Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32270 gånger)

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
Re:tvättnötter
« Svar #40 skrivet: 08 jan-08 kl 05:08 »
och efter:

WOW WOW WOW!!!!!
Jag har tidigare nämnt att jag allvarligt överväger att köpa lite nötter för att prova; nu är jag definitivt övertygad!!!!!!!

Tvålshoppen - nästa!!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #41 skrivet: 08 jan-08 kl 12:58 »
På Familjeliv finns en tråd om tvättnötter med mer än 300 inlägg.
Och jag har inte skrivit ett enda av dem ;)

http://www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561-1.html
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Langhol

« Svar #42 skrivet: 10 jan-08 kl 08:16 »
Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptisk till detta påfund. Men efter att ha tvättat två maskiner och en med sonens urkstrumpor så har jag blivit övertygad. :)

robinason

« Svar #43 skrivet: 14 jan-08 kl 18:50 »
Jaha du alternaiva... :) Nu har jag mailat dig om en beställning oxå, och ser verkligen fram mot att få prova! Läste här att du är snabb som fantomen, så jag kommer otåligt vittja brevlådan framöver ;)

spännande, ska ägna en stund nu åt att läsa inläggen på länken till familjeliv.

/Robert

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #44 skrivet: 14 jan-08 kl 22:58 »
Jaha du alternaiva... :) Nu har jag mailat dig om en beställning oxå, och ser verkligen fram mot att få prova! Läste här att du är snabb som fantomen, så jag kommer otåligt vittja brevlådan framöver ;)
spännande, ska ägna en stund nu åt att läsa inläggen på länken till familjeliv.
/Robert
Ojdå, jag måste ju leva upp till mitt rykte, på onsdag är nötterna i din brevlåda ;)
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 10:36 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

robinason

« Svar #45 skrivet: 15 jan-08 kl 14:26 »
Bockar och tackar i förväg:-)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #46 skrivet: 15 jan-08 kl 14:49 »
Jag har då fått mina tvättisar från alternaiv, men har ännu inte använt dem då jag inte har tvättid än. Ska låta vänner pröva några så jag kan ragga kunder, men först när jag provat själv. De är i alla fall verkligen söta där de ligger brevid mitt tvättställ... Har någon tips om bästa sättet om man gör shampoo?
elliha.blogspot.com

robinason

« Svar #47 skrivet: 16 jan-08 kl 18:31 »
Nu går första maskinen med 40 graders kulör tvätt och "nötter" Tack för snabb leverans alternaiv :)

Har en tvättmaskin som är vattensnål, så något lödder eller så som jag har för mig någon skrivit något om ser inte jag.  Eller minns jag helt fel om det där att det ska löddra lite?

Nu håller jag tummarna att jag själv ska vara lika nöjd som det verkar som att många andra är efter att ha testat.

/Robert

robinason

« Svar #48 skrivet: 17 jan-08 kl 19:34 »
Nu har jag gjort mitt första avkok. Använde en dl "nötter" ungefär och tre dl vatten. Kokade upp och drog det från vedspisen och lät det dra i tio minuter. Nu har jag hällt det hela på flaska.

Ni som provat det här förut, verkar det vara ok proportioner jag använt?

Kan ju lämna lite rapport på min 40-graders tvätt igår. Helt nöjd! Idag när jag gjorde mitt "avkok" kommenterade sambon det hela med "Nu luktar det som lakanen gör i Dubai"..... Kan det tänkas att tvättnötter används även på tvätterier i andra delar av världen? (sambon reser i jobbet och bor ofta på hotell...)

Funderar på att använda mitt avkok, bl.a som schampo. Alla ni som har erfarenheter av det. Skriv gärna och berätta.

signe

« Svar #49 skrivet: 19 jan-08 kl 18:13 »
Nu har jag också beställt nötter. Jag läste på en engelsk hemsida att en del av tvättnötterna kommer från konstgödslade odlingar. Jag hoppas att tvåleriets inte hör till dessa. Jag väntar med spänning.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #50 skrivet: 19 jan-08 kl 19:16 »
Nu har jag också beställt nötter. Jag läste på en engelsk hemsida att en del av tvättnötterna kommer från konstgödslade odlingar. Jag hoppas att tvåleriets inte hör till dessa. Jag väntar med spänning.
Var läste du det?
Mina ska inte vara det.
Mvh Tina
www.tvaleriet.se

signe

« Svar #51 skrivet: 22 jan-08 kl 21:40 »
Nu hittar jag inte igen sidan men det stod att alla tvättnötter inte var organiskt odlade utan att det också förekom odlingar där man använde kemiska gödsel- och bekämpningsmedel. Om du ska resa ner och besöka producenterna så får du väl chansen att ta reda på det.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #52 skrivet: 22 jan-08 kl 23:02 »
Nu hittar jag inte igen sidan men det stod att alla tvättnötter inte var organiskt odlade utan att det också förekom odlingar där man använde kemiska gödsel- och bekämpningsmedel. Om du ska resa ner och besöka producenterna så får du väl chansen att ta reda på det.

Citera
Detta mailet fick jag just från min leverantör.
Answer:- Please note that this is God Gifted and wild Crafted and more important that no pesticides have been used in the same, so it is Organic.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=68;action=display;threadid=17725;start=0

Mvh Tina
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 23:03 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

signe

« Svar #53 skrivet: 28 jan-08 kl 15:35 »
Nu har jag testat tvättnötter i några tvättar (60gr) och det har gått jättebra! När jag använt nötterna några gånger så lägger jag dem sedan i bestickkorgen i diskmaskinen och de fungerar lika bra där. Roligt att det fungerar så bra men jag inser ju att vi kommer behöva åtskilliga kilon per år (stor familj och mycket tvättande). Jag antar att man kan få ner priset om man köper större mängd på en gång.

AE

« Svar #54 skrivet: 29 jan-08 kl 14:06 »
Nu har jag gjort mitt första avkok. Använde en dl "nötter" ungefär och tre dl vatten. Kokade upp och drog det från vedspisen och lät det dra i tio minuter. Nu har jag hällt det hela på flaska.

Funderar på att använda mitt avkok, bl.a som schampo. Alla ni som har erfarenheter av det. Skriv gärna och berätta.

Jag hade 5 hela nötter i 5 dl vatten. Kokade 15 min och lät det stå tills det blev svalt nog att använda. Håret kändes inte rent när jag sköljde ur "schampot", lite oljigt nästan,  men nu när det är torrt känns det mjukt och rent. Och det verkar hålla sig rent lika bra som annars.

Tycker dock att konsistensen var väldigt svår att handskas med. Jag tänker ha i nåt förtjockningsmedel nästa gång.

hildegard

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 29 jan-08 kl 15:24 »
Brukar göra shampo/duschgel mm av såpnejlikerötter. Avkok, sedan använder jag guarkärnmjöl i som förtjockningsmedel.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #56 skrivet: 29 jan-08 kl 17:27 »
Nu har jag testat tvättnötter i några tvättar (60gr) och det har gått jättebra! När jag använt nötterna några gånger så lägger jag dem sedan i bestickkorgen i diskmaskinen och de fungerar lika bra där. Roligt att det fungerar så bra men jag inser ju att vi kommer behöva åtskilliga kilon per år (stor familj och mycket tvättande). Jag antar att man kan få ner priset om man köper större mängd på en gång.
Tyvärr så kan jag inte gå ner mer i pris. Jag tror att jag är billigast i Norden, får många beställningar från Norge tex för att jag är så billig.
Mvh Tina
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #57 skrivet: 29 jan-08 kl 17:31 »
Kan ju lämna lite rapport på min 40-graders tvätt igår. Helt nöjd! Idag när jag gjorde mitt "avkok" kommenterade sambon det hela med "Nu luktar det som lakanen gör i Dubai"..... Kan det tänkas att tvättnötter används även på tvätterier i andra delar av världen? (sambon reser i jobbet och bor ofta på hotell...)
Jag tycker att dina proportioner verkar bra. Ungefär så gör jag oxå. Men jag använder direkt när det är avsvalnat. Kylskåpskall avkok rinnande nerför ryggen är ingen höjdare. :o

Om de används i Dubai vet jag inte. Jag vet att de växer från Afghanistan till Kina, så det är mycket möjligt.

PS Fick du tag på några nötter i Indien ;)
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 17:35 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #58 skrivet: 29 jan-08 kl 17:34 »
Jag hade 5 hela nötter i 5 dl vatten. Kokade 15 min och lät det stå tills det blev svalt nog att använda. Håret kändes inte rent när jag sköljde ur "schampot", lite oljigt nästan,  men nu när det är torrt känns det mjukt och rent. Och det verkar hålla sig rent lika bra som annars.
Tycker dock att konsistensen var väldigt svår att handskas med. Jag tänker ha i nåt förtjockningsmedel nästa gång.
Jag orkar inte hålla på med förtjockningsmedel längre, man vänjer sej vid att tvätta med rinnigt avkok :)
www.tvaleriet.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: tvättnötter
« Svar #59 skrivet: 01 feb-08 kl 16:47 »
Innan jag klipte av håret så brukade jag använda en tvättsvamp för att applicera avkoket i håret...

Vilket födde tanken Tvättnötstvål?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser