Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32221 gånger)

hildegard

• Östergötland
SV: tvättnötter
« Svar #80 skrivet: 28 feb-08 kl 15:47 »
Jag betalar moms och skatt pa det jag saljer, kan inte salja billigare om det inte ar ideell verksamhet jag ar ute efter.
Det gör vi väl alla som har företag.
Som jag skrev tidigare, så vill jag inte konkurrera med dig, men jag tror du borde kunna få ett bättre pris när du köper direkt från odlaren. Jag har inte sådana kontakter men försöker undvika fler mellanhänder.

Våmhuskullan

• -
« Svar #81 skrivet: 28 feb-08 kl 17:10 »
Citera
Det gör vi väl alla som har företag.
Som jag skrev tidigare, så vill jag inte konkurrera med dig, men jag tror du borde kunna få ett bättre pris när du köper direkt från odlaren. Jag har inte sådana kontakter men försöker undvika fler mellanhänder. 

hur fungerar sånt med konkurrens egenligen?
är det fritt i sverige? eller finns det regler/lagar ang detta?
Menar om du hildegard nu skulle göra som alternaiv, och sälja dina nötskal här på forumet...är det olagligt?

hildegard

• Östergötland
« Svar #82 skrivet: 28 feb-08 kl 17:33 »
Konkurrens är inte olagligt, varken på forumet eller annars. Tvärtom, det brukar ge kunderna bättre priser.
Så vem som helst kan höra av sig till mig också. Och en del har redan skickat PM eller mail.

Men jag anser inte att forumet är rätt ställe att sälja sådana varor på som man säljer annars med i vanlig handel eller på postorder eller hur som helst.
Det är något annat när man vill sälja en grej på annonser "övrigt finnes". Då är det inte varor man handlar med i vanliga fall, eller har jag fel?
Har man handelsvaror att sälja kan man sätta in en annons i "Åter".
Vore intressant att höra vad andra tycker. 

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #83 skrivet: 29 feb-08 kl 05:02 »
Kan inte säga annat än att jag gillar alternaivs sortiment och tycker att det är moderata priser.
Så som den trofasta kund jag alltid blir när jag är nöjd med produkter och service, gör att jag kommer att stanna.

Förresten ser jag fram emot att köpa några trevliga eteriska oljor av dig, alternaiv, för det kan bli lite mer doft då på tvätten....

Lite fåfäng  :-[ är jag nog, det ska inte bara bli rent, det ska lukta lite också!   :-[
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #84 skrivet: 29 feb-08 kl 07:13 »
Kan inte säga annat än att jag gillar alternaivs sortiment och tycker att det är moderata priser.
Så som den trofasta kund jag alltid blir när jag är nöjd med produkter och service, gör att jag kommer att stanna.
Förresten ser jag fram emot att köpa några trevliga eteriska oljor av dig, alternaiv, för det kan bli lite mer doft då på tvätten....
Lite fåfäng  :-[ är jag nog, det ska inte bara bli rent, det ska lukta lite också!   :-[
Tack snalla du ;D  :-*

Pa tal om annonsering. Jag ville betala for att ha en san dar annons som ar langst ner pa sidan, men Petter sa nej eftersom det inte ar sjalvhushallningsrelaterat med tvattnotter...
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

uteliv

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 29 feb-08 kl 10:38 »
Hej Hildegard!
Tyckte inte hela nötter gav bra resultat. Skulle gärna vilja testa enbart skal. Hur mycket går det åt per månad?

hildegard

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: 29 feb-08 kl 10:46 »
Hej Uteliv!
När jag enbart använde tvättnötsskal så gick det åt ca 1 kg per år. Då var alla barnen hemma, så vi var 7 personer. Vi har mjukt vatten.
Nuförtiden använder jag en hel del såpnejlika också, då går det åt mindre förstås.
Vid tvätt i 30 - 40 grader kan skalen användas upp till 10 gånger, i vittvätt (60 - 90 gr) bara 3-4 gånger. Har man hårt vatten går det åt mer.

Våmhuskullan

• -
« Svar #87 skrivet: 01 mar-08 kl 09:37 »
Citera
Pa tal om annonsering. Jag ville betala for att ha en san dar annons som ar langst ner pa sidan, men Petter sa nej eftersom det inte ar sjalvhushallningsrelaterat med tvattnotter...
ja men där andra föletag annonserar så borde väl du få annonsera?

eller hör inte att bruka tvättnötter t självförsörjning och alternativt boende?
tycker det hör till lika mycke som giftfria fästinghalsband

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #88 skrivet: 01 mar-08 kl 09:51 »
ja men där andra företag annonserar så borde väl du få annonsera?
eller hör inte att bruka tvättnötter t självförsörjning och alternativt boende?
tycker det hör till lika mycke som giftfria fästinghalsband

Det tycker jag oxa :-\
www.tvaleriet.se

uteliv

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 01 mar-08 kl 09:57 »
Jag vill gärna beställa ett kilo med tvättnötsskal, Hildegard. Har skickat ett mail med min adress till dig.

signe

« Svar #90 skrivet: 01 mar-08 kl 12:23 »
När jag beställt tvättnötter så har jag ibland fått stora ljusare nötter och ibland mindre mörkare och klibbigare. De senare luktar lite mer också. Jag har förstått att det finns en nordligare och en sydligare art i Indien. Ni som använt tvättnötter länge, upplever ni någon skillnad i tvätteffekt mellan dessa?

anbe

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 02 mar-08 kl 08:39 »
Jag har använnt tvättnötter en månad ca och kommer aldrig att gå tilbaka til tvättmedel och sköljmedel igjen .

Jag är jättenöjd med nötterna ! Tvätten luktar naturligt gott , men jag ska prova med lite eterisk olja bara för och prova  ::)

Mina nötter (hmm..)  är ganska stora och ljusa . Men jag förstår inte varför dom ska delas , dom går ju sönder ändå
när man tvättar i maskinen.

Våmhuskullan

• -
« Svar #92 skrivet: 04 mar-08 kl 20:06 »
nu har jag faktiskt tänkt på vad det är reklam för för sidor längst ner på hemsidan här...
och inte tvättnötter själhushållsrelaterat så vet då inte jag...undra vad kriterierna är för det?
ett ex=www.oxysol.com?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #93 skrivet: 05 mar-08 kl 11:38 »
nu har jag faktiskt tänkt på vad det är reklam för för sidor längst ner på hemsidan här...
och inte tvättnötter själhushållsrelaterat så vet då inte jag...undra vad kriterierna är för det?
ett ex=www.oxysol.com?
Menar du att det foretaget annonserar har pa Alternativ.nu, hmm markligt  :-\
www.tvaleriet.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #94 skrivet: 05 mar-08 kl 16:59 »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Våmhuskullan

• -
« Svar #95 skrivet: 06 mar-08 kl 11:14 »
Citera
Här finns info om reklamen, tvättnötter mm:
aha...fattar! måste missat det ;D

heron

SV: Re:tvättnötter
« Svar #96 skrivet: 07 mar-08 kl 10:54 »
Jag tar det säkra för det osäkra och byter ut nötterna som blivit mjuka - efter mellan 2-4 tvättar. Har inte märkt om de går åt fortare med olika temperaturer-tvättlängder - tvättar alltid samma program och för det mesta 40 grader förutom någon maskin vittvätt då och då, som jag kör på 60.

Enda nackdelen med tvättnötterna tycker jag är att tvätten ibland inte luktar speciellt gott. Inte för att jag nånsin varit en älskare av starkt parfymerade tvättmedel - brukade använda Grummes tvättsåpa förut som är mycket lätt parfymerat.

Men tvättnötterna råder inte riktigt bot på en tvätt som t ex till stor del består av tonårssönernas illaluktande strumpor och kallingar - då luktar den rena tvätten fortfarande rätt unken när jag tar upp den ur maskinen.  :-\

För att slippa lukten brukar jag hälla i lite, liite tvättsåpa iallafall - men det känns lite kaka på kaka och kan väl inte vara meningen. Nån som har ett bättre knep?

Jag vet inte hur det funkar när man har tvättat med nötter och har dem kvar i maskinen men prova ÄTTIKA i sista sköljningen!! Funkar som mjukmedel plus att färgerna verkar klarare. Lukten dunstar väldigt fort särskilt i tumlare. Man kanske kan ta ut nötterna efter färdigt program och sen köra bara sköljning med ättika. ca ½dl kanske är lagom outspädd direkt ur flaskan( jag använder winborgs).

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #97 skrivet: 10 mar-08 kl 14:56 »
Är av naturen nyfiken och har följt den här tråden lite och undrar över en sak.

Vad jag har fattat så ska man lägga tvättnötterna i en liten påse i tvättmaskinen, men då är de väl även med vid sköljningarna, stämmer det?

Om man då tillsätter ättika i sista sköljningen, påverkar inte det tvättnötterna?
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #98 skrivet: 10 mar-08 kl 14:58 »
En fråga till:

Kan någon svara på vad det blir för kostnad per tvätt med tvättnötter???
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

signe

« Svar #99 skrivet: 10 mar-08 kl 20:19 »
Saponinet i nötterna löses ut av varmt vatten - därför försumbart i kallt sköljvatten. Men i min diskmaskin är sköljningen varm så då fungerar inte hela nötter i bestickkorgen så bra. Bättre att göra avkok och fylla på vid diskstarten. Ättika vet jag inte hur det påverkar tvättnötterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser