Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskbensmönster i Tidningen LAND??  (läst 3247 gånger)

sini

• Hej jag älskar att sticka, strumpor, benvärmare mm
Fiskbensmönster i Tidningen LAND??
« skrivet: 24 nov-07 kl 07:50 »
God morgon på er alla där ute i kylan.

Är det ngn som har tidningen LAND nr 47? Där finns en artikel om Kaffe Fassett och hans Muddar men höstränder.
Har aldrig stickat fiskbensmönster vill så gärna lära mig detta.
Problemet för mig är de där.....lyft 2m, 1 r, dra de lyfta m över de stickade.....blir jätte fula. Inte alls snygga. Vad gör jag för fel tro? Det ser inte alls ut som på mönstret. Hur lyfter ni era maskor i det här mönstret?

Finns det ngn vänlig själ här som kan hjälpa.
Mönstret är....Fiskbensmönster på Muddarna.
Så här står det.

Varv 1:-4: Stickas rätt
Varv 5: 1 r, 1 öpht, *9 r, lyft 2 m, 1 r, dra de lyfta m över den stickade m, uppr fr* och sluta med 9 r, 2 r tills, 1 r.
Varv 6: 2 a, *4 r, 1 r, 1 omsl, 1 r uppr fr*, sluta ,ed 1 a. Uppr varv 5 och 6.

« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 12:33 av sini »
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor
som du har fått, och ge vidare  den kärlek som har givits till dig" En del av Sankta Theresas Bön

bonnmoran

• Västergötland
Re:Fiskbensmönster i Tidningen LAND??
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 19:22 »
Jag har mailat LAND men inte fått något svar. Det blir fel redan på femte varvet. Förmodrar att man skall göra som på detta mönster :

http://www.magknits.com/Sept05/patterns/jaywalker.htm

Minskar man först o sedan stickar nio maskor så måste man ju öka motsvarande där vad jag kan förstå.

Du får väl antingen sticka sockarna först eller vänta tills Land kommer med en rättelse ifall du inte förstår vad jag menar.

Har en kompis som också gick bet på mönstret därför som jag förstår att det måste vara ett fel i det.

Bonnmoran

sini

• Hej jag älskar att sticka, strumpor, benvärmare mm
Re:Fiskbensmönster i Tidningen LAND??
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 08:25 »
Tack snälla bonnmoran :D

Visste att det måste vara ngt fel på mönstret. Ska försöka mig på den engelska modellen, måste bara titta vad olika förkortningar betyder. Ser att det står lite hur man ska sticka....oj oj oj...nu ska man tänka oxå  ???....det ska blir roligt att pröva den engelska modellen tills det kommer en rättelse i LAND.
Undrar var jag kan hitta förklaring till förkortningar, vet du möjligtvis?
Jag ska försöka, tack ska du ha.

« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 08:37 av sini »
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor
som du har fått, och ge vidare  den kärlek som har givits till dig" En del av Sankta Theresas Bön

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser