Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni betalt?  (läst 14565 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Mjölktransporter
« Svar #40 skrivet: 20 nov-07 kl 09:02 »
Nu blir det ju O.T i tråden som om det ska handla om mjölk, borde ligga på koforumet....

Vi köper Wapnömjölk. Där transporteras inte mjölken till ngt mejeri, för mejeriet står i huset intill kornas lada, och rinner 20 meter från ladan i ett rör.
Fast tyvärr inte ekologisk. Fast Wapnö producerar KRAV-vete, jag misstänker att det främst är reglerna kring mediciner som gör att man inte KRAV-märkt sin mjölk.

Wapnö har bara halva arealen Ekologiskt ställd... (gör det nästintill omöjligt att få vara ekologisk).

Wapnö har 1000 mjölkkor... (ställer till det om dom vill vara ekologiska också)

Och är det den utvecklingen vi vill ha 1000 mjölkkos ladugårdar ?  ::)

/Rosa
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

animalist

• Gäst
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #41 skrivet: 20 nov-07 kl 09:23 »
75 kr/kg för ett helt lamm tar vi. Återtag från slakteriet, färdigstyckat och klart.

75 kr kilot ??? Ja då måste det vara konsumenter från fjollträsk som du lurar.

animalist

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 nov-07 kl 09:26 »
70 kr/kilot, ej ekologiska men kontrollslaktade och styckade, det tar jag.

Nästa år ska de bli ekocertifierade och tycker då att ett rimligt pris är 80 kr kilot, men till mina första kunder får jag kanske smyga upp priset..

Har sett att Bonnakött tar 112 kr/kilot för "lammlådor"(10-15% går till grossisten). Lite finare bitar som jag har förstått det. De mindre bra bitarna kan man göra korv på och ta 180 kr/kilot.

Smålamm betalar jag 10-15 krilot för, styckat och klart. Inte mycket kött på dem, mest ben att gnaga på

Martin S

« Svar #43 skrivet: 20 nov-07 kl 09:28 »
Ska vi nu vara riktigt ärliga så är det ju inte mycket som skiljer en ekologisk uppfödning från en konventionell. (säger jag som själv är ekologisk)  ;D
Finns trots flera undersökningar ingenting som skiljer köttet från de olika uppfödningsformerna i smak.
Ingen har någonsin frågat vad djuren äter eller något annat heller, som köper kött av oss.

Vad menar du med kraftfoderbaserad uppfödnig ?
(Alla lamm går ju på bete med sin mamma...)
Vilken sorts uppfödning av lamm är det som folk inte sympatiserar med?

Varje undersökning som görs visar att majoriteten av konsumenterna när det kommer till kritan, köper det billigaste..

/Rosa

Då kan jag bara säga, att vi har helt olika erfarenheter av kunder!
Kanske det har att göra med var i landet vi bor?
Jag tror inte, att folk har någon direkt antipati mot vissa typer lammproduktion, däremot i allra högsta grad mot annan köttproduktion. Och därför betyder det mycket för vissa att köpa kött som "känns rätt" och som de rent faktuelt känner til produktionen av.

Med egetproducerad lammkött vänder man sig ju inte til "majoriteten av konsumenter", men til de som tycker att just det köttet är vad de vill ha.

Med "kraftfoderbaserad" menar jag bara att det är skillnad om et lamm slutgöds med kraftfoder eller om det enbart äter gräs och örter ända till slutet. Jag skal som sakt inte vara smakdomare, men det finns ju dom som har kommit fram til, att det har betydning för innhållet av nyttiga fettsyror. Så konkret tror jag dock inte att folk tänker på det.
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:43 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

animalist

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 nov-07 kl 09:29 »
Lite marknadsfundamentalism är på sin plats här. På en fungerande marknad sätts priset av tillgång och efterfrågan. Om det finns en säljare som är villig att sälja för 5 kronor kilot och en köpare som är villig att köpa för samma pris är varans marknadsvärde 5 kronor kilot. Om en annan köpare är villig att köpa för 50 kronor kilot är varans marknadsvärde 50 kronor kilot. Vad den första köparen vill betala spelar ingen roll.

Då är det en annan fråga vi pratar om, nämligen MORAL.. klart man kan köra upp priserna och lura andra på pengar, om man vill att mammon skall styra...

animalist

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 20 nov-07 kl 09:32 »
Jag hade ett par små lamm nu senast och de gav jag 10:- rabatt per kg på. Alltså 65:-/kg. De hade jag säkert inte fått mer än 5:-/kg för av storslakteriet men, jag väljer att inte sälja till dem eftersom jag får bättre betalt på andra håll. Utbud och efterfrågan helt enkelt.  :) Kunderna var nöjda med köttet de fick, tyckte det var mycket gott även om det var smått. Kunden nöjd, säljaren nöjd.  :D

Och vad blev priset per kg rent kött ?? små lamm = mer ben och mindre kött..

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 20 nov-07 kl 09:39 »
Jag tänker låta mammon styra tills jag får ihop en mycket låg heltidslön på ett heltidsarbete på min gård. Att kalla det mammon är obegrlipligt, hur är det med din erfarenhet av det dagliga arbetet på ett lantbruk? Lurar folk gör man om man badar i lyx och överflöd, men det kommer aldrig hände med ett kilopris mellan 70 och 80 kr.

Martin S

« Svar #47 skrivet: 20 nov-07 kl 09:41 »
Smålamm betalar jag 10-15 krilot för, styckat och klart.

Vart köper du til det priset? Vilken vikt och klassning hade lammen?
Priset täcker inte ens kostnad för slakt och styckning!

Det er möjligt att det finns fjolliga kunder, men du har tydligen letat rätt på en fjollig säljare också.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

animalist

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 nov-07 kl 09:42 »
Jag tänker låta mammon styra tills jag får ihop en mycket låg heltidslön på ett heltidsarbete på min gård. Att kalla det mammon är obegrlipligt, hur är det med din erfarenhet av det dagliga arbetet på ett lantbruk? Lurar folk gör man om man badar i lyx och överflöd, men det kommer aldrig hände med ett kilopris mellan 70 och 80 kr.

Om man säljer en produkt vars marknadsvärde är 5 kr kilot för 75 kr kilot. Då lurar man okunniga konsumenter medvetet. Var är då ideen om ett hållbart sammhälle ? Tycker det låter mer som "" lura dom okunniga fjollorna på så mycket som möjligt""

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #49 skrivet: 20 nov-07 kl 09:43 »
Det är väl klart det är en affärsidé. Eller gör folk detta idéellt? Lägger man ner tid så vill man kanske iaf ha några kronor i timpenning?

Producenten får bättre betalt för sitt lamm, i utbyte mot ökad arbetsinsats. Konsumenten får betala mindre för köttet, och får dessutom närproducerat.

Vem förlorar? Grossister, transportfirmor, oljebolag och butiker kanske?

Självklart måste man väl hålla någon form av kvalitetskrav. Det är väl inte så konstigt. Vi var inte nöjda med våra lamm så här första året, så vi hemslaktade dem för eget bruk istället. Inget mer med det.

Ja men då är det väl inget problem ! Du äter själv upp lammen som är för små viket är smart.

Men om du ist sålt det med olika underliga argument som tex mer ekologiskt eller naturbeteskött och tar fullt betalt för för köttet DÅ tycker jag att det blir lurendrejeri.

Det stora flertalet lamm är väl uppfödda på samma sätt; de föds av mamman ute eller i fårhuset, de går ute på bete med tackan och diar, de betar mer och mer vartefter tackan sinar, vissa får på slutet lite kraftfoder eller säd och sedan slaktas dom. De flesta Fårbesättningar är ekologiska även om de kanske inte är anslutna till KRAV.

Så så väldigt stora skillnader som vissa vill påstå att det finns tycker jag är överdrivet eller ett försäljningsargument. Det är lätt att gömma sig bakom att tex lammen är små för att dom är "naturbeteslamm, ekologiska eller lantraslamm".

Ett lamm med slaktvikt under 15 kg ger enligt mig och de som vi pratat med som köper lamm väldigt små bitar om man vill använda lammet som vanligt. Kotletterna blir tex löjligt små. Att då sälja dom till kund för fullt pris anser jag fortfarande vara att lura kunden.

Raggarbonden  8)
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:46 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

animalist

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 20 nov-07 kl 09:43 »
Vart köper du til det priset? Vilken vikt och klassning hade lammen?
Priset täcker inte ens kostnad för slakt och styckning!

Det er möjligt att det finns fjolliga kunder, men du har tydligen letat rätt på en fjollig säljare också.

Snarare en säljare som inte vill lura sina kunder...

Martin S

« Svar #51 skrivet: 20 nov-07 kl 09:45 »
Snarare en säljare som inte vill lura sina kunder...

Du får faktisk ta och förklara mig hur et pris på 10-15 kr kg hänger ihop. Även för uslast tänkbara lamm.
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:55 av Martin S »

Martin S

« Svar #52 skrivet: 20 nov-07 kl 09:52 »
Ett lamm med slaktvikt under 15 kg ger enligt mig och de som vi pratat med som köper lamm väldigt små bitar om man vill använda lammet som vanligt. Kotletterna blir tex löjligt små. Att då sälja dom till kund för fullt pris anser jag fortfarande vara att lura kunden.

Varför är det att ni discountförespråkare tror, att vi andra säljer små, feta eller magra lamm?
Jag har haft bra vikter, 20+ vilket är helt jämförbart med köttraslamm som slaktas yngre. Jag är fanemej stolt av mit produkt, och anser at det är värt pengarna. Varför  tror du att folk skriver upp sig långt i förväg?

En del raser ÄR mindre. Om det är ett fel i sig kan man tycka olika om. En vagtel är mindre än en höna, men har ett betydligt högre pris....
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:53 av Martin S »

animalist

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 20 nov-07 kl 09:53 »
Du får faktisk ta ock förklara mig hur et pris på 10-15 kr kg hänger ihop. Även för uslast tänkbara l

Det ger ju bonden dubbelt och mer än då mot att lämna till slakteri.. Han har alltså 100% i påslag..

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #54 skrivet: 20 nov-07 kl 09:55 »
Om man säljer en produkt vars marknadsvärde är 5 kr kilot för 75 kr kilot. Då lurar man okunniga konsumenter medvetet. Var är då ideen om ett hållbart sammhälle ? Tycker det låter mer som "" lura dom okunniga fjollorna på så mycket som möjligt""

Med tanke på att köttet kan kosta upp till 300:- per kilo i butik för de finaste bitarna, så kan man ju undra vem som är lurad om man anser att marknadsvärdet är 5:- per kilo. 5:- är också utan slakt- och styckningskostnader, så det riktiga marknadsvärdet är iaf 25:-, inte 5:-. Eller slaktar och styckar slakteriet gratis?
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:56 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

animalist

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 20 nov-07 kl 09:56 »
Även en liten kotlett med mindre kött på, kan räcka gott till en måltid. Inte behöver man väl börja räkna på själva köttmängden, som om vi vore djur som man beräknade fodermängd till.
Vi får i oss alldeles för mycket och blir allt fetare i dagens samhälle. Att äta magert och köttfattigt lamm är ingen dum ide för att motverka detta.
Kanske borde detta lammkött saluföras som "extrafint dietkött" och rent av kosta ännu mer :)?

Ja vilken bra idee, sälj ben, lura på kunderna ännu sämmre kött... eh ben menade jag.. kan ju koka buljong eller något

animalist

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 20 nov-07 kl 09:58 »
Med tanke på att köttet kan kosta upp till 300:- per kilo i butik för de finaste bitarna, så kan man ju undra vem som är lurad om man anser att marknadsvärdet är 5:- per kilo. 5:- är också utan slakt- och styckningskostnader, så det riktiga marknadsvärdet är iaf 25:-, inte 5:-. Eller slaktar och styckar slakteriet gratis?

Ja inte vet jag vad du läst, men 25 kr kg för bra klassat kött är ok.. men inte 75 kr kg för kött som klassas till 5 kr av slakterierna

Martin S

« Svar #57 skrivet: 20 nov-07 kl 10:02 »
Det ger ju bonden dubbelt och mer än då mot att lämna till slakteri.. Han har alltså 100% i påslag..

Nej, det gör det inte, för kostnad för slakt och styckning är 400 kr pr lamm + moms.
(där jag slaktar - varierar både + og -)

Om vi pratar om "smålam" under 15 kg betyder det 35 kr/kg i ren kostnad!
Om du därtil lägger de ynka 5 kr, så är allt under 40 kr/kg ren fantasi, även för det uslaste lammet. Därtil skal säljaren ha skäligt betald för sit ekstraarbete gentemot att sälja direkt til slakteri. Och dessutom är det bra lamm vi pratar om, inte dåliga.

Frågan kvarstår: hur vil du att 10-15 kr/kg hänger ihop?
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 10:25 av Martin S »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #58 skrivet: 20 nov-07 kl 10:04 »
Ja inte vet jag vad du läst, men 25 kr kg för bra klassat kött är ok.. men inte 75 kr kg för kött som klassas till 5 kr av slakterierna

Så allt kött som säljs via återtag är alltså dåligt klassat kött enligt dig? Bra att veta att din värld är så svart-vit.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #59 skrivet: 20 nov-07 kl 10:30 »
Jag skal som sakt inte vara smakdomare, men det finns ju dom som har kommit fram til, att det har betydning för innhållet av nyttiga fettsyror. Så konkret tror jag dock inte att folk tänker på det.

Det påverkar fettsyrorna ja
MEN det kan skilja på raserna också hur mycket goda fettsyror som är i köttet.
(Nu har jag inga dokumenteratde värden för de olika fårraserna)

T.ex på nötköttraserna har Limousin det högsta Omega 3 värdet
jämfört med Simmental, Hereford, Charolais, Angus, Blonde, BB.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1663 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser