Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter som dragdjur?  (läst 4055 gånger)

bonus

• Gäst
getter som dragdjur?
« skrivet: 25 nov-07 kl 20:57 »
är det någon här som har erfarenhet av att använda getter som dragdjur?
jag hjälpte mina föräldrar att plocka ur ett vitrinskåp fullt av samlartomtar i helgen, och jag noterade att många av tomtarna åkte efter getter!  :o
hur kommer det sig?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:getter som dragdjur?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 21:22 »
Jag har själv ingen egen erfarenhet men har en bekant som berättat om att när hon var liten så drogs hon och hennes syskon i en pulka av en get. Jag tror att det var någon form av hundsele som de hade kopplat pulkan med.
Vet någon annan hur man skulle kunna göra? Hade varit roligt och testa.....har en get som skulle älska det - det är jag säker på!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 25 nov-07 kl 21:57 »
Jaha, det börjar bli den årstiden igen?  Höt är inne och slakten är över, då har getägarna tid att köra in sina getter!  Leta i trådarna från i våras så hittar Ni blider, tips om selar och mycket mer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 21:49 »
Jaha, det börjar bli den årstiden igen?  Höt är inne och slakten är över, då har getägarna tid att köra in sina getter!  Leta i trådarna från i våras så hittar Ni blider, tips om selar och mycket mer!

Fast det kan ju finnas nya medlemmar med nya tips........eller hur gamla trollmor!

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-07 kl 07:58 »
På livrustkammaren i den stora hemska staden (Fjollträsk) har de en fin kaross i miniformat förgylld och allt. det var tydligen getter som drog småprinsar i den på 1700-talet.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 01 dec-07 kl 00:31 »
Fast det kan ju finnas nya medlemmar med nya tips........eller hur gamla trollmor!
Javisst, men de gamla tipsen blir väl varken bättre eller sämre för det?  Jag unnar alla att se de fina bilderna från i våras!

Haugtussa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-07 kl 22:36 »
Søk på "harness goat" eller "working goat" i Google.com, da finner du nok noe. :) Det er mange amerikanske websider om dette.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 20:13 »
När jag och mina syskon var små fick vi åka vagn efter vår get Ester ;D Vi hade en skitsöt sele till henne, och hon kunde det där med tömmar också. Men oftast så ledde mamma oss.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 14 dec-07 kl 22:19 »
Men oftast så ledde mamma oss.
Kanske säkrast.  Min Far hade en körd get, som hette Gullspira.  Hans tio år yngre systrar fick åka, och själv gick han bakom och körde med tömmar.  När min Mor och jag fick höra det, tänkte vi på de getter vi kämpade med, och utbrast med en mun:
"Och geten, LYDDE hon de där tömmarna också??!!"
"Ja, i-bland ... "
 :-[

månkan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-07 kl 11:11 »
Jag låter en av mina bockar dra. Det tycker han är jätte roligt. Använder en hundsele och kopplar på en hundpulka. Han har även dragit en 4 åring på en snowracer.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 19:41 »
Var köper man hundsele och hundpulka?

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-07 kl 08:41 »
Har just fått en pulka, den är ursprungligen köpt på ÖB (200 belubas) så kolla där eller någon annastans där de har miltärt överskott.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Mistah

« Svar #12 skrivet: 28 dec-07 kl 17:49 »
Var köper man hundsele och hundpulka?

Kolla http://www.björkis.se de har selar av alla de slag. För pulka/vagn se här http://www.huverods.com/products.php?cid=441

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser