Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmål till eget mjöl.  (läst 13081 gånger)

Annicae

Re:Spannmål till eget mjöl.
« Svar #20 skrivet: 02 dec-07 kl 11:59 »
Gruff,vad ska bonden få om han säljer för 1 kr /kg?Både utsäde,maskiner och andra kostnader ska han betala.EkoLogiskt odling ger även mindre skörd.Dinkelvetet behöver även specialskalas. Så jag kan inte se hur bonden kan sälja för 1 kr/kg.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 02 dec-07 kl 14:05 »
Jag ställde en fråga om olika säd. Inte enbart dinkel. Och jag nämde inte ens ekologiskt odlat. Även om det ekologiska innefattas i "olika säd".

För det finns odlare som säljer för 1:- också. Ibland bara för att det är roligt att dricka en kopp kaffe om inte annat. Jag har också fått gratis, det sista som legat kvar i torken efter leverans. Blev väl ett par hundra kilo, som hade varit för dyrt för att åka en gång till för. Bättre att jag som granne fick nytta av det. Och det mjölet är även det ett steg i rätt riktning, både näringsmässigt och för miljön. Det är färskmalet och hämtat med en resa till gården, istället för att köra fram och tillbaka för att köpa gammalt oxiderat mjöl i stan.

Ditt mjöl är säkert det bästa av det bästa. Jag gläds för dig. Men det hindrar väl inte andra att hitta "sin" nivå som dom kan stå för eller har råd med.

Live and let live.

Annicae

« Svar #22 skrivet: 02 dec-07 kl 15:04 »
Där jag bor har jag ingen bonde, i Malmö. Jag har inget problem med vad andra föredrar eller inte.Det är upp tillvar och en.Du frågade och jag svarade vad jag tyckte

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 02 dec-07 kl 18:58 »
Ok, ja det är lätt att missförstå tonen när man skriver.

Peace.

Annicae

« Svar #24 skrivet: 02 dec-07 kl 19:01 »
menade inget illa Gruff

Annicae

« Svar #25 skrivet: 02 dec-07 kl 19:08 »
Jag kan bara inte tänka mig att bara dricka en kopp kaffe för några kg vete. Är van att betala för mina varor. Kanske behöver jag lära mig lite av andra hur det ska vara

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 dec-07 kl 22:06 »
Om jag skulle mala själv så vore det för att det kommer från grannen isåfall..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

roger

« Svar #27 skrivet: 02 jan-08 kl 21:44 »
Vad ska man har för vete för att göra vete mjöl? eftersom det finns olika sorter....

Sia

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 03 jan-08 kl 21:40 »
Jag kan bara inte tänka mig att bara dricka en kopp kaffe för några kg vete. Är van att betala för mina varor. Kanske behöver jag lära mig lite av andra hur det ska vara
Har man bra grannar så fungerar det med tjänster och gentjänster på landet, Gruff kanske har varit över med lite getmjölk eller hjälpt till med höskörden nåt år tidigare? Ibland räcker det med att vara trevlig som betalning vänner emellan.
Och som Gruff tidigare nämnde så skulle säden kosta mer att frakta bort för bonden, så han gick nog plus på att sälja just DEN säden för en kr/kg.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Westan

« Svar #29 skrivet: 13 jan-08 kl 23:41 »
Roligt att det finns efterfrågan på lokalt odlat brödsäd för malning till eget
bröd.
Jag har under några år odlat några ha. med kultursorter av vete och råg. Jag har
problem med att bli av med min odlarmöda.
Här är det liksom upplagt för något!!!!
Dessvärre så är det inte så många själar som efterfrågat brödsäd på den här sidan som är mina grannar. Skicka brödsäd per post? Nja i undantagsfall. Det gäller ju att hålla ner kostnaderna.

Hur som helst lite vete, höst och vårvete av gamla kultursorter finns för intresserad.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 13 jan-08 kl 23:58 »
bröd.
Jag har under några år odlat några ha. med kultursorter av vete och råg. Jag har
Dessvärre så är det inte så många själar som efterfrågat brödsäd på den här sidan som är mina grannar. Skicka brödsäd per post? Nja i undantagsfall. Det gäller ju att hålla ner kostnaderna.

Hur som helst lite vete, höst och vårvete av gamla kultursorter finns för intresserad.

Var finns du då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 14 jan-08 kl 00:03 »
bröd.

Du kan ju börja med att inte vara så anonym här på forumet. Sen kan du berätta var du bor och vad du har att sälja ... jag hade gärna köpt några säckar till att mala mjöl av för att baka med och som foder till kaninerna.

Vi är också intresserade av utsäde till småskaliga experimentodlingar av olika spannmål ...

Nog finns det möjlighet att sälja spannmål i små mängder !!!

manna

• -
« Svar #32 skrivet: 21 jan-08 kl 07:23 »
Varifrån köper ni säden då? Tips på leverantörer, tack!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Westan

SV: Spannmål till eget mjöl.
« Svar #33 skrivet: 03 feb-08 kl 22:50 »
Tips på leverantörer av säd.
Bor du i Västergötland så finns Wästgötarna en samling odlare av gamla kultursorter.
www.wastgotarna.se

Ett besök på Allkorns hemsida kan kanske ge något. www.allkorn.se

För alla som inte blev lyckligare av ovan finns väl bara ett. Gör dig hörd i alla tänkbara samannhang.
Det kanske kan leda till någon form av kontakt..

Själv har jag vete av gamla kultursorter, bor i Värmland nära Kristinehamn.

För att få igång det som alla pratar så varmt om - lokalproducerad mat - så är det många stenar som
måste både vändas och flyttas.

Hemmakvarnen

• Uppland
    • www.hemmakvarnen.se -En hemmakvarn mal näringsriktigt mjöl.
« Svar #34 skrivet: 27 feb-08 kl 21:22 »
På vår hemsida har vi sammanställt en lista över råsädsleverantörer som täcker in nästan hela Sverige.
http://www.hemmakvarnen.se/catalog/product_info.php/cPath/22/products_id/38

För omald säd i 10/25 kilos pack finns t.ex:
http://www.cayote.nu/spannmal-sad-c-29_53_41_42.html

Pproblemet med storpack säd är att det blir dyrt med frakten om man ska beställa storpack. Detta håller vi på att se över och kommer presentera en lösning som passar både den mindre "hemmamjölnaren" samt den lite större. Till dess är den bästa lösningen förmodligen "den lokale bonden". Om denna sedan odlar KRAV är ju även det en ekologisk bonus.   :)

Hälsokostbutiker, Coop och välsorterade dagligvarubutiker sorterar vanligen omald säd under "ekologiskt" kan jag tillägga...

//Christian
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 11:22 av Hemmakvarnen »
www.hemmakvarnen.se

- Gott, Roligt och Näringsrikt! -

Skälön

« Svar #35 skrivet: 13 maj-09 kl 16:44 »
Är det någon som vet om jag kan köpa helt vetekorn här i Ångermanland?
Intresserad även av länen runt ikring

TobiasJ

« Svar #36 skrivet: 24 sep-09 kl 00:19 »
Köper vete och råg från en kvarn i grannkommunen och ger 6 kr/kg. Man kan också köpa dinkel där men jag vet inte exakt vad det kostar. Brukar köpa 10 kg av båda varje gång jag är där, det brukar räcka ett tag.
MVH//Tobbe

Fredrik i Uppsala

« Svar #37 skrivet: 16 okt-09 kl 17:59 »
Jag har en kvarntillsats till assistenten och den maler väl på ganska bra. Men vad använder ni för sikt till ert hemmalda mjöl? Det är ju inte alltid man vill ha ett fullkornsmjöl, t ex vid bak av vetebullar.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 18 okt-09 kl 02:44 »
Lite off topic men okej,
Jag har köpt en sprillans ny sikt för några hundralappar (minns inte riktigt :-\)på häslokostbutiken Gryningen, Folkungagatan i sthlm. Av trä med metallnät.

Sedan hittade jag en gammal begagnad med finare mesch (storlek på hålen) på en loppis i Leksand. Den prutade jag ner till under hundralappen.
Det är bara att leta. Eller varför inte fråga på någon gård med gammalt folk i, det kan ju ligga på vind, uthus etc och "skräpa"  ;)

Säden, dinkel och råg Saltå,  köper jag ännu så länge dyrt på Konsum, men jag ska leta reda på lokal bonde eller bageri. Tror jag har ett bageri på gång som jag kan idka byteshandel med;D

Lycka till! :)
« Senast ändrad: 18 okt-09 kl 02:50 av Matglada Tänkaren »
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

vargfot

« Svar #39 skrivet: 03 nov-09 kl 14:54 »
Lite off topic men okej,
Jag har köpt en sprillans ny sikt för några hundralappar (minns inte riktigt :-\)på häslokostbutiken Gryningen, Folkungagatan i sthlm. Av trä med metallnät.

Sedan hittade jag en gammal begagnad med finare mesch (storlek på hålen) på en loppis i Leksand. Den prutade jag ner till under hundralappen.
Det är bara att leta. Eller varför inte fråga på någon gård med gammalt folk i, det kan ju ligga på vind, uthus etc och "skräpa"  ;)

Säden, dinkel och råg Saltå,  köper jag ännu så länge dyrt på Konsum, men jag ska leta reda på lokal bonde eller bageri. Tror jag har ett bageri på gång som jag kan idka byteshandel med;D

Lycka till! :)

MT, du får gärna tipsa mig om du hittar en billig leverantör i Stockholmsområdet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser