Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studera halvtid?  (läst 4546 gånger)

Norrsken

• -
Studera halvtid?
« skrivet: 23 nov-07 kl 12:34 »
Det dök upp nån fundering härom kvällen på chatten.. Hur fungerar det med bidrag om man studerar på halvfart? Och hur mycket kan man tjäna innan de kapar bidraget? Nån som vet? Jag funderar på att slutföra den halva utbildning jag har, men tänkte i så fall försöka klara det utan lån..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Nypålandet

Re:Studera halvtid?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 16:16 »
Ring CSN. Det ändras regler stup i kvarten...  :-\

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 18:34 »
CSN räknar bidrag per vecka. En termin är 20 veckor. Läser man helfart, 100% (numera 30p om man läser på högskola/universitet) läser man alltså 20 veckor och kan få studiemedel för det.
Läser du halvfart, 50%, fördelat på 20 veckor, får du halva lånet/bidraget per vecka. Osv...
Inkomstgränsen tror jag de har höjt nu det senaste året och det beräknas på vilken förväntad inkomst per termin man har. Tror man kan beräkna lite på deras hemsida, www.csn.se
Jag skulle försöka klara mig utan lån, de studielån som finns idag är inte direkt förmånliga...
Höns, stickning och pelargoner

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 12:46 »
Jag skulle försöka klara mig utan lån, de studielån som finns idag är inte direkt förmånliga...

Precis.. Det är ju lånet som faktiskt avskräcker mest för att plugga färdigt.. Kan jag inte göra det utan att låna så tror jag att jag hellre nöjer mig med den halva utbildning jag lyckats skrapa ihop utan lån.. Annars var det väl rätt mycket inkomstgränserna jag var intreserad av.. Har nåt svagt minne av att det ska ligga runt 50000 per termin numer.. Det skulle man ju kanske kunna klara sig på om man bor billigt.. Det är ju nästan en halvtidsinkomst.. För de halverar väl inte beloppet man får tjäna om man pluggar halvtid??
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 18:30 »
Nej, det är mer än 50 000... har för mig att jag har haft fribelopp mellan 75 000-95 000 per termin... men jag minns inte riktigt, jag har pluggat rätt mycket, både hel och halvtid och jobbat parallellt... Och jag tror att ju mindre man pluggar, desto högre är fribeloppet. Nåt annat skulle ju vara tokigt (tycker iofs att hela grejen med fribelopp är tokigt, tycker inte CSN har ett dugg att göra med vad jag tjänar eller inte tjänar...)
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser