Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extrainkomster för att bli av med lån..  (läst 6698 gånger)

Silverscream

• Gäst
Extrainkomster för att bli av med lån..
« skrivet: 26 nov-07 kl 21:57 »
Är helt ny här på Alternativ, men har redan en fundering eller vad man kan säga...  ;D

Har suttit och räknat på hur mycket jag och sambon har i lån (jag har studielån) och avbetalningar, och upptäckt hur bra vi skulle klara oss utan dem..

Dessutom vill jag få ihop pengar för att starta eget och annat, allt för att aldrig mer behöva ta lån.  :)

MEN..

Hur får jag extrainkomster för att fixa det?
Jobbar nästan heltid (90 % någonting) och det gör sambon med. Dock går alla sparpengar från våra löner till vårt bröllop som vi håller på att spara ihop till... (där har jag dock dragit ned på en massa kostnader, för att spara pengar där med)

Dessutom studerar jag också, så skulle behöva tips på saker jag kan sköta hemifrån.  :)

Finns det fler här som inte vill ta lån eller vill bli av med sina lån?
Kanske vi kan följas åt?

Ska sätta mig ned och räkna ut exakt hur mycket vi behöver få ihop, men det är massor.  :(

Tacksam för alla svar.  :)

annan

Re:Extrainkomster för att bli av med lån..
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 22:04 »
omprioritera ditt liv, gifta dig kan du göra gratis på rådhuset ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 23:21 »
Har man så lite i lån att det är rimligt att kunna bli av med dem så skulle jag definitivt rekommendera att försöka göra det innan det blir barn. Sedan blir det svårare.
Extrainkomster är självklart välkommen men oftast så är det få och låga utgifter som är lösningen.
Ang. bröllopet skulle jag rekommendera kuvertavgift, skönt som gäst att inte behöva springa och leta presenter och trevligt som bröllopspar att få lite avlastning av en del av kostnaden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 06:56 »
Hur kan allt överskott från två heltidslöner gå till ett bröllop?

För övrigt är det brudens föräldrar som betalar bröllopet, inte brudparet.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 07:22 »
Hur kan allt överskott från två heltidslöner gå till ett bröllop?

För övrigt är det brudens föräldrar som betalar bröllopet, inte brudparet.

Brudparet betalar bröllopet om brudens föräldrar inte har råd/brudparet har alldeles för höga pretensioner. Tror det här med pretensionerna började ungefär när vi gifte oss (enkelt) för 20 år sen, var med på ett eller annat överdrivet bröllop, men det kändes lite nyrikt. (Men det bästa bröllopet jag var på var knytkalaset i en kyrkolokal, p g a samtliga inblandades dåliga ekonomi - pengar är inte allt.) Numera ska det visst vara på samma nivå som när Hollywood-stjärnorna gifter sig. Då kan man ju hoppas på att äktenskapet håller längre än där!

Hoppa av bröllopshysterin och var lite alternativ! Man måste inte ha det häftigaste bröllopet i stan!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 07:25 »
Numera ska det visst vara på samma nivå som när Hollywood-stjärnorna gifter sig. Då kan man ju hoppas på att äktenskapet håller längre än där!

Kan ju bero på att man finansierar det hela med lånade pengar. Folk tror nämligen att om man uppför sig som Hollywoodstjärnor, fast med lånade pengar, så är man rik.

Fast sedan finns det också de som faktiskt är rika också. Men majoriteten lånar förstås pengar.

Men kan man spara ihop pengarna till sitt bröllop så förtjänar man det bröllop man får!
« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 07:26 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Silverscream

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-07 kl 09:46 »
Hejsan igen.  :)

Just nu lägger vi undan så mycket vi kan av våra löner till bröllopet  (men såklart inte bara det). Det som blir över efter bröllopet kommer gå till andra saker sedan.  :)  (som då vi tänkt skaffa bil och hus och sådant)..

Det är INTE brudens föräldrar som betalar (eller jo, om man är fast i 1800-talet eller så), och dessutom har ni inte en aning om hur min familjesituation ser ut.

Trodde faktiskt ni skulle vara snälla här på alternativ (som jag läst tidigare), men jag verkar ju ha fel...  :(

Vi kommer INTE ha världens lyxbröllop om det är det ni tror...omprioritera mitt liv och gifta mig i rådhuset bara för att det är gratis?
Det är faktiskt gratis att gifta sig i kyrkan också, om du inte hajjade !!
Och vadå att man inte behöver ha det häftigaste bröllopet i stan? vem har sagt att vi har tänkt att ha det?
Fördomsfullt är vad jag kallar ett sådant uttalande..

Jag ville bara ha råd om hur man kan få extrainkomster, inte något annat..

Tack så mycket för ingenting !!

Mitt första inlägg och jag börjar redan tycka illa om er som är här, duktig gjort hörrni !!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 27 nov-07 kl 10:05 »
Hejsan igen.  :)

Just nu lägger vi undan så mycket vi kan av våra löner till bröllopet  (men såklart inte bara det). Det som blir över efter bröllopet kommer gå till andra saker sedan.  :)  (som då vi tänkt skaffa bil och hus och sådant)..

Tycker ni är ansvarsfulla och mogna som faktiskt sparar till något ni vill, istället för att låna. Fortsätt så och det kommer gå väl för er!

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 27 nov-07 kl 10:09 »
Men vilka extrainkomster du kan ha beror ju helt på hur mycket tid du har över & vilken utbildning du har. Att beta av CSN-lån är ingen lek i början av "karriären" & särskilt inte med hus & barnplaner, ännu värre är det när huset & barnet/n är på plats...

Å andra sidan kan man ju dö knall-fall vilken dag som helst, så att bara leva för framtiden är ju lite kass.

Gift er (klart ni ska ha ett fint bröllop) & när det är överståndet fortsätter ni lägga undan samma summa som ni gör nu, denna amorterar ni med. Orkar & hinner du extrajobb så kör du på det, men glöm inte att vara hemma ibland.

Exakt vilket extrajobb det ska vara kan jag tyvärr inte bistå med.

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 nov-07 kl 10:09 »
Hallå Silverscream, folk är väl snälla överlag, men tonen kan ibland bli lite bitsk & syrlig, tror att det oftast inte är illa ment, och inget man ska ta alltför personligt, beror litegrann på avtrubbning, litegrann på intern jargong.

Kringdiskussioner uppstår hela tiden i trådar, t.ex diskussionen här om vem som enligt tradition "ska" betala ett bröllop, varifrån trenden med överdådiga bröllop kommer osv osv. Personligen tycker jag att såna kringdiskussioner är rätt naturliga och oftast intressanta, det man inte vill läsa sållar man bort.
Det är bara att pusha tillbaks ämnet dit du vill ha det, eller ha tålamod, det dyker oftast upp nån förr eller senare som svarar på din fråga först o främst.

Extrainkomster funderar jag också ständigt på, men kommer aldrig så långt att jag hinner dra in dem. Tid, ork osv, men så har jag jobb och barn.
Beroende på vad du pluggar & var du bor, så kan du ju erbjuda dina tjänster till småföretag, t.ex här finns ett mindre företag som behöver nån som då och då ser över deras server och datorer.

Ett annat, mycket smart sätt att få extrapengar är att dra ner på kostnader så mycket man kan. Oftast tjänar man mer på att se över utgifterna, än på att jobba extra med allt vad det innebär i åkande, matpengar osv.

« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 10:10 av Eulalia »

Silverscream

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 nov-07 kl 10:10 »
larso - tack så mycket.  :)

Skönt att i alla fall någon har något vettigt att komma med..  :)

Har nu räknat ut exakt hur mycket vi har i lån och avbetalningar och sitter och klurar på sätt att få in extrapengar, så det ska gå att få undan några avbetalningar ganska fort. Studeilånet kommer såklart ändå ta lite tid, men med lite tur inte allt för lång tid.  :)

Silverscream

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 nov-07 kl 10:14 »
Eulalia - förstår vad du menar, men det börjar bli otroligt jobigt då man får mothugg överallt så fort man nämner bröllop.. (och då menar jag överallt, inte bara på nätet, utan även IRL ), folk borde vara mer uppmärksamma på att även skrivna ord sårar... om man skriver dem på fel sätt...

Men, men.. tillbaka till det tråden egentligen handlar om.  :)
Utgifterna håller jag redan nu på att se över, och försöker hitta saker man kan dra ner på... dock inte så lätt då vi redan nu dragit ner så mycket för att kunna spara undan till bland annat bröllopet (vi lever bara på en lön, resten sätter vi undan)..

Ska dock ta och skriva ner vad jag har för hobbies, vad jag annars är bra på att göra och så så har man lite att gå på för att kläcka lite idéer.  :)

*funderar vidare*

Silverscream

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 nov-07 kl 10:19 »
Nypålandet - såg inte ditt svar på en gång där, förlåt..  :(

Visserligen vore det ju trevligt med hus, men i värsta fall kan det vänta några år till. Så har man lite extratid till sparande och avbetalande på lån.  ;D

Självklart ska man inte bara leva i framtiden, utan även tänka på att man ska leva nu.  :)
Just nu försöker jag leva i lite både och, kanske jag blir klokare framöver...  ;D

Extrajobb är kanske inget just nu, eftersom jag pluggar också.

Men är sugen på att stå på marknader och sälja saker jag köpt in billigt.  :)

Men var tar man reda på vilka marknader som finns runt om i landet?
Vad gäller om man ska stå på marknad?
Måste man registrera företag eller så? (om man säljer mycket)
Eller kanske man "bara" kan baka saker och sälja på någon enstaka marknad?

*funderar vidare*

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 27 nov-07 kl 10:19 »
Bil är ju ett exempel på ett svart hål i ekonomin, även om många faktiskt inte klarar sig utan bilen.

Men man kan fundera på om det inte är bättre med bilpool (om man bor där det finns), eller rent av hyrbil (eller t o m taxi) om man bara skall använda bil en gång i veckan eller mindre än så.

Ju längre man klarar sig utan bil, desto mer pengar till att amortera bort skulderna!

Kostnader för bil är ju bensin, parkering, däck, försäkring, reparationer, skatt, eventuell ränta på lån, värdeminskning, spolarvätska, vindrutetorkare etc etc. Även utan att räkna in räntan på lån och värdeminskningen så kostar en bil lätt 1500+ i månaden, plus bensin och parkering.

Ofta kan enbart parkeringen (i Staden) kosta mer än vad en kollektivtrafikresa skulle kostat.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 27 nov-07 kl 10:22 »
Visserligen vore det ju trevligt med hus, men i värsta fall kan det vänta några år till. Så har man lite extratid till sparande och avbetalande på lån.  ;D

Men var tar man reda på vilka marknader som finns runt om i landet?
Vad gäller om man ska stå på marknad?
Måste man registrera företag eller så? (om man säljer mycket)
Eller kanske man "bara" kan baka saker och sälja på någon enstaka marknad?

*funderar vidare*

Finns utrymme för hobbyverksamhet upp till 30 000:- om året, skall fortfarande skattas för det. Men egentligen kan man lika gärna registrera enskild firma, F-skatt och moms, kan finnas fördelar med det.

Vad gäller hus, så är det nog så att huspriserna kommer falla framöver, så ni sparar nog rätt mycket pengar på att inte köpa just nu om ni kan vänta.

Silverscream

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 nov-07 kl 10:30 »
larso - lustigt att du tog upp alla kostnader för bil, vi har nämligen ingen bil nu men funderar på att skaffa. Dock kan även det vänta, då vi klarar oss fint utan redan nu.  :)

Hus kan vi vänta med ialla fall 2-3 år till, så det är inget vi måste ha just nu heller.  :)
Dessutom har vi en lägenhet nu där elen ingår, vilket är himla praktiskt har jag upptäckt.  ;D

30 000:- om året? Det var inte mycket ändå...  :(
Kanske blir till att registrera enskild firma om man ska stå mycket på marknader då..

Men hur tar man reda på vilka marknader som finns?
Och vart kan man anmäla sig till marknader?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 27 nov-07 kl 10:33 »
(vi lever bara på en lön, resten sätter vi undan)..

Snyggt. Hade ni kunnat upprätthålla det i 10 år så hade ni med (bra) ränta haft uppåt 1.5 miljoner kronor. I 20 år så hade ni kunnat pensionera er och sedan leva gott på räntan tills ni dör. Förutsätter här att ni sparar 10000 i månaden.

Men det är svårt att vara så uthållig, eller veta var man skall placera pengarna säkert för hög avkastning (ex 5-6% efter skatt).

Lycka till iaf!
« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 10:37 av larso »

annan

« Svar #17 skrivet: 27 nov-07 kl 10:36 »
förlåt mig att jag högg som en elak kobra :-[

men...

dock går alla sparpengar från våra löner till vårt bröllop som vi håller på att spara ihop till...

jag trodde att det verkligen var som du skrev. nu förstår jag ju att du kanske inte är helt skogstoktig.

jag gifte mig i rådhuset, och festen var modest. det behöver inte vara en andrahandslösning, men nu var det ju inte det du ville ha tips om, eller hur, utan hur du skulle kunna få in mer pengar. det är där omprioriteringarna kommer in. genom att låta mindre pengar flöda ut har i alla fall mina behov av extrapengar minskat rejält. det går att hoppa av ekorrhjulet.

Eulalia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 nov-07 kl 10:36 »

annan

« Svar #19 skrivet: 27 nov-07 kl 10:39 »
eulalia är både snäll, snygg och duktig :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
Berberis, Robertshept, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser