Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NY FODERSTAT  (läst 4633 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:NY FODERSTAT
« Svar #20 skrivet: 01 dec-07 kl 11:56 »
jag sk se om jag kan se vad det står på säcken, just nu vräker regnet ner så jag är inte så sugen på att springa ut.... min danska är inte den bästa.
om man bor nära varberg så går det att köpa från kille privat, vet inte var man annars får tag på det.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #21 skrivet: 04 dec-07 kl 12:16 »
Hmmm. en fundering från en novis. Såg på TV:s  "veterinärerna" där en familj kom in med en överviktig kanin. Vet. sa då att kaniner inte behöver dessa pellets/gnagargodis utan är "som små hästar". DVS ska ges hö enbart, kvistar, grenar för tänderna, morötter o likn.
Jag tog fasta på det och ger nu bara hö + morot. Gnagargodiset kommer fram en gång i veckan.  Har 2 st dvärgvädurar som bor kungligt i egen barack :-[
Kommentarer önskas från någon som är mer "gammal i gården"
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 04 dec-07 kl 13:08 »
Sällskapskaniner kräver nog bara hö och lite extra t ex en morot.

Men produktionskaniner ska producera ungar och ungarna ska växa, helst fort, så då krävs det foder.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #23 skrivet: 04 dec-07 kl 18:41 »
En kanin i "vila" som t.ex. sällskapskaniner som inte hålls för avel klarar sig utmärkt på ett bra hö + lite grönsaker.
En kanin i produktion måste däremot ha ett kraftfoder med högt råprotein för att klara av ungarna.
Priset på Rabbfor är i dag 2007-12-04 2:38/kg + moms.
Detta vid bulk-köp min 3 ton.
Gösta

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #24 skrivet: 05 dec-07 kl 12:29 »
TACK för bra och uttömmande svar, vad gjorde man utan alla er :-*
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 14 dec-07 kl 10:37 »
Citera
kan man inte ge något annat foder än rabbfor då? det finns ju massor av sorter.
Jag ger hästfoder.
Har gjort en sammanställning på www.kanin-net.nu med flera olika soter. Bara att jämföra. Saknas någon får ni gärna höra av er!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
Nataks, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser