Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivniing "dra nacken"  (läst 7056 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:Avlivniing "dra nacken"
« Svar #20 skrivet: 21 nov-07 kl 14:47 »
Jag undrar vilken lag som reglerar detta. Jaktlagen är fel. Djurskyddslagen är fel. Kommunala bestämmelser utfärdas med stöd av lagar. Det är den sistnämnda jag försöker luska ut.

OK men det kanske bör göras i nån annan tråd  ???

Raggarbunden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 21 nov-07 kl 15:10 »
Men står det nånstans egentligen hur själva bedövning skall gå till?? Att hastigt avskiljja huvudet från kroppen är inte samma sak som att vrida nacken av den.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 nov-07 kl 15:14 »
OK men det kanske bör göras i nån annan tråd  ???

Om du vet svaret får du gärna svara i en annan tråd. Annars kanske någon annan vet, och då går det bra att svara här.

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 nov-07 kl 15:16 »
Då man avskiljer huvudet eller skjuter en höna så flaxar och springer den som en tok, men med "drag" metoden så är den helt lugn, är det för att den är förlamad ( men det borde den vara vid huggning också) eller är det för att det är ett humant och bra sätt att slakta\avliva den på ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Men står det nånstans egentligen hur själva bedövning skall gå till?? Att hastigt avskiljja huvudet från kroppen är inte samma sak som att vrida nacken av den.

5 kap, Bedövning
4 §
Följande bedövningsmetoder är tillåtna  att använda till respektive djurart.
         Bultpistol Kulvapen Elektricitet Koldioxid Slag ihuvudet
Höns:     X                X              X              X                   X

7 § Bedövning genom ett slag i huvudet med ett hårt föremål får användas till kanin och andra fjäderfä än strutsfåglar under förutsättning att djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller att djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur.

6 kap. Avlivning
1 § Följande avlivningsmetoder är tillåtna att använda till respektive djurart.
Avblodning
efterbedövning  Slag i huvudet  Narkos   Halshuggning * (enstaka höns)
        X                      X                    X               X

Dislokation
av halskotpelaren
får bara göras på höns under 5 kg s vikt och bara på sjuka eller skadade djur.

8 § Enstaka sjuka eller skadade fjäderfä (samt fjäderfä som avlivas för provtagningsändamål)
får avlivas genom dislokation av halskotpelaren med sträckningtänjning
på ett sådant sätt att halsens blodkärl brister och djuret omedelbart dör.
Fjäderfä med en kroppsvikt överstigande 250 g ska först bedövas.
« Senast ändrad: 22 nov-07 kl 11:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 nov-07 kl 15:23 »
Här står det som man bör veta ang. lagen samt bedövning mm.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001860/DFS_2004-12.pdf

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 nov-07 kl 15:30 »
   Glömde att skriva vad det heter när ni söker namnet för att "dra"nacken i dessa lagforum = dislokation av halskotpelaren.

johe71

« Svar #27 skrivet: 21 nov-07 kl 16:11 »
jag har faktiskt praktiserat den metoden en gång på en höna... när jag gjorde min militärtjänstgöring (början av 90-talet) så fick vi under en överlevnadsvecka en höna som vi efter våra befäls instruktioner avlivade genom att "dra nacken" av den... om jag inte minns helt fel så skulle man dra och vrida samtidigt... jag tror även vi höll hönan i benen och snurrade på den innan (både för att bedöva den och samla mycket blodet i huvudet)

alternativet hade varit morakniven och då ansågs metoden med att "dra av dem nacken" vara säkrare och leda till färre "misslyckade" avlivningar (där man alltså inte lyckas med första försöket utan hönan lever och man måste försöka igen)

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 nov-07 kl 10:58 »
Kommer du ihåg då om metoden var lugn, upplevde du att hönan dog "bra" ???

Melica

« Svar #29 skrivet: 22 nov-07 kl 13:07 »
Närjag bodde i stan hade jag en granne som satte ut grävlingfällor för att fånga katter. Då tog jag reda på vilka regler som gällde. Om jag minns rätt så var det så att det är polisen som har jakträtten inom tättbebyggt område. (Sedan kan de säkert överlåta den rätten till vissa utsedda "duvjägare").
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare
alternaiv, torbjorn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser