Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32182 gånger)

Undertaker

SV: tvättnötter
« Svar #140 skrivet: 10 nov-08 kl 10:56 »
Jag tvättar alltid med tvättnötter om tvätten inte är så hårt smutsad eller om det är lite ömtåligare plagg. Gärna sänglinnet också, lakanen känns så härligt fräscha att bädda ned sig mellan :)

Gurkan4

« Svar #141 skrivet: 10 nov-08 kl 11:29 »
Köpte tvättnötter för ett bra tag sedan men har inte kommit för mig att använda dem eftersom jag tyckte de luktade lite mysko.
Men skam den som ger sig innan man provat. Nu snurrar första maskinen (sängkläder) med nötterna inknutna i en strumpa. En yttepytte skvätt sköljmedel tillsattes eftersom jag som sagt tyckte nötterna luktade mysko  :-[

Det här ska bli oerhört intressant!

anette i bugared

• -
« Svar #142 skrivet: 10 nov-08 kl 11:34 »
Jag har provat tvättnötter från Alternaiv nu i ett par veckor och jag är SUPERNÖJD. Tvätten blir mjuk och t.o.m. mina grabbars mekarkläder blir väldoftande i tvättnötstvätt. Heja Alternaiv och heja tvättnötter!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Undertaker

« Svar #143 skrivet: 10 nov-08 kl 11:58 »
En kompis till mig påstod att när hon tvättat länge med nötter så blev det en svag missfärgning på vita kläder. Är det nån här som varit med om det?

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #144 skrivet: 10 nov-08 kl 14:48 »
Jag har tvättat med tvättnötter några månader nu och det fungerar utmärkt för kulörtvätt, till vittvätt (60 grader) och ljus fintvätt (BH-ar och liknande) ska jag prova att tillsätta blekmedel för där blir jag inte av med allt jag vill bli av med.

Jag tycker att doften, framför allt med nya nötter, är väldigt fräsch och god!
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #145 skrivet: 10 nov-08 kl 15:57 »
En kompis till mig påstod att när hon tvättat länge med nötter så blev det en svag missfärgning på vita kläder. Är det nån här som varit med om det?

Bara ett tillfälle, men det var mitt eget fel...Strumpan med nötterna inknutna åkte av misstag med in i tumlaren! Dumt! Gör aldrig om det igen. Tur var att det varen tvätt med icke-så-noga-saker.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gurkan4

« Svar #146 skrivet: 10 nov-08 kl 16:17 »
första maskinen är upphängd och wow vad gott det luktar! och det är inte bara den teskeden men sköljmedel jag tillsatte, det luktar något mer!
rent blev det med och det kändes mjukt få se hur det blir när det torkat!
Andra maskinen är redan igång och imorgon ska nötterna få gå igenom strumpor! det ultimata testet här hemma!  ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #147 skrivet: 16 nov-08 kl 12:31 »
Tvättar med nötter i snart ett år... 

Slutade med skölj medel för många år sedan och nu har jag fått en väldoftande tvätt igen....

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Talo

« Svar #148 skrivet: 16 nov-08 kl 14:47 »
Jag har tvättat med tvättnötter några månader nu och det fungerar utmärkt för kulörtvätt, till vittvätt (60 grader) och ljus fintvätt (BH-ar och liknande) ska jag prova att tillsätta blekmedel för där blir jag inte av med allt jag vill bli av med.

Jag tycker att doften, framför allt med nya nötter, är väldigt fräsch och god!

Har nu provat med blekmedel och tvättnötter vid 60 graders vittvätt och det fungerade utmärkt  ;D

Ska bara få ihop en maskin ljus fintvätt så att jag kan testa den varianten också!
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Talo

« Svar #149 skrivet: 16 nov-08 kl 14:49 »
Glömde att säga att jag upplever att kläder i trikåmaterial blir väldigt fina när man använder tvättnötter, de blir gosigt mjuka men inte sladdriga  :D

... och så luktar allt så gott  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #150 skrivet: 16 nov-08 kl 16:28 »
T.o.m. ylletvätten är mjuk oh skön efter en tvättnötstvätt!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #151 skrivet: 16 nov-08 kl 17:16 »
T.o.m. ylletvätten är mjuk oh skön efter en tvättnötstvätt!!

Vad roligt att tom du Anette som var så skeptisk så länge är så helnöjd :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

anette i bugared

• -
« Svar #152 skrivet: 16 nov-08 kl 22:44 »
Vad roligt att tom du Anette som var så skeptisk så länge är så helnöjd :)
Har man "gått på" ett antal "mirakeltvättmedel" så tar det lite tid innan man vågar inse att det inte är ännu en luring :-[.

Talo

« Svar #153 skrivet: 17 nov-08 kl 14:03 »
Läste tidigare att man kunde göra flytande tvål/tvättmedel/schampo av de använda tvättnötterna
och vill gärna ha en detaljerad beskrivning, även om jag ännu inte har fått ihop så många ännu ... de räcker ju rätt länge :D. (Jag änvänder i och för sig skal men det borde vara samma som gäller.)

Det behövdes ju också något förtjockningsmede för att det inte skulle bli för rinnigt, vad rekommenderar ni som har vanan inne och var får man tag på det?

Vet att det har nämnts någonstans tidigare men jag ställer frågan ändå... mitt Internet är lite för trögt för att sitta och leta igenom alla gamla inlägg :-[

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #154 skrivet: 19 nov-08 kl 09:45 »
Jag har använt xantangum eller carragen, finns att köpa i Hälsokostaffärer eller Crearome, det finns säkert annat man kan använda, potatismjöl kanske.
Numer gör jag mej inte besväret att förtjocka det, det går bra ändå bara det inte är iskallt, för det är inte skönt när det rinner nerför ryggen.
Hälsningar Tina
www.tvaleriet.se

Ekub

« Svar #155 skrivet: 04 dec-08 kl 15:39 »
...kanske redan står någonstans men funkar dem att köra i 30 lr är det för kallt? och hur var det me eteriska oljor för doftens skull? skulle man he de i sköljvattnet lr på en lite trasa att slänga i torktumlaren/torkrummet?! ofta när man tvättar annars luktar (obs inte doftar) massa tvättmedel och ev sköljmedel men med tvättnötterna luktar det ingenting vilket får en att fundera på om det ens är tvättat bara för att jag är så van att det luktar massa medel när det är tvättat. Oh ja den eteriska oljan är inte för min skull utan mer för pojken mins som vill att det ska lukta gott om nytvättade kläder... ;D

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #156 skrivet: 05 dec-08 kl 07:26 »
...kanske redan står någonstans men funkar dem att köra i 30 lr är det för kallt? och hur var det me eteriska oljor för doftens skull? skulle man he de i sköljvattnet lr på en lite trasa att slänga i torktumlaren/torkrummet?! ofta när man tvättar annars luktar (obs inte doftar) massa tvättmedel och ev sköljmedel men med tvättnötterna luktar det ingenting vilket får en att fundera på om det ens är tvättat bara för att jag är så van att det luktar massa medel när det är tvättat. Oh ja den eteriska oljan är inte för min skull utan mer för pojken mins som vill att det ska lukta gott om nytvättade kläder... ;D

För 30-graderstvätt är det bäst att göra avkok.
Eteriska oljan häller du i sköljmedelsfacket.
www.tvaleriet.se

LitenLudd

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 16 jan-10 kl 13:32 »
Har nu tvättat med dessa nötter i både 30 grader och 60 grader. Har tvättat handdukar, jeans och tröjor. Fungerar alldeles utmärkt på alla plagg! 
Jag hällde i några droppar vanlig doftolja (sån som man har i aromalampor) i sköljmedelsfacket och tvätten luktar jättegott men inte så starkt som det brukar lukta av sköljmedel  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 22 maj-12 kl 23:46 »
Enbart vatten är billigare och bättre att tvätta i då:

Citera

Ingen av bollarna
eller nötterna tvättar
renare än vanligt
vatten, som har
tvätteff ektivitet 1.

http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/radron_10_2011_tvattbollar.pdf
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 23:53 av Lopt »

kurt

« Svar #159 skrivet: 25 maj-12 kl 18:55 »
Tvättnötterna fungera homeopatiskt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser