Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sirap av islandslav  (läst 3086 gånger)

Ylvalo

Sirap av islandslav
« skrivet: 30 nov-07 kl 15:51 »
I min örtabibel, "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman, finns en notering om att islandslav, efter urlakning med bikarbonat, kan behandlas med syra varvid lavstärkelsen bryts ner till socker, slutresultatet skall bli en mörkbrun sirap. Det står dock inte vilken syra, och av vilken styrka den ska vara. Jag har försökt nå författaren men inte lyckats. Finns någon som har en idé om hur man gör närmare bestämt för att tillverka lavsirap?

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Sirap av islandslav
« Svar #1 skrivet: 30 nov-07 kl 18:46 »
Snälla, låt alla lavar vara ifred. De växer så långsamt och är en indikator på hur naturen mår (i alla fal renlaven).
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Ylvalo

SV: Sirap av islandslav
« Svar #2 skrivet: 09 apr-09 kl 00:10 »
Jag frågade en gammal biolog/botaniker och naturskyddsföreningenaktivist, om islandslav var på något sätt en hotad art, fick ett stort skratt till svar när jag förklarat honom sammanhanget. Islandslav växer ÖVERALLT enligt honom, och den mängd jag till äventyrs skulle kunna utrota genom att koka sirap på den (om jag nu hade vetat receptet) är en droppe i havet i jämförelse med all den islandslav som utrotas dagligen och stundligen av så kallade skogsVÅRDSåtgärder som markberedning inför skogsplanteringar. Och trots det håller islandslaven sig kvar...

Självfallet ska man inte medverka till att utrota hotade och sällsynta arter, renlaven plockar folk bara för att dekorera sina julfönster med. Helt ONÖDIGT.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1219 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser