Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivniing "dra nacken"  (läst 7049 gånger)

stugget@telia.com

• Gäst
Avlivniing "dra nacken"
« skrivet: 21 nov-07 kl 09:30 »
Jag såg på TV då en engelsk kock skulle avliva en höna, då drog han huvudet rakt från kroppen, medans jhönan var i famnen hos honom. Vad jag kunnde se så såg det ut som om hönan ej reagerade alls. BRA eller, är det någon som vet mer om denna metoden För- som nackdelar.
Tacksam för svar.
Mvh Gurra1

amarantus

• Gäst
Re:Avlivniing "dra nacken"
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 09:34 »
Vad jag har hört av min gubbe så gör man så med duvor och han har gjort det med höns och annat fjäderfä men inte gås o så stort tror jag...

De dör direkt 8)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 09:41 »
det var som f-n :-X
men är det snabbt och smärtfritt så....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 09:50 »
Javisst, det är en metod man även använt på kaniner.

Mycket snabbt om man kan trickset.

Det är egentligen en bedövningsmetod, och avlivningen sker sedan genom att djuret avblodas.

Problemet är att det är ingen tillåten bedövningsmetod varken för kaniner eller fjäderfä.

Edgar

stugget@telia.com

• Gäst
Re:Avlivning "dra nacken"
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 09:51 »
Smärtfritt det vet jag ej, men som det såg ut så hände absolut inget med hönan, han klappade den och drog till och fortsatte att klappa den lika lungt som tidigare. Vilket borde vara ett tecken på att det var smärtfritt, som sagt skulle vara intressant om någon har praktiserat denna metod.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 09:53 »
Jag har gjort så på en duva som behövde avlivas. Det var den äckligaste känsla som jag varit med om tror jag  :P. Usch! Man känner precis hur kotorna dras isär  :-\. Ryser när jag tänker på det. Men duvan dog i och för sig snabbt och smärtfritt.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 nov-07 kl 10:02 »
Detta är förbjudet i Sverige och räknas som djurplågeri.

Om det inte gäller akut avlivning av mycket sjuka eller skadade höns.

Raggarbonden  8)
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 10:12 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 21 nov-07 kl 10:09 »
En bekant till mig avlivar sina tuppar genom att snabbt vrida nacken av dom ungfär som du beskrivit, fast med en snabb vridning. dom hinner inte märka nåt alls, sedan hugger man huvudet av dom som vanligt och avblodar. Säkert en effektiv metod, men jag värjer mig lite för själva "känslan i handen"... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 10:11 »
Detta är förbjudet i Sverige och räknas som djurplågeri.

Raggarbonden  8)

Ja, det skulle inte förvåna mig, det är mycket som är förbjudet  8). När jag gjorde det så fanns det just inget annat alternativ. Jag skyndar hellre på det hela med en inte acceptabel metod än att ser på hur ett djur långsamt plågas till döds.  :'(

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 nov-07 kl 10:12 »
Vet du varför det räknas som djurplågeri? ??? ???

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 21 nov-07 kl 10:16 »
Ja, det skulle inte förvåna mig, det är mycket som är förbjudet  8). När jag gjorde det så fanns det just inget annat alternativ. Jag skyndar hellre på det hela med en inte acceptabel metod än att ser på hur ett djur långsamt plågas till döds.  :'(

Höns får avlivas antingen genom ett skott i hjärnan eller genom att halsen snabbt skärs av med ett vasst instrument.

Du skulle ha skurit halsen av den ist.

Men som jag lade till är det i  u ndantagsfall tillåtet men kan i efterhand åtalas !

Raggarbonden  8)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-07 kl 10:22 »
Vet du varför det räknas som djurplågeri? ??? ???

Nej ! Men jag vet av egen erfarenhet att man för att hönan ska dö direkt måste hålla dem på rätt sätt och dra på rätt sätt annars blir det inte avlivning utan sträckbänk av det hela  :o

Länk till artikel om detta http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=544392&avdelning_2=101

Enligt jordbruksverket gäller detta:

Fakta avlivning av höns:
Avlivning av värphöns får enbart ske genom avblodning efter bedövning samt genom bruk av narkosmedel (Endast enstaka fjäderfä får avlivas genom att huvudet hastigt avskiljs från kroppen)

Egen anm. hastigt avskiljs betyder HUGGS av...

Raggarbonden  8)
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 10:27 av RaggarBonden »

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 nov-07 kl 10:33 »
Det är kanske din EGNA erfarenheten jag är ute efter, vad gick snett och varför provade du den metoden och är det något för framtiden? Sen hur det är med lagar så är halshuggning NÄSTAN förbjudet men det är den gängsna metoden som används, därför undrar jag över denna metoden, och inte över paragrafen. :P

amarantus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 nov-07 kl 10:48 »
Jag har gjort så på en duva som behövde avlivas. Det var den äckligaste känsla som jag varit med om tror jag  :P. Usch! Man känner precis hur kotorna dras isär  :-\. Ryser när jag tänker på det. Men duvan dog i och för sig snabbt och smärtfritt.

ja usch jag kan tänka mig att det känns läskigt...

Duvgubbar drar av huvudet som avlivningsmetod....
När det handlar om höns el små unghöns och det e akutläge och man kan sin sak så är det en bra/ snabb avlivning tror jag....men de får ju inte vara för stora såklart!
En Undulatavlivning är dratekniken i en akutsituation ok för att komma ur ämnet el djurart ;)

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #14 skrivet: 21 nov-07 kl 10:51 »
Höns får avlivas antingen genom ett skott i hjärnan eller genom att halsen snabbt skärs av med ett vasst instrument.

Du skulle ha skurit halsen av den ist.

Men som jag lade till är det i  u ndantagsfall tillåtet men kan i efterhand åtalas !

Raggarbonden  8)

Ja, tjena!  8)
Det är rätt olagligt att gå med kniv på sig i stan också, så det alternativet gick bort. Jag kunde även tagit upp duvan och slått den i gatstenen på drottningtorget mitt i Göteborg. Det hade säkert varit populärt bland allt folk där. Det hade i alla fall blivit fina rubriker i tidningen om den galne djurplågaren som går lös.  ;)
Och att skjuta den mitt i stan, då hade nog polisen kommit med blåljus. Och att tillkalla polis för att avliva en duva som någon tänkte göra är ju vansinnigt, de lär ju ha lite annat att göra än att avliva stadsduvor.
Eller du kanske tycker att jag skulle tagit med mig den hem, hämtat bössan, åkt 7 mil upp till jaktmarken och sedan avlivat den? Nä, tror inte det, då hade den hunnit plågas ihjäl på vägen.  :(
Nä, tala inte om för mig vad jag skulle ha gjort, för det har du ingen aning om. För jag gjorde den enda rätta, det som ingen av de som stod och tittade på den stackarn gjorde. Jag gjorde lidandet kort! Och det kan ju inte ha varit så hemskt, för det blev inga rubriker i tidningen.  ;)

stugget@telia.com

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 nov-07 kl 11:02 »
Bra gjort, en vardagshjälte...Hellre agera än att titta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 nov-07 kl 13:05 »
Vilken lag reglerar hur en vild duva på Drottningtorget i Göteborg får avlivas? Jaktlagen?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 21 nov-07 kl 14:18 »
Ja, tjena!  8)
Det är rätt olagligt att gå med kniv på sig i stan också, så det alternativet gick bort. Jag kunde även tagit upp duvan och slått den i gatstenen på drottningtorget mitt i Göteborg. Det hade säkert varit populärt bland allt folk där. Det hade i alla fall blivit fina rubriker i tidningen om den galne djurplågaren som går lös.  ;)
Och att skjuta den mitt i stan, då hade nog polisen kommit med blåljus. Och att tillkalla polis för att avliva en duva som någon tänkte göra är ju vansinnigt, de lär ju ha lite annat att göra än att avliva stadsduvor.
Eller du kanske tycker att jag skulle tagit med mig den hem, hämtat bössan, åkt 7 mil upp till jaktmarken och sedan avlivat den? Nä, tror inte det, då hade den hunnit plågas ihjäl på vägen.  :(
Nä, tala inte om för mig vad jag skulle ha gjort, för det har du ingen aning om. För jag gjorde den enda rätta, det som ingen av de som stod och tittade på den stackarn gjorde. Jag gjorde lidandet kort! Och det kan ju inte ha varit så hemskt, för det blev inga rubriker i tidningen.  ;)

Nu är det ju så att tråden från början handlar om avlivning av HÖNS och jag skriver om hur höns ska avlivas.

Hur du väljer att avliva duvor bryr jag mig inte om överhuvudtaget.

Och höns ska enligt gällande bestämmelser avlivas som jag skrivit.

Mina egna erfarenheter av nackdislokation är egentligen positiva. Man måste dock hålla på rätt sätt och dra huvudet i exakt rätt vinkel. Gör man inte detta är det djurplågeri.

Raggarbonden  8)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 21 nov-07 kl 14:24 »
Vilken lag reglerar hur en vild duva på Drottningtorget i Göteborg får avlivas? Jaktlagen?
Hur en duva får avlivas spelar nog ingen roll eftersom det bara är vissa personer som får jaga inom tätbebyggt område.

Kommunanstadgan reglerar detta eftersom det sker inom planlagt område. Endast av kommunen utsedd personal får avliva djur inom tätbebyggt område. Jaktlagen gäller jaktområden.

Raggarbonden  8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 nov-07 kl 14:43 »
Hur en duva får avlivas spelar nog ingen roll eftersom det bara är vissa personer som får jaga inom tätbebyggt område.

Jag undrar vilken lag som reglerar detta. Jaktlagen är fel. Djurskyddslagen är fel. Kommunala bestämmelser utfärdas med stöd av lagar. Det är den sistnämnda jag försöker luska ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser