Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galder mobbad?  (läst 1448 gånger)

kaia

Galder mobbad?
« skrivet: 27 nov-07 kl 11:43 »
Vi har tyckt att våra tuppar har kommit bra överens, kanske att de jagat varann och gruffat lite, men på det stora hela har det varit lugnt.

Men nu ha vår tupp Per-Olof har lagt beslag på alla hönorna! På dagen är han med hönorna, de kan sandbada allihop tillsammans eller plocka mask i trädgårdslandet, men Galder får hålla sig på lååångt avstånd - ensam - annars jagar Per-Olof bort honom. På kvällen när vi stänger till dem sitter hönorna här och där påpinnar och balkong, Per-Olof står stolt mitt bland dem på sin pinne och Galder går på golvet och i mina ögon ser han ledsen ut...

Är han utmobbad eller vad handlar det om? Saknar han någon väsentlig förmåga som tupp och fungerar därför inte i flocken?

Vill någon ha en tupp? Vi ger gärna bort Per-Olof till den som vill ha honom, för så här kan vi inte ha det i vår hönsflock!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Galder mobbad?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-07 kl 21:40 »
Om jag var du, skulle jag ha kvar Per Olof och ge bort Galder. Per Olof verkar vara den kraftfullaste och livskraftigaste individen av de båda tupparna.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Boström

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 17:47 »
Galder skulle nog må mkt bättre om han kom till en ny flock med egna hönor. Hoppas att det ordnar sig
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 18:15 »
Dettta är ju tecken på normalt beteende. Det är en alfatupp i en flock och resten får hålla sig på avstånd. Jag håller själv med två tuppar och det går bra så länge "lillen" hålelr sig lååångt borta. Dock har jag en liten mobbad höna som gärna håller till hos honom. Ska du ha fler än en tupp ska de dels hållas frigående samt hålla tillräckligt med hönor till de båda. Hur många hönor har du och under vilka förhållanden? Kram ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

kaia

« Svar #4 skrivet: 29 nov-07 kl 10:30 »
De är frigående och har sex hönor att dela på. De delade fint först, men nu har hönorna valt att gå mer tillsammans - varvid tuppstackarn blev utan hönor!

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 29 nov-07 kl 12:55 »
Är det inte lite för lite höns att dela på för två tuppar ???
Jag har för mig att en tupp kan hålla koll på ca tio höns och två tuppar på 15- 30 höns....Om det är för få höns till en hetsig tupp kan inte hönsen stressas då av allt för många "påhopp" med slitna fjädrar som följd ???

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-07 kl 16:16 »
Tja det kan ju tolkas på olika sätt men jag tänker så här: Varför vill hönorna ha den attraktiva tuppen, som är högst i rang och som alla andra hönor vill ha :o? Han är bäst! Till tupp nr 2, gaska upp dig och se till att få lite anhängare annars vill flickorna inte ha dig! ;D ;) :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser