Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svag tacka  (läst 1667 gånger)

Martin S

Svag tacka
« skrivet: 21 nov-07 kl 21:01 »
Jag har en tacka på 1 1/2 år som ger mig lite huvudbry...
Nu får ni kloka människor en lång historia:

Tackan är den mest flegmatiska i flocken, och den som äter minnst och långsammast. Hon är även rätt liten, mindre än sin mamma även om hon var enfödd. Hon verkar på något sätt att gå på halv kraft av alla andra.

Ändå är hon i lagom hull. Förre vintern när hon var dräktig gick hon nästan i stå med ätningen. Fick henne igång igen med jäst och druvsocker och hon födde faktisk senare två normalstora och pigga lamm. Hon var en bra mamma och mådde bra under sommerhalvåret.

Men nu har hon blivit slö igen. Äter som hon brukar, men rör sig långsamt och lite besvärad. Vad som är mest oroande är att hennes ull sitter löst. Hon har inte börjat tappa den, men det går at dra av tussar ända in til skinnet (utan att dra så värst hårt)

Fåren får hö och mineraler + saltsten. De går ute och hittar fortfarande lite mat själv också. De är i lagom hull och alla andra är pigga som vanligt. Jeg tror inte att ha några parasitproblem och har alldrig hittat några ohyra (har kollat fåret nu också). Fåret kliar sig inte, och huden ser normal ut. När man läser om ulltap är det ju annars skabb man stöter på, men det verkar inte stämma.

Vad jag TROR är, att det ett bristsymptom. Zinkbrist t.ex?.
Även om flocken får vad den behöver, kan det hända att just den här tackan får i sig för lite, eller är dålig på at äta mineralfodern. Nu har jag tänkt at ge henne en handfull pellets och mineral separat, vi får se om det hjälper.
Men jag funderar också på om tackan - allt tagit i betraktning - kan ha något problem med näringsupptag eller ämnesomsätning. Kanske i samband med dräktighet?
Nu är hon ju bara betäckt för en månad sedan. Krisen i vintras var senare under dräktigheten.

Hon har förövrigt mycket fin ull, påminner om finull. Det skulle därför vara synd at ta bort henne, men jag börjar ändå luta åt det hållet.

Vad tror ni om det hela?
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 22:42 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

Re:Svag tacka
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 22:11 »
Hej,
Det är inte lätt att reda ut vad ett får lider av med så allmänna symtom. Det kan vara ngt bristtillstånd. Det kan orsakas av för lite tilförsel eller av att omsättningen i kroppen inte fungerar. Förgiftning är också tänkbart. Jag tror inte du får ordning på henne med mineralfoder.

Det kan vara ngt medfött organfel som gör att vissa processer i kroppen begränsas.

Att ta reda på exakt vad hon har för bekymmer går inte med en enkel undersökning.
Det går inte heller att skicka ett blodprov och fråga vad det är för fel. Det finns alltför många analyser att välja på.

Jag skulle dock inte utesluta parasiter, inte heller en infektion.

Om hon har bleka slemhinnor och tårflöde ligger det nära tillhands att misstänka koboltbrist. Det som talar emot är att det är bara ett djur och lammen brukar vara känsligast. Koboltbrist är dock svårt att konstatera på levande djur.

Om du vill lägga pengar på en undersökning, Åk med henne till en veterinär och be att få ett blodprov taget. Man kan börja med att kolla blodcellerna för att se om det är någon infektion. Hb värdet är också intressant liksom enzymer som tyder på lever eller njurskada.

Har du kommit så här långt har du lagt ner mer pengar än vad tackan är värd.

Man kan naturligtvis ocksä låta obducera ett djur. Om man har en remiss från en veterinär och är ansluten till fårhälsovården blir det inte så blodigt. Det brukar man dock inte göra när det bara handlar om ett enda djur. Inte heller obduktionen ger alltid svar på alla frågor.

Det har alltid ett värde att få kunskap och ev kunna justera någonting i uppfödningen.
Ett djur kan dock drabbas av så många olika saker och jagtycker också det är OK att inte gå vidare med ett enstaka får som blivit sjukt.
Valet är ditt.
Se bara till att hon inte lider.

Martin S

« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 22:35 »
Tack för ett bra svar. Det ser ut som vi tänker i ungefär samma banor.

Ett blodprov för att kolla eventuell infektion är i alla fall värt att prova.

Om man via blodprovet kan också kan påvisa dålikg lever- eller njurfunktion skulle det vara intressant, fast kanske inte till hjälp för tackan.
Jeg har hela tiden haft en känsla av att det kan vara något sådant.
(- sedan kan man ju fråga sig hur det har uppkommit, eller om det är medfödd.)

Större chans än så får hon nog inte. - nya friska årslam finns!
Jag skal återkomma med nytt om något händer.
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 22:35 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

« Svar #3 skrivet: 22 nov-07 kl 10:18 »
Det låter inte kul. Just att hon tappar ull och så har jag hört kan bero på Bvitamin brist. Vissa individer har svårt att tillgodogöra sig det, och man tillför injektionsvis. Prova med flytande bvitamin, finns på lantmännen. Beviplex forte finns på apotek. Lycka till.

Henning

« Svar #4 skrivet: 22 nov-07 kl 10:42 »
Just att hon tappar ull och så har jag hört kan bero på Bvitamin brist. Vissa individer har svårt att tillgodogöra sig det, och man tillför injektionsvis. Prova med flytande bvitamin, finns på lantmännen. Beviplex forte finns på apotek. Lycka till.

B-vitamin produceras av djuret själv och behöver normalt inte tillföras. Om det är brist på kobolt i fodret och vid långvariga mag- tarmstörningar kan det bli brist på B-vitamin. Det är inte farligt att prova B-vitaminbehandling men de bakomliggande  orsakerna till bristen måste undanröjas om effekten ska bli bestående.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 nov-07 kl 23:00 »
Lite knepigt att det kan uppkomma koboltbrist idag
då Kobolt ingår som en tillsats i så gott som alla kraftfoderblandningar och mineralfoder.   ???

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #6 skrivet: 23 nov-07 kl 08:35 »
Lite knepigt att det kan uppkomma koboltbrist idag
då Kobolt ingår som en tillsats i så gott som alla kraftfoderblandningar och mineralfoder.   ???

Ja, det tycker jag också. I så fall skulle tackan ha undvikat saltsten och mineralfoder, vilket verkar osannolikt. Nu när jag ger henne separat äter hun gärna mineralgranulaten.

Så jag lutar fortfarande till, att det är något inre fel på tackan, alternativt en kronisk infektion som bryter fram mer på vintern.

Jag kanske skal förtydliga, att hon inte är akut sjuk, bara det där ständiga småslöa beteende som avviker från de andra pigga fåren. - och så altså att hennes ull sitter påfallande löst. Men hon har inte börjat tappa den själv.

Vi kommer det nog inte närmre just nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser