Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NY FODERSTAT  (läst 4636 gånger)

Gösta

NY FODERSTAT
« skrivet: 27 nov-07 kl 19:59 »
På grund av de senaste kraftiga prishöjningar som skett på Rabbfor kommer vi att presentera en variant för att få ner kostnaderna.
Vi återkommer i början av 2008 när provperioden är klar.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:NY FODERSTAT
« Svar #1 skrivet: 27 nov-07 kl 20:01 »
Med tanke på höga foderpriser kanske det kunde bli höjda slaktpriser.. ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #2 skrivet: 27 nov-07 kl 21:33 »
I affärsvärden pressar man utgifterna först, därefter ser man över intäckterna....
Gösta

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 22:00 »
Ja, det skulle ju vara kul med både lägre foder kostnad och högre slaktpriser   ;)  :P

För att få ner priset, byter man innehåll eller tillverkare?

Skulle vara väldigt intressant med soyafritt pelleterat kaninfoder, tycker jag.

Landsflykting i storstan...

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 23:46 »
Hoppsan! Jag blev överlycklig sist jag köpte rabbfor då dom ändrat säckarna från 30-25Kg. För tidigare betalade jag drygt 260:- för 30kg. Nu kostade 25kg 135:-. Kan det verkligen vara sådan prisskillnad i landet?  ??? Själv tänker jag  hålla tummarna för att dom fortsätter med sitt "lägre pris" ett tag till ;)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 28 nov-07 kl 06:33 »
Hoppsan! Jag blev överlycklig sist jag köpte rabbfor då dom ändrat säckarna från 30-25Kg. För tidigare betalade jag drygt 260:- för 30kg. Nu kostade 25kg 135:-. Kan det verkligen vara sådan prisskillnad i landet?  ??? Själv tänker jag  hålla tummarna för att dom fortsätter med sitt "lägre pris" ett tag till ;)
det kan inte vara så att de tog fel preis då ???
 jag var inne och köpte foder till mina ankor. de har oxå minskat sägckarna från 30 till 25 kg, det är ju jätteskönt. men de har HÖJT priset..... nu köper jag inte rabbfor längre, p.g.a. den höga skostanden. jag har valt grön kaninio istället. ligger på 110:- för 30 kg. så det blir ju 2 säckar till priset av en. men risken är att det kommer att höjas det med.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Rosie

« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 08:28 »
I augusti betalade jag 3,37kr/kg (med 30öre rabatt) för rabbfor. Nu fick jag faktura på det jag fick hem förra veckan och  priset är 4,03 kr/kg med  30 öre rabatt. Detta är säckpriser hemkört, bulkpriserna har jag inte kollat.

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 09:36 »
Jag kör med blandsäd och lucernpellets för häst och dom växer hyfsat på det....Dom får förstås annat också tex hö , äpplen, morötter och ris från skogen....+ lite matrester......Tex kokta potatisar och pasta... ;D, men bara lite grann per kanin och bara vegetariska grejer....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 nov-07 kl 11:02 »
Kaninernas utfodring. De flesta vanliga fodermedlen passa för kaniner. Fodret måste alltid vara av god beskaffenhet, ty annars inträffa lätt rubbningar i fodersmältningen. Kaninerna äro också mycket känsliga för hastiga övergångar från ett foder till ett annat.

På sommaren utgöra bete och grönfoder av olika slag de viktigaste fodermedlen. Även under resten av året äro kaninerna tacksamma för något saftfoder. Detta gives lämpligen i form av fodermärgkål, rotfrukter eller AIV-foder. Hö, men även löv, är det viktigaste vinterfodret. Som kraftfoder kan först och främst all slags fodersäd samt kli användas. Ärter, vicker och bönor ha dock en besk smak och böra användas försiktigt. Bland oljekakorna är sojamjöl och linkakmjöl värdefullast. Kött-, blod- och fiskmjöl, men framför allt skummjölk är andra fodermedel som med fördel användas för att höja foderstatens äggvitehalt. En-, tall- och granris ha litet näringsvärde, men anses ha gynnsam inverkan på djurens hälsa och köttets kvalitet.

Attack of the Killer Rabbits, 1946.
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 11:02 av Ulric »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 nov-07 kl 11:14 »
Det är nog den foderstaten från 1946 som Kerstin Linnea tänker på  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kerstin Linnea

« Svar #10 skrivet: 28 nov-07 kl 11:24 »
Jo , man ligger lite efter ;)...
Men jag skulle alldrig mata växtätare med köttprodukter, och ruset får dom för tänderna och vitaminernas skull :)...
Matrester får dom som extra godis för att dom tycker det är gott och sen kan det inte vara fel med lite extra till växande ungdjur och mammor...
Sen att jag inte ger kopellets beror på att jag inte tror på att ge foder anpassat till idislare till kaniner..Och jag tycker inte det redovisas ordentligt (stavas det så?) på påsarna med kaninpellets vad som ingår, jag vill inte ge soya till mina djur....
Och vegetabiliska biprodukter , vad är det exakt  ???.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 28 nov-07 kl 18:04 »
I affärsvärden pressar man utgifterna först, därefter ser man över intäckterna....
Gösta

I affärsvärlden hade man gett upp kaninuppfödning på svenska villkor.... ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 nov-07 kl 08:28 »
Jupp, köpte en säck rabbfor igår och det var 25 kg för 136 spänn. Påsarna har fått en ansiktslyftning med.

/Dandelia

Gösta

« Svar #13 skrivet: 29 nov-07 kl 22:10 »
Naturligtvis kommer en prisjustering även på avräkningen från slakterierna. Hur mycket det blir beror i stor utsträckning på utpriset för köttet till kund. Detta arbete kommer att göras efter årsskiftet.
En kommentar om företagande...
En person på heltid kan föda upp ca 15.000 slaktdjur. En årslön motsvarande ca 500.000:-
Om det är bra eller dåligt, tja, det är ju upp till var och en att avgöra....
Gösta

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 30 nov-07 kl 10:11 »
En person på heltid kan föda upp ca 15.000 slaktdjur. En årslön motsvarande ca 500.000:-
Om det är bra eller dåligt, tja, det är ju upp till var och en att avgöra....
Gösta

Förutsatt att varje hona får 4 kullar per år med 8 ungar i varje...och det handlar om 500 honor för att få fram 15000 slaktdjur :o

En helt klar omöjlighet för mig i alla fall.

Men jag lämnar ämnet för det här blir en helt annan diskussion
« Senast ändrad: 30 nov-07 kl 10:22 av bondelinda »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 nov-07 kl 10:42 »
Förutsatt att varje hona får 4 kullar per år med 8 ungar i varje...och det handlar om 500 honor för att få fram 15000 slaktdjur :o

Milda makter. Jag stoppade 13 kaniner i frysen igår och tyckte det var mycket.

Gösta

« Svar #16 skrivet: 30 nov-07 kl 14:46 »
Mitt svar om heltidsuppfödning var en parentes om att det faktiskt går att livnära sig på kaniner men det kräver en helt annan organisation än den vi håller på med.
Det är därför det är så viktigt att stötta alla uppfödare med små besättningar.
Foderstaten är ju den största enskilda kostnaden för dessa gårdar, därför måste vi försöka pressa dessa kostnader.
Ett flertal som lämnar kaniner till oss och inte har så stor uppfödning att de kan köpa foder i bulk (kräver minst 50 avelshonor annars blir fodret för gammalt). De tar foder i retur från oss. Då kommer de ner betydligt i pris mot vad säckpriset är.
Ett alternativ är att ett antal gårdar går samman. En av gårdarna köper bulkfoder och de andra hämtar där.
Det är kostnaderna som måste kontrolleras för att få lönsamhet.
Gösta

bonus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 nov-07 kl 16:07 »
kan man inte ge något annat foder än rabbfor då? det finns ju massor av sorter.  :-[

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #18 skrivet: 30 nov-07 kl 18:10 »
jag gick över från rabbfor till talang ( kalvfoder) det gick jättebra, hade likande näringinnhåll om jag fattade der rätt. pratade med många uppfödare innan jag gjorde det.
 nu ger jag mina kaniner grön kanino som är halva priset mot rabbfor.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 30 nov-07 kl 18:28 »

nu ger jag mina kaniner grön kanino som är halva priset mot rabbfor.

Jag är lite nyfiken på detta Grön Kaninio... Vad innehåller det och var kan det köpas?

När jag gogglade hittade jag detta :
Citera
Jeg vil hellere ikke mene at man bør fodre sine» planteædere« med animalske produkter, selvom man benytter fiskemel i kaninpiller (mener at der er ca. 4% i grøn kanino).

Taget från http://www.oekologi.dk/forum/54.html (Lite alternativ.nu på danska  ;) )

Stämmer det? Om det är fiskmjöl i så passar det knappast till slaktkaniner, väl?  :-\
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 3 användare
hustomtar, simon.arvestrand, barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser