Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmål till eget mjöl.  (läst 13029 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Spannmål till eget mjöl.
« skrivet: 23 nov-07 kl 21:50 »
Ni som maler ert mjöl hemma. Skulle ni kunna dela med er av era tankar och erfaranheter av olika sorters säd, inköp, priser och allt annat som kan vara nyttigt att veta?

Annicae

Re:Spannmål till eget mjöl.
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 19:58 »
Vi köper dinkelkorn från Gotland ,durumkorn från  Ven och skalade sojabönor från Österike. Dinkelvetet och sojabönorna är ekologiska.Vi bor i Malmö så transporterna blir långa men fungerar toppen.Priserna är låga p.g.a. vikten.

Annicae

« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 20:06 »
Gjorde sojamjölk på de skalade sojabönorna i dag,mjölken blev vit mot gråvit när jag använde oskalade.luktade också mycket bättre.

VedMartin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 20:43 »
Det skulle vara intressant att veta ungefär vad ni får betala, inkl frakt. Hur mycket köper ni per gång?

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 20:53 »
Vi köpte ekologisk dinkel hos Stiftelsen Holma i Höör ("Arne" här på forumet) när vi var där på "Alternativträff" i våras. Maler med handkvarn till grahamskonsistens och får ett himla gott bröd.

Dom tog 15:-/kg men dom säljer nog inte på postorder.

Tråkigt att helt vete kostar 20:-/kg i affären och färdigt siktat mjöl kostar 4:-.  :-\

Annicae

« Svar #5 skrivet: 30 nov-07 kl 09:45 »
Köpte 55 kg Dinkelvete till 13 kr/kg,Durumvetet betalar jag 10 kr/kg för 40 kg, Sojabönor , skalade, 25 kg till priset av 30kr/kg.Eftesom priserna på vete och mjölkprodukter kommer att höjas ordentligt under nästa år har jag fyllt på för 2 år frammåt. Torrmjölk för 6 kr/l och Kungsörnens vanliga vetemjöl för 3.90kr /kg.Lagrar allt i Pedigrees fodertunnor.Utgångsdatum för alla produkter ligger på slutet av år 09.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 30 nov-07 kl 10:03 »
Jag skulle gärna köpa hel säd i vårt närområde (Sjuhärad). Nån som vet nåt bra ställe? Skene valskvarn, vad säljer de?

Så ska vi ju köpa en kvarn oxå förstås - men det är inte mycket mening med om man inte kan köpa säd ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 30 nov-07 kl 10:09 »
Det låter intressant, jag är också intresserad av att köpa säd till mjöl. Bakar allt bröd hemma nu, så det går ju åt en del...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Annicae

« Svar #8 skrivet: 30 nov-07 kl 10:10 »
Köpte min kvarn från Tyskland. Kokar hela Dinkekorn med fullkornsris ,även när jag koker torkade bönor,linser, kikärter blandar jag i hela korn.

Annicae

« Svar #9 skrivet: 01 dec-07 kl 16:20 »
Finns det ingen mer som planerar och köper in för 1 -2 år frammåt? Jag sparar tusenlappar och lite till.Baljväxter ,mjölkpulver,vete i alla sorter plus lite andra sorter kommer att bli mycket dyrare frammöver. Har följt den globala ekonomin under många år och ser en utveckling som inte är särskild ljus.Bodde i Italien under 40 år ,dom produserar en hel del själva ändå är kostnaden av produkterna dyrare än vad vi har.Bönderna ska självklart ha betalt för kostnader plus någon vinst, sedan ska minst tre mellanhänder ha någon vinst.Då kan alla som förstår lite ekonomi att någon måste betala i slutändan.Det blir KONSUMENTERNA.

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-07 kl 17:10 »
Jodå,Annicae,Jag planerar att köpa både mjöl o torrmjölk eftersom jag läste att just det + salt o honung rekommenderas att ha i en kris-situation,för överlevnad.
Det mjölet du nämde kostar bara 2:98/kg denna vecka på Willys,så i morgon blir det lite mjölbunkring...
Undrar bara om nån har bra tips om ställen för hyfsat billig torrmjölk?

(om inte annat kan man göra SEITAN av mjölet)
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 17:14 av sivan48 »

Annicae

« Svar #11 skrivet: 01 dec-07 kl 17:55 »
Willies

Annicae

« Svar #12 skrivet: 01 dec-07 kl 18:03 »
fast mjölet är begränsat.Pumpafrö och solrosfrö hittade jag på willys. Eftersom jag både maler och bakar allt plus att även all pasta gör vi också .Kostnad för för var och en i min familj ligger på 100 kr/ veck med frukast ,lunch och middag plus frukt så kan ju alla tänka vad jag tjänar när jag planerar.Gör matlista för en månad frammåt.

Annicae

« Svar #13 skrivet: 01 dec-07 kl 18:15 »
vi bor i lägenhet med en klädkammare som är stort som ett rum , torrt och mörkt, bästa förvaring för det mesta.Fast bara halva.

VedMartin

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 dec-07 kl 21:01 »
Jag vill köpa torrvaror och lagra i flera år. Hur ska man göra? Kan man få bort fuktighet, syre i varorna? Finns det burkar som är lufttäta?

Annicae

« Svar #15 skrivet: 01 dec-07 kl 21:37 »
När jag köper hundmat brukar jag få stora tunnor som håller tätt, har förvarat både dinkelkorn och durumvete i ett år nu i dem .Perfekt resultat.Har nu 9 tunnor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 01 dec-07 kl 21:43 »
15:- hit och 20:- dit. Är det ingen som typ köper vanligt vete av bonnen för 1:-?

Annicae

« Svar #17 skrivet: 01 dec-07 kl 21:46 »
Jag har ingen bonde här i närheten.

Annicae

« Svar #18 skrivet: 01 dec-07 kl 21:48 »
Ingen ekobonde

Annicae

« Svar #19 skrivet: 01 dec-07 kl 22:03 »
Egentligen så köper jag direkt från mina bönder både på Ven och från Gotland

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare (2 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser