Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32239 gånger)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
SV: tvättnötter
« Svar #60 skrivet: 01 feb-08 kl 19:12 »
Jag vill tacka Alternaiv för tvättnötterna,har tvättat nån vecka med dem å  de funkar jättebra.
Luktar gott gör det också.
Jag rekommenderar alla prova denna miljövänliga fungerande nöt.
Min nästa prövning är schampo och släkten ska allt prova tvätta med nötter.
Kommer nog en å annan beställning till  dig inom kort.
.

robinason

« Svar #61 skrivet: 02 feb-08 kl 18:19 »
Tillbaka från min korta Indientur. Blev tyvärr inte tid för att söka nötter på nån marknad som jag tänkt. Men sån tur är så fick jag ju lite mer än jag räknat med när jag beställde så jag klarar mig nog ett tag framöver :)

När var det du (alternaiv) skulle åka till Indien? Vart i Indien är det "dina" nötter kommer från?

Våmhuskullan

• -
« Svar #62 skrivet: 03 feb-08 kl 16:39 »
nu har jag hunnit testa iallafall några dagar  ;D
och tack alternaiv för den supersnabba leveransen!
min bedömning efter några dagar:
som tvättmedel: i maskinen är jag mycket nöjd med nötterna.
som schampo:mitt hår ser fett ut nu efter att ha tvättat det med avkok 3 ggr(lite fetare för var gång) så i morgon blir det nog vanligt schampo för min del.
som tvål: är de bra, huden torkar inte ut som med vanlig flytande tvål.
som rengöringsmedel:nja...jag e ju yrkesskadad och kräver lite mer "power" på det området. men t damning i fuktig trasa ok. kan nog m tiden även lägga en skyddande hinna såsom såpa ;D
fönsterputs och biltvätt får jag testa då det inte är så många minus och snöstorm  ;)

men på det hela taget e jag nöjd, och får väl skriva mer då jag hunnit testa detta en längre tid.
Är det någon här som använt detta en längre tid???? menar då 6 mån-år???
känns lite som de flesta nyss börjat med detta.

Tingeling

• -
« Svar #63 skrivet: 03 feb-08 kl 20:14 »
Då får väl jag också komma med en rapport :)
Jag tycker att vita smutsiga handdukar och vita smutsiga strumpor är svåra att få vita igen med tvättnötterna....i 60 grader.  Där använder jag vanligt tvättmedel igen.
Men i 30-40 grader funkar de alldeles utmärkt. Där är jag jättenöjd med dem.

Är det någon som sett de små fina nötterna innuti dem? Om man tar ut dem och torkar dem så kan man
göra ett litet hål i dem och ha dem som halsband, de liknar träpärlor, somliga skimmrar vackert också.
Jag ska testa att måla på dem också......
Så de har stort användningsområde  ;D

Jag även provat Alternaivs Ringblommesalva.......det är bra mot ett lindrigt eksem jag har, samt mot självsprickor och som läppcerat och...ja jag är jätte nöjd !
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #64 skrivet: 03 feb-08 kl 20:18 »
Ett tag kasserade jag dom nötterna som hade blivit mjuka och liksom genomskinliga. Nu kasserar jag bara dom som har gått sönder. Tvätten blir lika ren ändå.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hildegard

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 04 feb-08 kl 08:15 »
Har använt tvättnötsskal, inte hela nötter, i ett tiotal år. Hört flera som menar att hela nötter ger sämre resultat, men har själv aldrig provat.
Till vittvätt brukar jag, om den är våldigt smutsig, tillsätta något blekmedel, t ex änglamarks.

Våmhuskullan

• -
« Svar #66 skrivet: 04 feb-08 kl 20:47 »
Citera
Har använt tvättnötsskal, inte hela nötter, i ett tiotal år. Hört flera som menar att hela nötter ger sämre resultat, men har själv aldrig provat.
Till vittvätt brukar jag, om den är våldigt smutsig, tillsätta något blekmedel, t ex änglamarks.
testa lite med två kastruller och i ena hela nötter som jag koka upp och lät dra och i den andra delade nötter som jag gjorde lika med..
de som jag delat blev en starkare lösning. så jag tror på det du säger att hela nötter ger nog lite sämre resultat.
kan tillägga att jag sen kokat 4 ggr på 10 delade nötter och fått flera liter flytande tvättmedel och innan hade jag kört dessa i tvättmaskinen 10 ggr. så man ska nog koka dom efter man tvättat ur dom om man ska vara mer ekonomisk med dom.
roligt att testa det här  ;D
Citera
Ett tag kasserade jag dom nötterna som hade blivit mjuka och liksom genomskinliga. Nu kasserar jag bara dom som har gått sönder. Tvätten blir lika ren ändå.

signe

« Svar #67 skrivet: 15 feb-08 kl 19:33 »
Nu hittade jag igen den engelska såpnöt-sidan: http://www.soapnuts.in/additional_information.html

Det var här som det uppgavs att det även fanns icke-organiska odlingar:
"There are however cultivators who have developed plantations of soapnut trees in many states across India.  For a increased yield and better quality of the fruit, many of these plantations, apart from a select few who practice organic farming techniques, use urea and other such chemicals on the lands.   There is a common misconception that all soapnuts are naturally organic, which unfortunately is not true."

signe

« Svar #68 skrivet: 19 feb-08 kl 19:18 »
Jag har nu testat både hela nötter och halverade utan "nöt". Jag tycker att de verkar som att de halverade ger ifrån sig mer "tvättmedel" så man behöver inte lika många per tvätt. Å andra sidan kan man antagligen inte använda dem lika många ggr. Eftersom halva vikten är "nöten" som egentligen inte behövs (om man inte vill så dem förstås) så verkar det vettigare att bara importera halvor. Nötterna kan få stanna i Indien och kanske ge upphov till ny träd.

hildegard

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 20 feb-08 kl 08:23 »
Alldeles rätt, det är onödigt att transportera nötterna när det är skalen som gör nytta. Har aldrig köpt hela nötter utan bara skalen. Det blir en bråkdel att transportera. Och billigare är det också.

Våmhuskullan

• -
« Svar #70 skrivet: 23 feb-08 kl 09:46 »
och var kan man köpa bara skalen?

hildegard

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 23 feb-08 kl 09:58 »
Jag har tagit hem från Tyskland under ca 10 år och säljar vidare härikring.
Men det känns ju lite dumt att konkurrera med alternaiv. Hon borde kunna ta hem direkt från Indien när hon har kontakter där.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #72 skrivet: 25 feb-08 kl 08:55 »
Alldeles rätt, det är onödigt att transportera nötterna när det är skalen som gör nytta. Har aldrig köpt hela nötter utan bara skalen. Det blir en bråkdel att transportera. Och billigare är det också.

Man kan kanske inte saga att det blir en brakdel att transportera, eftersom det ar noten som vager en brakdel :-\
Jag har kunder som har anvant bara skal tidigare, men foredrar hela notter eftersom, som de sager, det kanns mer enhetligt, lattare att dosera, renligare, mer esteiskt om man t.ex. ska ge bort i present (fast det ar ju en annan femma)...

Jag har talat med min leverantor nu och de sager att kostnaden for mej kommer att bli det dubbla.
Nu ar 400 kg hela notter pa vag till mej, men sa fort jag far in sa jag kan gora en ny bestallning sa kommer jag att kopa skal. Jag kommer i fortsattningen ha bada delarna i mitt sortiment
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

hildegard

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 25 feb-08 kl 09:59 »
Bra om du tar hem bara skal, alternaiv, då kommer du säkert också ner i ett kilopris på 120 kr och då blir det ju bara skalen som räcker för många fler tvättomgångar vilket i slutändan blir halva priset jämfört med hela nötter.

signe

« Svar #74 skrivet: 25 feb-08 kl 21:15 »
När jag provvägde så var "nötterna" nästan halva vikten. Så då bör ju bara skal bli dyrare så klart. Men det känns ju onödigt att frakta kärnorna i onödan. Varför skulle hela nötter var renligare och mer etiskt? Det förstår inte jag.

Maran

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 25 feb-08 kl 21:42 »
Måste vara lite lokalpatriot och rekommendera www.grongava.com vars butik finns i Övik. Jag vill minnas att det bara är skalen och de är certifierade med European Eco Label, vad det nu innebär... Tyvärr säljer hon inte i storpack, så vitt jag vet.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #76 skrivet: 26 feb-08 kl 11:03 »
Varför skulle hela nötter var renligare och mer etiskt? Det förstår inte jag.
Estetiskt menade jag ju :-[, och man menar att det inte kan gommas nagot rattbajs eller annat jox inuti, men det har ju ingenting med tvattegenskaperna att gora och detta ar bara vad jag har hort kunder saga.
www.tvaleriet.se

signe

« Svar #77 skrivet: 26 feb-08 kl 15:59 »
Aha, estetisktoch inte etiskt. Jag borde nog läsa lite långsammare  :D Såg att Grön gåva tar 70:- för 350 g men då är det halvor. Uppges räcka till ca 40 tvättar. Lenas hälsobutik tar 160:- för ett kg, också halvor. Men då tillkommer frakten förstås.

1 kg hela tvättnötter uppges ibland räcka till 200 tvättar (http://www.betterlifegoods.com), 160 tvättar (http://www.heltnaturligt.com/tvttntter.htm) eller 100 tvättar (http://www.gogreen.cellande.co.uk/shop/products/soapnuts/soapnuts.php).

Mylla tar 55:- för 250g, Drefseryd gård 120:- för 500 g, Hemkokat tar 80:- för 500g, Tvåleriet likaså. Priserna varierar ganska mycket och kanske också frakten. Så det kan löna sig att direktköpa så man slipper frakten.

hildegard

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 26 feb-08 kl 16:55 »
Och jag tar 120 kr per kilo eller 13 kr per hg, enbart skal av ekologiska nötter.
Hämtar man här så slipper man frakten, annars kan man beställa hektovis så man håller sig under en viss portogräns.
Min leverantör har också tvättnötspulver, dvs malda tvättnötsskal som används som vanligt tvättmedel, men då försvinner det ut i avloppet. Nötterna kan ju användas tills det bara återstår smulor, upp till 10 gånger.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #79 skrivet: 28 feb-08 kl 14:43 »
Jag betalar moms och skatt pa det jag saljer, kan inte salja billigare om det inte ar ideell verksamhet jag ar ute efter.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare (1 dolda)
frökenfräken, nordictinkerer, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser