Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ylle  (läst 6302 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Ylle
« skrivet: 30 nov-07 kl 11:57 »
Jag vill helst använda naturliga material, men jag säger som Lotta på Bråkmakargatan "det killar och sticks". Eller är jag bara okunnig och fördomsfull?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

annan

Re:Ylle
« Svar #1 skrivet: 30 nov-07 kl 14:20 »
ja ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-07 kl 19:09 »
Det är olika med ull, vissa kliar mer än andra o vissa inte alls. Det bästa är att du lägger/gnider lite med ullgarnet där du har tunnhud (handledens insida t ex) och känner efter. Sök och du skall finna...
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #3 skrivet: 30 nov-07 kl 21:25 »
Om man tovar till det stickade plagget så kan det bli lite mjukare. Jag gör det med min allmogefår ull för den kan annars vara lite stickig.
Den skönaste ullen att ha närmast kroppen är merion ull. Fin-ullen är också ok att ha nära kroppen. Alpacka ullen är också skön.  :D

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-07 kl 12:23 »
Alpacka-garn är väl ganska dyr? Och finns den i vilken garnaffär som helst?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #5 skrivet: 01 dec-07 kl 16:21 »
Det finns ett märke som heter Drops Alpaca som finns i nästan alla garnaffärer. Det köper jag för 39 kr/50 gram, inte speciellt dyrt för att vara alpacka-garn.
Alpacka-garn

Sen har vi förstås garn härifrån också:
Österlen Alpacka
Höns, stickning och pelargoner

annan

« Svar #6 skrivet: 01 dec-07 kl 16:38 »
Om man tovar till det stickade plagget så kan det bli lite mjukare. Jag gör det med min allmogefår ull för den kan annars vara lite stickig.
Den skönaste ullen att ha närmast kroppen är merion ull. Fin-ullen är också ok att ha nära kroppen. Alpacka ullen är också skön.  :D

MERINO

men sen kan man ju ha åsikter om man vill ha merino-ull på sig över huvud taget, den är ju ibland producerad på rätt vidriga sätt. men om du vill testa underkläder i ull så rekomenderar jag ett norskt märke som heter "Janus" lovar att det inte sticks (fast är inte helt säker på ullens ursprung).
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 16:42 av annan »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 01 dec-07 kl 17:11 »
Mmmm, ullunderkläder regerar såhär års, inte minst när man sparar på värmen inomhus ;) Det finns ull som är så mjuk att man kan ha den närmast kroppen och det är bara mjukt och skönt (se annans tips!).

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-07 kl 12:44 »
Tack för alla svar! Blev riktigt nyfiken på alpacka.

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 dec-07 kl 16:08 »
Annan; berätta lite om merinoullens framställning??

annan

« Svar #10 skrivet: 02 dec-07 kl 17:34 »
Annan; berätta lite om merinoullens framställning??

det finns ju mycket att hitta i ämnet, men kortfattat så är ju merinofår på tex nya zeeland avlade för att få så mkt hud som möjligt och därmed så mkt ull som möjligt, i hudvecken kan ohyra lätt få fäste vilket avhjälps med kemikaliebad för fåren.. du kan ju bla läsa detta (http://www.mosebackemedia.com/manko/ull.pdf)

men sedan finns det ju producenter av merino som har insett att det finns problem och har organiserat sig i problemet (se tex http://www.ull-rika.se/index.php?l=sv&p=index)

om du tittar på fårsidorna här på alternativ finns även en del diskussioner kring detta. eller om någon är mer insatt i ämnet får de gärna rätta mig om jag har fel, eller lägga till fler intressanta fakta.

annan

« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 17:41 av annan »

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 03 dec-07 kl 11:59 »
Jag röstar också på alpacka, det är fantastiskt!
elliha.blogspot.com

koko

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-07 kl 19:33 »
Yrian: Men det är ju knäppt billigt...Härvor på 100 gram för 40 kronor... Och det verkade vara svenskproducerat dessutom...Härligt!
Och den är mjuk och inte sticks så verkar det nästa för bra för att va sant!
Nästa synd att jag beställde annat garn innan idag. Kanske kan man unna sig en liten julklapp till sig själv... ::)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #13 skrivet: 03 dec-07 kl 21:53 »
Inte 100 gram. Nystan på 50 gram för 39 kr.  :) Och det är inte svenskt, ullen kommer från Peru. Men mjukt är det...

Nettus

• Småland
« Svar #14 skrivet: 04 dec-07 kl 11:38 »
Vågar man tro att det är "glada" alpackor...? Vet inget om djurhållningen i Sydamerika... :-\

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 dec-07 kl 12:07 »
Jag vet inget med säkerhet, men jag har för mig att llamor, alpacor och liknande djur hålls i halvvilt tillstånd i dessa bergiga trakter.
Helt säkert hålls de i farmer på andra håll, bla i Europa, som vi ser på länken här nedan.
De strövar fritt i bergen och hämtas in för klippning.
Så jag tippar på att det är mycket glada djur , som får frisk luft och ett fantastiskt om än kargt landskap att beta på..

http://www.surifarm.de

http://www.alpaka-bilder.de/
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 12:23 av Eulalia »

Våmhuskullan

• -
« Svar #16 skrivet: 04 dec-07 kl 21:25 »
ett alternativt svar på huvudfrågan..
du behöver inte vara okunnig  ;) utan kan faktiskt också vara som en väldigt stor procentantel i sverige: känslig mot ull, vissa har även en allergi mot ull  ;)och då brukar det inte ha betydelse om det är merino ull eller alpacka..

annan

« Svar #17 skrivet: 04 dec-07 kl 21:54 »
ett alternativt svar på huvudfrågan..
du behöver inte vara okunnig  ;) utan kan faktiskt också vara som en väldigt stor procentantel i sverige: känslig mot ull, vissa har även en allergi mot ull  ;)och då brukar det inte ha betydelse om det är merino ull eller alpacka..

Det är ullfettet, lanolinet och inte själva ullen som är boven när det gäller allergierna mot fårull. Alpackaullen är fri från lanolin vilket ger ullen en ”torr” känsla jämfört med den feta fårullen. Många människor som är allergiska mot fårull kan klara alpackaull utan problem. (enligt österlen alpacka)
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 22:03 av annan »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #18 skrivet: 04 dec-07 kl 22:49 »
Vågar man tro att det är "glada" alpackor...? Vet inget om djurhållningen i Sydamerika... :-\

Det vet jag inget om med bestämdhet. Men jag lutar åt att Eulalia har rätt i det hon säger om att alpackor förmodligen lever i halvvilt tillstånd och fångas in för klippning då och då. Jag har varit på studiebesök på Österlen Alpacka och där berättade ägarna att de åkte till Peru och valde ut djur som strövade fritt. Och det låter ju inte så värst illa.

Våmhuskullan

• -
« Svar #19 skrivet: 06 dec-07 kl 13:03 »
ja visst e det lanolinet som ullallergiker reagerar på.
jag tänkte lite längre..dock så skrev jag inte vad jag tänkte vidare på  :-\
att man även kan reagera som på pälsdjur...såsom man kan reagera på angoraullen från kaninen och hundull.mm..jag vet ej hur det e med alpacka?? vad den har för hårstruktur,mjäll,fetter som man kan reagera på faktiskt?
men visst kliar den "finstrukturiga" ullen mindre  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser