Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddslagen  (läst 2161 gånger)

JM

Djurskyddslagen
« skrivet: 26 nov-07 kl 15:58 »
Hej!

Jag skulle vilja få igång en disskution om djurskyddslagen. Vad vet ni om den? Vad tycker ni om den? Tror ni att den efterföljs? Tycker ni att det är viktigt att den efterföljs? mm

För att citera djurskyddslagen 4 § "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Tycker ni att detta efterföljs i dagens kaninhållning?

Fram med era åsikter!
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Djurskyddslagen
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 17:00 »
Hm, ja... lagar och paragrafer i all ära... Det blir ofta överdrivet även om grundtanken är god (har ett förflutet i parkeringsbranschen och där märks paragrafrytteriet än mer). Det räknas bur-cm hit och dit...

Naturligtvis ska alla kaniner ha mat, vatten, rent om tassarna och utrymme att röra sig på. Gärna grävmöjlighet och sällskap av andra kaniner, även om jag inte tycker de behöver sitta i samma bur utan att det räcker med synsällskap för tex två hanar.

Jag tror och hoppas att de flesta som föder upp kaniner också bryr sig om hur de mår.  Misstänker också att hushållskaninerna på detta forum, har det bättre än många andra kaniner, eftersom de föds upp till "etisk mat".

De kaniner som inte mår bra, hittar du nog bland bortglömda sällskapsdjur hos barn - eller i vegan-garderober - eller utsläppta i skogen  >:(

Landsflykting i storstan...

Svante 1

« Svar #2 skrivet: 29 nov-07 kl 19:32 »
hejsan. när vi bodde i dalarna hade vi en grannkatt som sprang och jagade våra ankor ,kalkoner och höns o kycklingar, det där tyckte vi var ganska jobbigt så vi pratade först med kattägaren men hon ville inte alls lyssna så då framförde vi vår klagan till miljö o hällso fick svaret att en katt måste få utföra sina naturliga instinkter. då sa jag att då kanske våran jättestora gylta kan få böka fritt i grannens trädgård, men se det gick inte alls det. det är stor skillnad på katt o gris o inte bara till storleken. tack för mig

Gösta

« Svar #3 skrivet: 29 nov-07 kl 22:03 »
Djurskyddslagen ser jag inga större problem med. Det är tyckandet från olika myndigheter samt alla tillägg och tolkningar som är problemet.
Ofta är lagen och tilläggen rent motstridiga vilket varje person som sätter sig in i texterna kan se.
Det gäller att skilja på lag och föreskrifter också.
Det gäller också att veta att lagen går före föreskrift när tolkning skall göras.
Gösta

JM

« Svar #4 skrivet: 30 nov-07 kl 14:43 »
hejsan. när vi bodde i dalarna hade vi en grannkatt som sprang och jagade våra ankor ,kalkoner och höns o kycklingar, det där tyckte vi var ganska jobbigt så vi pratade först med kattägaren men hon ville inte alls lyssna så då framförde vi vår klagan till miljö o hällso fick svaret att en katt måste få utföra sina naturliga instinkter. då sa jag att då kanske våran jättestora gylta kan få böka fritt i grannens trädgård, men se det gick inte alls det. det är stor skillnad på katt o gris o inte bara till storleken. tack för mig

Detta är nog ett problem som fler har haft, tyvärr så finns det allt för många katter som springer runt i omgivningarna. Det som man måste ställa krav på där är att ägarna tar sitt ansvar.
  Förra året hade vi påhälsning av en hund som bet ihäl en av våra kaniner och skrämde slaget ur resten. I sådana situationer kan man inte anklaga hunden, som ju utför sina naturliga beteenden :), men ägaren skall ha sådan koll att det inte skall kunna hända.

Samma borde gälla för alla djur (även katter), det är ägarna som bär ansvaret för vad djuret har för sig. Och för att djuret skall ha det så bra som möjligt, med tanke på dess behov. Men för att det för en häst är naturligt att beta så innebär det ju inte att vi får släppa in dem i grannens trädgård för att beta. Så fast det för katten är naturligt att jaga innebär det ju inte att de har rätt att jaga någon annans djur för det. Konstigt svar av personen på Miljö och Hälsa...
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

JM

« Svar #5 skrivet: 30 nov-07 kl 14:45 »
Gösta:

Vad är det för tyckande från olika myndigheter som de tär problem med? Bara allmänt eller är det något speciellt?

Jag håller med om att både lagen och föreskrifterna har stort utrymme för fri tolkning.

JM

« Svar #6 skrivet: 30 nov-07 kl 14:55 »
Potatisblomma:

Visst, jag tror precis som du, med tanke på sällskapskaninerna.

Tyvärr är kaniner ett djur som föräldrar ofta skaffar till sina barn utan att de vet något om dem. Bara att de är söta, lättskötta och inte låter så mycket. De lägger ansvaret för skötseln på barnen, som inte klarar en sådan uppgift, och så är det ytterligare en kanin som sitter instängd i sin bur hela dagarna, med lite pellets att äta. Viktigt här är att inte skylla på barnen utan föräldrarna som inte kan förstå att nästan igent barn är moget nog att ta hand om ett djur.
Ett stort problem som man skulle vilja göra något åt!

Hum... vegan-garderober? Vad syftade du på där?

Gösta

« Svar #7 skrivet: 30 nov-07 kl 14:55 »
Det finns allt för många exempel på tillägg som strider mot lagen.
Ta t.ex. slakt. Där står i tillägget att slakt av tamkanin får användas till utfodring av rovlevande djur. I lagen står att utfodring av rovlevande djur får endast ske med vet.besiktigat kött. Kaninkött är inte vet.besiktigat.
ex.2 Djurskyddsinspektör kommer ut för att besiktiga. Skriver protokoll efter fåravel på kaninstall.
Varje vecka ser jag skrämmande exempel på egendomliga tolkningar.
Arbete pågår i dag med "upprättning" av tolkningarna.
Gösta

JM

« Svar #8 skrivet: 30 nov-07 kl 15:00 »
Gösta:
Intressant.
Men med utfodring av rovdjur med kanin så är det, vad jag förstått, så att kaninerna de utfodrar med är uppfödda för just detta. Inte att de får ta vilken kanin som helst, utan de måste vara uppfödda för ändamålet. Jag skulle tro att köttet besiktigas av veterinär på djurparken om inte annat.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 30 nov-07 kl 17:18 »
Det gäller viltlevande rovdjur & rovfågel. Djurparker går under annan lagstiftning.
Gösta

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-07 kl 18:38 »
Hum... vegan-garderober? Vad syftade du på där?

Läste på något veganforum om bekymmer hur man sköter sina räddade/befriade kaniner.... Så lite underförstått - 15 åringar som gömt kaninerna på sitt rum så att föräldrarna inte hittar dem. Allt för att kaninerna inte ska slaktas. Vet inte om jag tycker det är bättre eller sämre när djuren släpps ut i skogen istället  :(

Angående lagar och paragrafer igen... Så är det olika regler och tillstånd för om man säljer kaniner till slakt, foder eller sällskap. Kunde ju onekligen vara lite enklare.
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser