna  :(
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

hildegard

• Östergötland
« Svar #103 skrivet: 13 mar-08 kl 15:07 »
Posten avgifter kan vi inte göra något åt. De flesta beställer 7 eller 8 hekto, då hamnar man under kilopriset i frakt. Frakten blir då 55 kr. För ett kilo + förpackning blir priset 77 kr.

Sommartorparn

« Svar #104 skrivet: 02 jun-08 kl 20:28 »
På ett annat forum har jag läst om att det går att använda vanliga hästkastanjer i st f tvättnötter. Man krossar kastanjerna och tillsätter dubbel mängd vatten och låter sen saponinerna dra ut 3-4 dagar. Dock färgar det visst lite gult. Har själv inte använt det. I forumet kom de fram till att bästa förvaringen skulle vara att knäcka alla kastanjerna med nötknäckare , torka dem och sen lägga i vatten vid behov. Se länk: www.selbstversorgerforum.de/viewtopic.php?t=1774&postdays=0&postorder=asc&start=15

Tillägg: Man ska ta bort det bruna skalet, det går visst ganska bra när kastanjerna är alldeles färska. Sen kanske det är mera för handtvätt. Dessutom läste jag att murgröna också är bra till handtvätt.
« Senast ändrad: 02 jun-08 kl 21:20 av Sommartorparn »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #105 skrivet: 05 jun-08 kl 14:50 »
Är nu invigd i tvättnötternas värld...

..och måste säga att jag är supernöjd! Tvättade en tvätt med nötter och en med vanligt tvättmedel och sköljmedel. Efter de torkat på lina ute kände jag ingen skillnad på mjukhet eller renhet. Kläderna tvättade med nötter luktade rent, andra tvätten luktade också rent med bismak av kostgjord doft.

Ser ingen anledning till att tvätta med kemikalier igen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #106 skrivet: 09 jun-08 kl 21:54 »
Hur ser man att de är urtvättade? När de slutat glänsa har jag läst, har nu tvättat en del med dem och alla glänser fortfarande, men några inte på samma sätt som de gjort under första tvättarna. Är de slut då? Eller ska de bli alldeles matta i lystern?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Mamsingen

• Småland
« Svar #107 skrivet: 10 jun-08 kl 14:42 »
Hejsan!

Vi har också tvättat enbart med tvättnötter nu en tid och är jättenöjda.
I sköljningen tar jag i ett par droppar eteriskolja som gör att det luktar gott annars tycker jag att tvätten blir mjuk o fin av nötterna!

Jag har också läst det där med att de funkar så länge skalen är blanka, men jag vet inte. Jag har kört en 3-5 maskiner med samma omgång nötter och det funkar bra.
Någon gång har jag slängt i 1-2 nya nötter o låtit "gamla" nötter gå med, beroende på hur smutsig tvätt jag har. Är det mycket smutsingt tar jag nya nötter och höjer temperaturen något. Annars kör jag det mesta på 40grader.

Jag kom i kontakt med tvättnötter via Mossagården.se där jag även beställt ekologisk frukt och grönsaker.

Ha det bra!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Alore

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 12 jun-08 kl 16:21 »
Jag är också otroligt nöjd med mina tvättnötter! Jag har i ungefär en tesked sköljmedel också, mest för att det ska lukta gott, och det går jättebra!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #109 skrivet: 13 jun-08 kl 12:19 »
Nu är min första tvättnöts-tvätt igång i maskinen... Spännande som tusan!  ;D
Tack Alternaiv för snabb leverans!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #110 skrivet: 13 jun-08 kl 22:09 »
Har kommit på mig själv med att gå o leta tvätt för att få ihop tll en maskin till.. Det är så roligt så det räcker inte med den tvätt man redan har  ::)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #111 skrivet: 13 jun-08 kl 22:23 »
Nu är min första tvättnöts-tvätt igång i maskinen... Spännande som tusan!  ;D
Tack Alternaiv för snabb leverans!
/Sara

Tack själv :)
Någon skrev här på forumet en gång att jag är snabbare än Fantomens skugga, så jag försöker att leva upp till mitt rykte ;)

Har kommit på mig själv med att gå o leta tvätt för att få ihop tll en maskin till.. Det är så roligt så det räcker inte med den tvätt man redan har  ::)

Du är för rolig ;D

« Senast ändrad: 13 jun-08 kl 23:45 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #112 skrivet: 13 jun-08 kl 23:29 »
Okej... Jag är helt såld! Tvätten luktar superfräscht!  :D Detta kommer att bli en given present till vänner och bekanta! Aldrig nånsin kommer jag att stå utan tvättmedel och sköljmedel igen!  ;D Mitt vatten är dessutom väldigt kalkrikt, men ändå är inte kläderna sträva efter tvättnöts-tvätten! Det blev dom alltid om jag glömde sköljmedel när jag tvättade med grummes tvättsåpa...
Förresten... det var nån (kommer inte ihåg vem) som skrev att kärnorna innanför skalet var vackra, så jag var ju tvungen att peta upp några nötter... Och shit! Dom är ju superhäftiga! Som vackra träpärlor liksom! Dom kommer garanterat att sparas... till framtida pyssel...  ;)

Tina, kan jag omedelbums få beställa en till laddning? Om du har tar jag gärna den stora förpackningen, 1,7 kilo. Och så några extra visitkort och såna där infolappar. Detta måste ju spridas!  ;D Ha ha, man känner sig som värsta aposteln...  ;)

/Sara

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #113 skrivet: 14 jun-08 kl 10:50 »
I Indien används nötkärnorna till halsband, i USA till örhängen bl.a. och så kan man ju plantera dem...

På måndag har du nötterna i din brevlåda.
www.tvaleriet.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #114 skrivet: 14 jun-08 kl 12:50 »
Tack!  ;D

/Sara

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #115 skrivet: 14 jun-08 kl 22:30 »

Du är för rolig ;D

Eller kanske lite knäpp?  ;D

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #116 skrivet: 24 jun-08 kl 10:43 »
En liten fråga. Jag vet att man inte behöver använda sköljmedel när man tvättar med tvättnötter. Men om man som jag har två flaskor fulla med sköljmedel och har tänkt att bara tvätta med tvättnötter. Jag vill inte hälla ut sköljmedlet utan jag vill använda det. Om jag kombinerar det med nötterna funkar dom på samma vis då? Är det att man inte behöver eller inte ska använda sköljmedel och tvättnötter ihop? Är det någon som fattar vad jag vill veta? 
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #117 skrivet: 24 jun-08 kl 10:50 »
En liten fråga. Jag vet att man inte behöver använda sköljmedel när man tvättar med tvättnötter. Men om man som jag har två flaskor fulla med sköljmedel och har tänkt att bara tvätta med tvättnötter. Jag vill inte hälla ut sköljmedlet utan jag vill använda det. Om jag kombinerar det med nötterna funkar dom på samma vis då? Är det att man inte behöver eller inte ska använda sköljmedel och tvättnötter ihop? Är det någon som fattar vad jag vill veta? 

Det går jättebra att använda sköljmedel oxå även om det inte behövs.
Jag vet någon som gör det bara för doftens skull.

Mvh Tina
www.tvaleriet.se

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #118 skrivet: 24 jun-08 kl 19:30 »
Det går jättebra att använda sköljmedel oxå även om det inte behövs.
Jag vet någon som gör det bara för doftens skull.

Mvh Tina
Tack för svaret.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #119 skrivet: 12 jul-08 kl 22:31 »
Jag köpte tvättnötter av dig, Alternaiv, i Hova, men visste inte att det var du som är du!! Hade jag vetat det hade jag hejat lite extra ;) (Upptäckte det just nu när jag kollade på din hemsida!)
Har testat dem hela dagen eftersom vi hade mega-stor tvätt efter resa genom landet  med familjen.
Fungerar utmärkt!!!
Kommer med en ny beställning när dessa är slut kan jag lova!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser