Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32186 gånger)

bua

SV: tvättnötter
« Svar #120 skrivet: 21 jul-08 kl 17:11 »
Jag kokar mina tvättnötter till flytande tvättmedel, bl a till siden- och ylletvätt. Har nu haft dem stående i vatten i över 2 månader utan att mögel bildas. Innan har det hänt att de möglat när de int var täckta med vatten. Mycket bekvämt att ha tillgång till tvättmedle omelbums när jag behöver och dryga blir nötterna på detta sätt.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #121 skrivet: 21 jul-08 kl 19:12 »
Jag köpte tvättnötter av dig, Alternaiv, i Hova, men visste inte att det var du som är du!! Hade jag vetat det hade jag hejat lite extra ;) (Upptäckte det just nu när jag kollade på din hemsida!)
Har testat dem hela dagen eftersom vi hade mega-stor tvätt efter resa genom landet  med familjen.
Fungerar utmärkt!!!
Kommer med en ny beställning när dessa är slut kan jag lova!!

Det var synd att ni inte visste att det var jag som är jag, men nästa år kanske vi ses igen :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #122 skrivet: 21 jul-08 kl 19:17 »
Jag kokar mina tvättnötter till flytande tvättmedel, bl a till siden- och ylletvätt. Har nu haft dem stående i vatten i över 2 månader utan att mögel bildas. Innan har det hänt att de möglat när de int var täckta med vatten. Mycket bekvämt att ha tillgång till tvättmedle omelbums när jag behöver och dryga blir nötterna på detta sätt.

Menar du att du har kvar nötterna i vattnet? Hur förvarar du avkoket med nötterna, vanlig rumstemperatur eller svalare?

Mvh Tina
www.tvaleriet.se

bua

« Svar #123 skrivet: 23 jul-08 kl 18:53 »
Jag förvarar dem i rumstemperatur, låter dem ligga kvar i lilla kastrullen och täcker med nytt vatten när jag tar. I början kokade jag upp dem igen för att jag tänkt att "såpan" skulle komma ut bättre, samt att de skulle bli sterila igen. Men nu har jag inte kokat upp dem igen på en bra bit över en månad.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #124 skrivet: 25 jul-08 kl 20:53 »
Underbart med alla dessa nya sätt att göra saker och tick på....
Jag hänger ner en liten nätkorg i vatten cisternen på toan med ett par nötter i... 
så får det dra ..   Luktar alltid frächt i toan numera...   ;D

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Guran

• Lappland
« Svar #125 skrivet: 31 jul-08 kl 13:38 »
Här är vi nöjda över vår sändning med nötter. Har i eterisk olja; Patchouli, men tycker inte riktigt om den doften då den ibland lämnar ett stråk av... hm... tror det är kattoalett?
Har någon tips på annan eterisk olja?
Såg att ngn använder sköljmedel; trodde man inte "fick" blanda sköljmedel och nötter?

Har bara bytt ut två trasiga nötter och har säkert tvättat 30 tvättar nu!? Superbt! Tack, Tack Alternaiv!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #126 skrivet: 31 jul-08 kl 14:20 »
Här är vi nöjda över vår sändning med nötter. Har i eterisk olja; Patchouli, men tycker inte riktigt om den doften då den ibland lämnar ett stråk av... hm... tror det är kattoalett?
Såg att ngn använder sköljmedel; trodde man inte "fick" blanda sköljmedel och nötter?
Har bara bytt ut två trasiga nötter och har säkert tvättat 30 tvättar nu!? Superbt! Tack, Tack Alternaiv!

Sssch berätta inte att man kan använda nötterna så många gånger, då får jag ju sälja mindre ;) Skojar bara :)

Patchouli har en mycket speciell doft, jag älskar den, men skulle nog inte ha den till tvätten. Jag tycker att friska dofter som citrongräs, litsea cubeba (citronaktig doft) pepparmint och liknande passar bättre.
Man "får" visst använda sköljmedel, en del gör det, bara för doftens skull, mjukt blir det ju ändå.

Tack själv! Mvh Tina
« Senast ändrad: 02 aug-08 kl 06:57 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #127 skrivet: 31 jul-08 kl 16:16 »
Citat från: Guran link=topic=28690.msg367282#msg367282 date=1217504289
[/quote

Har iofs inte provat tvättnötter än :-[, men jag skulle testa med ngn lättare doft - patchouli är onekligen ganska säregen. De flesta citrusdofter passar eller klassisk lavendel kanske? Har gjort eget strykvatten (som man sprayar på kökshanddukar och örngott innan strykning), blandade pomerans och petit grain vilket luktar fantastiskt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #128 skrivet: 02 aug-08 kl 07:02 »
[quote author=Guran link=topic=28690.msg367282#msg367282 date=1217504289
Har iofs inte provat tvättnötter än :-[, men jag skulle testa med ngn lättare doft - patchouli är onekligen ganska säregen. De flesta citrusdofter passar eller klassisk lavendel kanske? Har gjort eget strykvatten (som man sprayar på kökshanddukar och örngott innan strykning), blandade pomerans och petit grain vilket luktar fantastiskt.

Strykvatten med eterisk olja, intressant :)

Hur får du oljan att emulgera med vattnet? Eller du bara skakar flaskan innan du sprayar?
www.tvaleriet.se

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #129 skrivet: 02 aug-08 kl 19:46 »
Strykvatten med eterisk olja, intressant :)

Hur får du oljan att emulgera med vattnet? Eller du bara skakar flaskan innan du sprayar?

Kolla på Hushållstavlan, fick tips i en tråd som heter Strykvatten! Droppar bara i e o i en sprayflaska med vatten och skakar ofta. Går åt ganska mycket olja i proportion t vatten för att doften verkligen ska sitta kvar, men gott luktar det. Var i Gränna idag och hittade strykvatten bland handgjorda tvålar och salvor, men tyvärr tänkte jag inte på att kolla innehållsförteckningen :(.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

AstridKnastrid

« Svar #130 skrivet: 17 aug-08 kl 21:15 »
Har aldrig hört talas om tvättnötter förut! Men det verkar ju vara värsta grejen!  :D
Jag kikade runt här på forumet, då vi ska installera tvättmaskin inom det snaraste.
Men eftersom vi inte har nåt avlopp, [å inte heller indraget vatten] utan kommer hälla tvättvattnet direkt i buskarna, kan vi ju inte direkt tvätta med vanligt tvättmedel.
Jag va inne på aska eller björkblad eller nåt liknande, men tvättnötter verkar ju som sagt vara suveräna! Så dom blir det!  :D
KUL! Detta forumet är fantastiskt!  ;D

Guran

• Lappland
« Svar #131 skrivet: 18 aug-08 kl 12:25 »
Mm, bra alternativ! De räcker förstås inte lika länge i högre tvättemp. Vi tvättar de nyinköpta tygblöjorna med dem och då går det åt lite fler. I 40 graders tvätt, normalsmutsig, räcker de väldigt länge! :)

Ekub

« Svar #132 skrivet: 22 aug-08 kl 16:55 »
Idag kom tvättnötterna jag beställt :) leveransen gick så fort att jag inte förstod varför det låg en avi i lådan (eller ja på hallgolvet)...tackar tackar :D sambon är väldigt skeptisk och hoppas att jag får knäppa honom på näsan efter vi tvättat ;D nästan så man skulle boka tvättid *s*

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #133 skrivet: 22 aug-08 kl 18:33 »
Idag kom tvättnötterna jag beställt :) leveransen gick så fort att jag inte förstod varför det låg en avi i lådan (eller ja på hallgolvet)...tackar tackar :D sambon är väldigt skeptisk och hoppas att jag får knäppa honom på näsan efter vi tvättat ;D nästan så man skulle boka tvättid *s*

Tack själv, är man utsedd till att vara snabbare än Fantomen så får man ju försöka leva upp till det ;)

Hälsningar Tina
www.tvaleriet.se

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #134 skrivet: 28 sep-08 kl 09:40 »
Igår testade jag att bada en av hundarna i tvättnötschampo. Hunden har "fluffig" päls som tovar lätt, men hon blev så ren ,blank och fin! Ska bada resten av hundarna idag!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #135 skrivet: 28 sep-08 kl 10:20 »
Igår testade jag att bada en av hundarna i tvättnötschampo. Hunden har "fluffig" päls som tovar lätt, men hon blev så ren ,blank och fin! Ska bada resten av hundarna idag!

Ja, det är flera som säger att hundpälsarna blir så lena och lätta att reda ut.
www.tvaleriet.se

Vickan 74

« Svar #136 skrivet: 28 sep-08 kl 17:58 »
Jag lägger mina tvättnötter i en strumpa och knyter igen. När de är uttjänta så är de lite mer åt gult i färgen och matta, när de är blöta. Men jag tvättar minst tio tvättar med samma nötter. Är jag osäker så slänger jag bara i lite fler i strumpan. Jag tvättar endast kulörtvätt med nötterna, den vita tvätten tycker jag blir lite tefärgad annars. Till vittvätten kör jag med grmme tvättsåpa, det är en naturprodukt från våra svenska tallar och därmed miljövänlig.

Ekub

« Svar #137 skrivet: 02 okt-08 kl 09:27 »
Har bara testat tvättnötterna en gång, tyvärr var det en fläck kvar på Johans jeans som tvättnötterna direkt fick bära hundhuvud för :( får smyga med dem nästa gång ;D

Mysse

« Svar #138 skrivet: 03 okt-08 kl 14:06 »
Shit vad snabbt det gick!
Jag beställde tvättnötter av Alternativ i går, och nu på förmiddagen kom de till min brevlåda. Helt otroligt!! Jag bor ju 100 mil från smålänska höglandet, och dessutom en bra bit ut på landet. Skickar du dem med jetstömmarna eller?....

För mig tog det två månader att ens ta telefonen och beställa. Jag har varit sugen att prova dem sedan första gången jag läste om dem.

Första tvätten är klar om en halvtimme. Snart står det nog två glasburkar med fina nötter istället för tvättmedelspaketen på hyllan över tvättmaskinen. En med oanvända och en med påbörjade nötter och en flaska hår-ylle-och-hund-shampo i kylskåpet.

Tack
Välkommen hem till oss på en kopp te!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #139 skrivet: 04 okt-08 kl 07:36 »
Shit vad snabbt det gick!
Jag beställde tvättnötter av Alternativ i går, och nu på förmiddagen kom de till min brevlåda. Helt otroligt!! Jag bor ju 100 mil från smålänska höglandet, och dessutom en bra bit ut på landet. Skickar du dem med jetstömmarna eller?....
Tack

Jag och Posten sköter bara våra jobb ;D
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser