Jag har en tacka på 1 1/2 år som ger mig lite huvudbry...
Nu får ni kloka människor en lång historia:
Tackan är den mest flegmatiska i flocken, och den som äter minnst och långsammast. Hon är även rätt liten, mindre än sin mamma även om hon var enfödd. Hon verkar på något sätt att gå på halv kraft av alla andra.
Ändå är hon i lagom hull. Förre vintern när hon var dräktig gick hon nästan i stå med ätningen. Fick henne igång igen med jäst och druvsocker och hon födde faktisk senare två normalstora och pigga lamm. Hon var en bra mamma och mådde bra under sommerhalvåret.
Men nu har hon blivit slö igen. Äter som hon brukar, men rör sig långsamt och lite besvärad. Vad som är mest oroande är att hennes ull sitter löst. Hon har inte börjat tappa den, men det går at dra av tussar ända in til skinnet (utan att dra så värst hårt)
Fåren får hö och mineraler + saltsten. De går ute och hittar fortfarande lite mat själv också. De är i lagom hull och alla andra är pigga som vanligt. Jeg tror inte att ha några parasitproblem och har alldrig hittat några ohyra (har kollat fåret nu också). Fåret kliar sig inte, och huden ser normal ut. När man läser om ulltap är det ju annars skabb man stöter på, men det verkar inte stämma.
Vad jag TROR är, att det ett bristsymptom. Zinkbrist t.ex?.
Även om flocken får vad den behöver, kan det hända att just den här tackan får i sig för lite, eller är dålig på at äta mineralfodern. Nu har jag tänkt at ge henne en handfull pellets och mineral separat, vi får se om det hjälper.
Men jag funderar också på om tackan - allt tagit i betraktning - kan ha något problem med näringsupptag eller ämnesomsätning. Kanske i samband med dräktighet?
Nu är hon ju bara betäckt för en månad sedan. Krisen i vintras var senare under dräktigheten.
Hon har förövrigt mycket fin ull, påminner om finull. Det skulle därför vara synd at ta bort henne, men jag börjar ändå luta åt det hållet.
Vad tror ni om det hela?