Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Partikelfilterkrav på vedeldare  (läst 9768 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Partikelfilterkrav på vedeldare
« Svar #20 skrivet: 27 jun-09 kl 18:44 »
Såja lugn och fin, Du behöver inte ta i så Du kräks!  ;D  
Jag har inte sagt att det är fel att sopsortera och vara rädd om miljön.

Men jag vet inte tvärsäkert vilket som på sikt ger mest miljöföroreningar.
Men totalt sett så är jag inte säker på om det minskade antalet stora
skogsbränder på grund av människans ingripande med brandsläckning
ballanserar utsläpp av rök från moderna vedpannor eller ej. Det har ju
förekommit rök under evolutionens gång under alla tider så det bör ju
rimligtvis utvecklats viss motståndskraft mot det. Däremot kan man ju
vara mycket tveksam till alla moderna syntetiska ämnen som vi belastar
naturen med och som den aldrig har varit van vid eller hunnit anpassa sej till!

Använder Du aldrig antibiotika, mediciner (jag har gjort det ett par gånger i mitt liv)
 tvättmedel, hårschampo, målarfärg mm?

Det ser ut som Du är jägare? Hur mycket blyhagel, krutrök och olika tungmetaller
har Du i så fall vräkt ut i naturen ???
« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 19:41 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 27 jun-09 kl 19:01 »

Har du sett någon " utredning vad vårt sopsorterande minskade utsläpp i proportion till förorening och energiåtgång vid hämtning av sopor, rep underhåll av dessa reningsanordningar, lastbilar mm) påverkar miljön!"

Om du inte har gjort det så kan du lugnt fortsätta att elda plast, mjölkkartonger mm i spisen. ;)

I senaste numret av IVA-aktuellt finns en debattartikel undertecknad av fd vd:ar på Ragnsells, Sellbergs, SÖRAB, fd Håll Sverige Rent-chef och en fd statssekreterare på miljödepartementet.
Dom vågar väl tala ur skäggen nu, och dom skriver bl a att den senaste offentligt tillgängliga statistiken visar, att bara 10 vikt-% av insamlade plastförpackningar duger att återanvända, och även den fraktionen är av mycket dålig kvalitet.
Jag brukar sortera återvinningsavfallet i pappsäckar,men nu ska jag tömma de hopsamlade plastförpackningarna i soptunnan istället.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 jun-09 kl 19:24 »
De där partiklarna kommer det ju så småningom att regna på och så hamnar de på marken. Därav att det inte har någon betydelse för miljön med vedeldning i glesbygd. I stan kan det lokalt bli en olägenhet, men globalt är det en ickefråga.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 27 jun-09 kl 20:05 »
Använder Du aldrig antibiotika, mediciner (jag har gjort det ett par gånger i mitt liv)
 tvättmedel, hårschampo, målarfärg mm?
Jag använder ett antal olika saker som är dåligt för miljön men om det kommer något som är bättre så är jag alltid intresserad.

Men bland folk på detta forum så verkar det vara tvärt om. All utveckling framåt är av ondo.
Speciellt om det skulle kosta lite pengar.

Vedeldning i gamla vedspisar och vedkaminer verkar vara en "helig ko" som man inte får ifrågasätta.

För mig så känns det lite knepigt när alternativfolk värnar om sina pengarna före miljön.
När vi ändå pratar om så lite pengar som 14 000:-

Nu finns det några som har väldigt liten inkomst på detta forum men det är självvalt till viss del.
Så även dom borde kunna få fram dom pengarna i framtiden.

Men det borde också finnas rätt många med hyffsat bra ekonomi på forumet.
Speciellt när man tittar i tråden "så här bor jag"
Dom mesta verkar bo i väldigt stora hus och många av er har eldat ved i massa år och har då tjänat stora pengar på det.
Så nog borde folk kunna få fram pengarna.

Alternativet som jag ser det är att man sätter upp en mätare som sotaren kontrollerar varje år.
Mäteren skall vara plomberad och fastsatt så att den inte går att manipulera.

Har du eldat rätt så syns det på mätaren och duåfår du ingen avgift.
Har du eldat fel så får du en avgift som går mellan 1000:- till  exempalvis 50 000:- om du har eldat fel och släppt ut massa skit i luften.

Då får man folk intresserade av att elda rätt. ;)

« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 20:07 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 27 jun-09 kl 20:11 »
De där partiklarna kommer det ju så småningom att regna på och så hamnar de på marken. Därav att det inte har någon betydelse för miljön med vedeldning i glesbygd. I stan kan det lokalt bli en olägenhet, men globalt är det en ickefråga.
Du låter som SAKAB här i Närke. Dom bränner giftigt avfall. Man mäter 600 meter från skorsten för att se vad som faller ner på marken.

När man inte klarade gränsvärdena så satte man inte dit en bättre reningsanläggning utan man förlängde skorstenen 15 meter. Så nu flyger smutsen ut och hamnar längre bort än vad den gjorde förut. Alltså längre bort än vad mätapparaten sitter.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 27 jun-09 kl 20:17 »
Citera
Jag använder ett antal olika saker som är dåligt för miljön men om det kommer något som är bättre så är jag alltid intresserad.
Ja vem är inte det! Jag har installerat ackumulatortankar, solfångare tror det gör mer än ett filter för miljön.
Har planer på ett vindkraftverk, men det är inte så lätt att vaska fram bästa alternativ där ur alla synpunkter.
Undrar varför Du har snöat in på vedeldning som Ditt "hatobjekt". Det är den totala utsläppsbilden per person
som är avgörande. Hur vet Du  att Du är miljövänligare med Din livsstil än en miljömedveten vedeldare som lever
vegetariskt och tänker på miljön på alla sätt?
« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 20:20 av K.A.J »

K.A.J

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 jun-09 kl 20:19 »
Nej, jag låter som någon som förstår skillnaden mellan lokalt och globalt. Det finns massvis av företeelser som kan vara en lokal olägenhet utan att för den skull ha någon betydelse för den globala miljön.

Argumentet att något absolut skall genomföras bara för att det är ekonomiskt möjligt köper jag inte. Det skulle säkert vara möjligt att köpa en plog av koppar t.ex. Somliga önskar sig en plog av koppar för att de hoppas på bättre skörd. Därav följer inte att det är en bra idé och definitivt inte att det bör göras obligatoriskt.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 27 jun-09 kl 20:21 »
Det ser ut som Du är jägare? Hur mycket blyhagel, krutrök och olika tungmetaller
har Du i så fall vräkt ut i naturen ???

Krutrök är inte mycket sedan vi fick varg i jaktmarken. Nu jagar jag till 99% med luftvapen.
Min hagelbössa är omgjord för flera år sedan till stålskytte. Funkar perfekt.

Skjutbanorna sanneras idag från bly.

Så det enda problemet som jag igentligen ser med min nuvarande jakt är att det inte finns godkända alternativskott till mitt luftgevär och att jag åke mera bil idag än jag gjorde på den tiden som jag kunde jaga klövvilt.
Men till hösten så räknar jag med att jag skall kunna minska mitt bilåkande för då kommer jag att gå över till fällfångst i stort format. Då kan jag cykla. Vilket jag kommer att spara en del pengar på. ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 27 jun-09 kl 21:00 »
Partiklar från ved och även dieselmotorer, fast i mindre grad är skadliga lokalt, vid ganska små utsläpp. Partikelfilter för dieselbilar är nödvändiga för att trafiken inte är utspridd, går längs motorvägar och främst i tätorter, där även vedeldning ställer till problem.
Partiklarna omsätts ganska fort.     Det finns däremot mycket farligare ämnen som uppkommer med felaktigt handhavande med vedpannor och andra eldstäder.

Jag är verkligen imponerad av den telepatiska förmåga som Rosten tillskriver sig, dock går jag inte i god för kvalitén av föregivna förmåga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 28 jun-09 kl 12:59 »
Det blandas och ges hej vilt här.
All förbränning släpper ut skadliga ämnen PUNKT!
Jamen fullständig förbränning..........förnyelsebara bränslen.......
Visst, om du använder ren syrgas istället för luft.

Dieselprocessen skiljer sig så tillvida att den påverkar kvävet i luften och bildar NOx, samlingsnamn för kväveoxider. NOx får man inte i någon nämnvärd omfattning från en brasa. Däremot aldehyder och annat mysigt samt partiklar i mängd. Dom stora partiklarna är inte så farliga för människan och djurlivet, det är dom små som inte syns som är farliga för luftvägarna.
Skulle man nu få till sin brasa så bra att man närmar sig fullständig förbränning som i en fluidiserad bädd t.ex. så blir förbränningstempen så hög att man får ett NOx problem. NOx-Soot trade off kallas detta på engelska och innebär att man har rumpan bak hur man än vänder sig.
NOx kan hanteras genom att använda en katalysator med tillsats av ammoniak i form av urea.
Partiklar kan hanteras med filter som sedan måste regenereras eller destrueras enligt mitt tidigare inlägg. Bilar / lastbilar har den fördelen att antalet passiva regenereringar kan bli många beroende på körsätt.
Sen finns det en katalysator för partiklar oxå kallad PM-cat men det den gör är att slå sönder mätbara partiklar till minimala icke mätbara partiklar så då har man ju inte vunnit så mycket.

Källor: dieselnet.com och  för PM-cat, holländska varianten på uppdrag granskning
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 28 jun-09 kl 13:31 »
Ja inte ens en vätgasmotor blir NOx  fri om man inte kör med ren syrgas.

K.A.J

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 28 jun-09 kl 15:36 »
Är jag den enda på Alternativ som tycker att det skulle vara bra med rening av skiten som kommer ur våra skorstenar?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 28 jun-09 kl 15:45 »
Visst skulle det vara bra om man kunde tysta såna här för en överkomlig penning.
Sen var det ju bara att elda på för brinnande livet!

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 28 jun-09 kl 17:43 »
Visst skulle det vara bra om man kunde tysta såna här för en överkomlig penning.
Sen var det ju bara att elda på för brinnande livet!

Jag börjar förstå att föreningen http://www.friskluftnu.se/ inte är speciellt omtyckta på detta forum. ;)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 jun-09 kl 17:51 »
Är jag den enda på Alternativ som tycker att det skulle vara bra med rening av skiten som kommer ur våra skorstenar?

Det är naturligtvis inte fel, men det finns så mycket annat som är värre i villa kvarter. Det används giftiga besprutningsmedel i mångdubbelt större doser per ytenhet än lantbrukarna någonsin gör. All elektrosmog gör kanske att vi snart blir en samling alzheimerspatienter, måste varenda unge springa omkring med mobiler och tjattra i tid och otid?

Jag håller gärna med på att det inte skall vedeldas i villakvarter om det finns realistiska alternativ som fjärrvärme och liknande.

Men att förbjuda totalt tror jag är att skjuta mygg med elefantbössa. Människosläktet har levt i kåtor och olika hustyper med rökhål i taket så rent genetiskt har vi nog utveklat en viss tolerans för det.

K.A.J

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 28 jun-09 kl 20:42 »
Det är naturligtvis inte fel, men det finns så mycket annat som är värre i villa kvarter. Det används giftiga besprutningsmedel i mångdubbelt större doser per ytenhet än lantbrukarna någonsin gör. All elektrosmog gör kanske att vi snart blir en samling alzheimerspatienter, måste varenda unge springa omkring med mobiler och tjattra i tid och otid?

Jag håller gärna med på att det inte skall vedeldas i villakvarter om det finns realistiska alternativ som fjärrvärme och liknande.

Men att förbjuda totalt tror jag är att skjuta mygg med elefantbössa. Människosläktet har levt i kåtor och olika hustyper med rökhål i taket så rent genetiskt har vi nog utveklat en viss tolerans för det.
Så du menar att det finns värre säker att göra något åt. Därför behöver vi inte göra något åt våran vedeldning. ???

I så falll gör det inget om jag häller ut min spillolja bakom verkstaden för oljebåtarna häller ut mycket mera. ;)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 28 jun-09 kl 21:15 »
Jag menar att man inte behöver dra allt in absurdum! Vi har kanske olika åsikter om vad som är farligt. Jag anser att kärnkraft och GMO är bland det farligaste mänskligheten har gett sej in på. Och det kan vi antagligen inte definitvt bevisa förrän om många generationer. Tycker Du att landsbyggdsbefolkningen inte skall få använda sin ved till att elda med så så får det ju stå för Dej. Jag har INTE sagt att man inte skall använda filter däremot tror jag inte att det blir så stor miljövinst.

K.A.J

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 28 jun-09 kl 22:43 »
Tycker Du att landsbyggdsbefolkningen inte skall få använda sin ved till att elda med så så får det ju stå för Dej. Jag har INTE sagt att man inte skall använda filter däremot tror jag inte att det blir så stor miljövinst.
Jar bor själv på landet ochs eldar ved i en vedpanna med 1800 liters tank kopplad till den så jag har inget imot att folk eldar ved.
Jag var bara för att man skulle rena sina avgaser. Vilket jag tydligen verkar vara själv om att tycka. ???

Efter att jag läst Statens Provningsantallt beskrivning på vad en godkänd "miljöpanna" släpper ut och att en panna som är godkänd idag för bidrag knappast kommer att vara godkänd om några få år.

Efter som vedeldning i en miljöpanna var bland det sämsta man kunde värms sin kåk med.

En vanlig gammal hedlig vedspis, kamin, kökspanna mm var väldigt mycke sämre för miljön.
Speciellt med dåligt torkad ved.

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 29 jun-09 kl 00:03 »
Jag känner en som installerat en kostbar panna, som skulle vara väldigt ren.  Detta gällde det första året, sedan var den värre än en medelpanna. En keramikattiralj var förbrukad på denna tid och kostade sex lakan.
Mätningen gjordes efter ett år, och ingen vet när det blev sämre, kanske väldigt fort.

Nu gäller det förmodligen inte alla nya pannor, men mycket som är nytt är dåligt testat, och här var det knappast någon vinst.
Ägaren är van eldare, och jag tror inte det beror på handhavandet.

Det är bra att göra förbättringar, men jag förordar snarare att man ska kräva ack-tank före filter, för vedeldad centralvärme.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders G.

• -
« Svar #39 skrivet: 29 jun-09 kl 08:04 »
Det går alltid att hitta på ursäkter för att fortsätta skita ner själv.

Uråldriga vedpannor skall bort, så är det bara. Uppfyller din panna någon av punkterna överförbränning, utan acktank, utan keramik är det bara att bita ihop och köpa nytt.

(och ja, mitt vedeldarsamvete är rent sedan 20 år. Då satte jag in det bästa som fanns, släpper ut en hundradel skadliga ämnen jfr m grannarna.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Galaxie, LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser