Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni betalt?  (läst 14554 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #20 skrivet: 19 nov-07 kl 22:29 »
Kunden nöjd, säljaren nöjd.  :D

Skulle kunden vara lika nöjd om det visste att den konventionella priset var 5 kr kilo också....
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 22:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #21 skrivet: 19 nov-07 kl 22:35 »
Rosa, nu måste jag fråga dig:

Hur säljer du dina lamm, hur klassar dom och vad får du betalt? Är du nöjd med det priset du får?

För lamm til 5 kr/kg är det väl ändå inte.

Slakteriets köpspriser er ju förövrigt nettopriser. Gör man återtag och säljer själv skal slakt och styckning ju täckas, vilket är ca 20 kr/kg bara det. Det kan man ju  specificera om man vill.
Men de där 5 kr/kr är inte en relevant ciffra.

« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 22:49 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 19 nov-07 kl 22:47 »
Skulle kunden vara lika nöjd om det visste att den konventionella priset var 5 kr kilo också....

Troligen. Kunden vet att lammet vuxit upp på naturbete och kan komma och titta på det och hur det har det på sommaren om h*n vill. Vet också att det åkt knappa milen till slakteriet under lugna förhållanden. Får sedan köttet levererat i låda till avtalad plats. För kunden spelar det ju egentligen mindre roll hur lammet klassar sig så länge det smakar gott. Det är väl för slakteriets bekvämlighet? som klasserna finns?

Jag vet inte var kunden skulle kunna köpa köttet för 5:-/kg? Man kan ju knappt köpa ett levande lamm och slakta själv och komma ner i det priset.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 19 nov-07 kl 22:47 »
Jag säljer inte för 5kr kilot. Men om jag hade såå dåliga lamm så slakteriet betalade mellan 0-5 kr kilot för dem, så skulle jag inte ta återtag på dåligt klassade lamm och sälja dom dyrt privat.

Om man har lamm som klassar sig bra så är det ok att sälja till slakteriet tycker jag. Man slipper krångla med att sälja privat, med allt bök det innebär, det är värt ganska mycket det också.  :)

Jag vet inte var kunden skulle kunna köpa köttet för 5:-/kg? Man kan ju knappt köpa ett levande lamm och slakta själv och komma ner i det priset.

Om man har lamm som slaktade kommer att betalas med 0-5 kr kilot, så ska dom ju inte vara dyra levande heller. Utan där är det ju slaktvärdet man pratar om, magert litet lamm = 40% av levande vikten x troligt slaktpris per kg.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 23:01 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #24 skrivet: 19 nov-07 kl 22:57 »
Om man har lamm som klassar sig bra så är det ok att sälja till slakteriet tycker jag. Man slipper krångla med att sälja privat, med allt bök det innebär, det är värt ganska mycket det också.  :)

Visst är det ok at sälja til slakteriet :) Och som du säger kan det vara värt att slippa allt krångel med privat försäljning.
Men just därför er det också ok at privat försäljning ger ett bättre pris!

Hur mycket bättre? tja, det beror på marknaden. Tänk på vad lammkött kostar på konsum....

Men Rosa, det är bra at du talar om att man får ha en bra moral som säljare. Tar man bra betalt, då skal produkten också vara bra!
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 22:59 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 19 nov-07 kl 23:01 »
För kunden spelar det ju egentligen mindre roll hur lammet klassar sig så länge det smakar gott.

Jomen ett bättre klassat lamm har ju mycket större köttbitar och mindre benprocent. Att ni kan sälja på detta viset beror ju helt på dålig kunskap hos kunden.
Om ni la upp en lammkotlett från ett lamm med bra klassning och vikt brevid en från ett magert litet lamm som klassats dåligt skulle kunden nog vilja betala mycket mer för den bra klassade. Den smakar nog minst lika gott  :)
Men om dom inte vet skillnaden kan man ju lura dem att det inte är så stor skillnad....

Citera
Det är väl för slakteriets bekvämlighet? som klasserna finns?

Nej klasserna finns för att bedöma hur bra styckbitarna blir. Dvs att man får lammkött på kotlettbenet och inte bara ben och fett.

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 19 nov-07 kl 23:08 »
Tar man bra betalt, då skal produkten också vara bra!

Detta är nog kärnan i detta.

Bra produkt kan ju knappast vara dåligt klassade lamm som man tar återtag på och sedan säljer för fullpris till okunniga konsumenter som tror dom gjort ett klipp eftersom lammköttet är mycket dyrare på konsum.
Det är ju bara det att konsum och ica dom säljer INTE kött efter dåligt klassade lamm utan kött från bra klassade lamm som har kött på benen. Dom dåligt klassade lammen blir korv och lammfärs, inte styckdetaljer i köttdisken.

Raggarbonden  8)

Martin S

« Svar #27 skrivet: 19 nov-07 kl 23:20 »
Bra produkt kan ju knappast vara dåligt klassade lamm som man tar återtag på och sedan säljer för fullpris till okunniga konsumenter som tror dom gjort ett klipp eftersom lammköttet är mycket dyrare på konsum.

Nu får det snart ha ett slut. Jag säljer bra, prisvärda lamm til nöjda kunder, som själv säger att det kött de får är mycket bättre - och billigare - än i affären.

Hade jag inte får, skulle jag själv köpa samma kött till samma pris! det är väl egentligen den bästa moraliska måttstocken.

Men innan jag fick får har jag upplevt att få levererat en låda med ett äckligt lamm som bestod av fett til hälften. Det var billigt men ändå inte prisvärd... jag handlade naturligtvis aldrig där igen, och har desutom passat på att tala illa om stället... så fungerar marknaden nemligen också.

Slut för idag.
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 23:33 av Martin S »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 19 nov-07 kl 23:31 »
Nu får det snart ha ett slut. Jag säljer bra, prisvärda lamm til nöjda kunder, som själv säger att det kött de får är mycket bättre - och billigare - än i affären.

Vaddå ha ett slut  ??? Klarar du inte av lite debatt ?

Vad bra att du säljer bra kött till dina kunder men man får ibland uppfattningen av det som skrivs här att det är en affärside att ta återtag på eller slakta sina små lamm hemma och sälja dom dyrt.

Vilket jag inte gillar.

Raggarbonden  8)

Martin S

« Svar #29 skrivet: 19 nov-07 kl 23:41 »
Klarar du inte av lite debatt ?

... man får ibland uppfattningen av det som skrivs här att det är en affärside att ta återtag på eller slakta sina små lamm hemma och sälja dom dyrt.

Jo, jag klarar en debat rätt så hyggeligt..., läs tråden. ;) men det finns inte så mycket mer at lägga till.

Jeg vet inte hur andra ser sin affärsidé. Själv tycker jag att pris och kvalité skal hänga ihop. Men det är en klar och rimlig idé, att man får bättre betalt genom att sälja direkt til kunden. Då försvinder ju flera led i försäljningskedjan. Det skal både säljare och köpare ha glädje av.

« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 07:56 av Martin S »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #30 skrivet: 20 nov-07 kl 07:47 »
Vaddå ha ett slut  ??? Klarar du inte av lite debatt ?

Vad bra att du säljer bra kött till dina kunder men man får ibland uppfattningen av det som skrivs här att det är en affärside att ta återtag på eller slakta sina små lamm hemma och sälja dom dyrt.

Vilket jag inte gillar.

Raggarbonden  8)

Det är väl klart det är en affärsidé. Eller gör folk detta idéellt? Lägger man ner tid så vill man kanske iaf ha några kronor i timpenning?

Producenten får bättre betalt för sitt lamm, i utbyte mot ökad arbetsinsats. Konsumenten får betala mindre för köttet, och får dessutom närproducerat.

Vem förlorar? Grossister, transportfirmor, oljebolag och butiker kanske?

Självklart måste man väl hålla någon form av kvalitetskrav. Det är väl inte så konstigt. Vi var inte nöjda med våra lamm så här första året, så vi hemslaktade dem för eget bruk istället. Inget mer med det.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Henning

« Svar #31 skrivet: 20 nov-07 kl 07:55 »
Men det är en klar och rimlig idé, att man får bättre betalt vid salg direkt til kunden. Då försvinder ju flera led i försäljningskedjan. Det skal både säljare och köpare ha glädje av.

Om vi bortser från den olagliga verksamheten att slakta hemma och sälja obesiktigat kött, försvinner knappast flera led i försäljningskedjan.

Bonde - slakteri - butik - konsument  
Bonde - slakteri - bonde - konsument

Om man inte räknar sin egen tid eller transportkostnaden från slakteriet kan man kanske sälja billigare än livsmedelaffären.

Inom restaurangbranschen finns ofta ett grossistled också.
Om man kan hitta restauranger som värdesätter svenskuppfödda beteslamm kan man få bra betalt.
Det gäller dock att hålla en jämn kvalitet på leveranserna och utesluta för feta eller för små lamm.

Själva har vi provat många olika kanaler under åren. Avståndet till slakteriet och möjligheten till returfrakt blir avgörande i längden.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 20 nov-07 kl 08:07 »
Självklart måste man väl hålla någon form av kvalitetskrav. Det är väl inte så konstigt.

Kvalitetskraven är ju "en bra klassning från slakteriet" då vet man att det är lagomt med fett och en praktiskt användbar storlek på köttet.

Man kan skrika sig blå om att små bitar går liiiika bra att laga till, men om den storleken vore vad konsumenten verkligen önskar, så skulle mindre slaktkroppar vara lika säljbara som de större välutvecklade. och priset därefter av slakteriet. (inte som idag 0-5 kr kg)

Att något är närproducerat kan väl aldrig kompensera dålig kvalite?

Att man som du Larso hade självkritik och granskade dina lamm noga hedrar dig tycker jag.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 08:09 av Rosa »

Martin S

« Svar #33 skrivet: 20 nov-07 kl 08:12 »
Om vi bortser från den olagliga verksamheten att slakta hemma och sälja obesiktigat kött, försvinner knappast flera led i försäljningskedjan.

Bonde - slakteri - butik - konsument  
Bonde - slakteri - bonde - konsument

Om man inte räknar sin egen tid eller transportkostnaden från slakteriet kan man kanske sälja billigare än livsmedelaffären.

Min lokala ICA eller Konsum köper ju inte direkt på slakteriet, men får kött i kyldisken via ett mer centalt inköp. Altså två led med hantering och transport.

Men vist kan man ställa upp det så, at bonden är sitt eget butiksled  :)
Då blir det också klart varför det inte är slakteriets inpris man skal jämföra med.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 20 nov-07 kl 08:20 »
Att man som du Larso hade självkritik och granskade dina lamm noga hedrar dig tycker jag.

1-2 av lammen (av fem) uppfyllde kvalitetskraven, dvs var tillräckligt stora. Väldigt låg fetthalt på det stora vi slaktade. Ett av de stora och ett av de små (flasklammet, för temperatmentets skull, hon borde blivit större om hon inte gått på flaska) är kvar i besättningen. Men därmed var det inte värt besväret. Och ja, innan ngn påpekar, så tar vi givetvis upp hemslakten som intäkt i deklarationen (och bokföringen utifall att vi skulle få en blixtrevision), och betalar därmed momsen på köttet.

Sedan kan man se det som att vi har för dålig uppfödning. Min teori är att det berodde på betet. Alla hagar var inte färdiga, så det blev överutnyttjande av några hagar, och dessutom hade inga hagar betats eller slagits på ett år, så produktionen var väl heller inte den bästa. Nästa sommar har vi full möjlighet att rotera beten korrekt, och hagarna är nedbetade från start, plus att de flesta träden i hagarna nu är borta, vilket borde ge bättre bete... Förra ägaren beklagade sig över att betet var för dåligt för deras hästar. Inte konstigt. En hage har jag tagit ner 20-talet björkar och när jag är klar skall ett 50-tal tallar vara borta. I en annan hage har jag fällt ett 30-tal tallar, och skall fälla ett 20-tal björkar. Osv.

Nästa år blir det fler lamm. Förhoppningsvis 9-10st. Hemslaktar vi 2-3st, så blir det iaf 6-7st att ta återtag på, och då kan det bli värt det hela.
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 08:31 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #35 skrivet: 20 nov-07 kl 08:22 »
Min lokala ICA eller Konsum köper ju inte direkt på slakteriet, men får kött i kyldisken via ett mer centalt inköp. Altså två led med hantering och transport.

Men vist kan man ställa upp det så, at bonden är sitt eget butiksled  :)
Då blir det också klart varför det inte är slakteriets inpris man skal jämföra med.

Man skall inte förglömma transporterna. Bonden slaktar förhoppningsvis på det närmaste slakteriet, medan eventuella mellanled kan ligga i en helt annan del av Sverige.

Lite som när Arla nu försöker lansera "närproducerad mjölk". Visst, bonden kanske finns i närheten, men mjölken har åkt över halva Sverige och tillbaka. Knappast närproducerat. Tacka vet jag Wapnö.

Martin S

« Svar #36 skrivet: 20 nov-07 kl 08:33 »
Kvalitetskraven är ju "en bra klassning från slakteriet"

Ja, klassningen är et grundläggande rättesnöre för kvalitet/pris. Inte minnst fettklassningen. Vi är överens om det!

Men det finns fler saker som helt rimligen spelar in.
Om köttet är ekologisk eller inte är en sak
Om det kommer från naturbete eller kraftfoderbaserad uppfödning är en annan. Att kunden vet var lammen kommer ifrån och är säker på at det är en uppfödning som man har sympati med är en tredje.

Jag skall inte vara den som avgör hur mycket av detta man kan smaka när köttet ligger på talriken. Men ett marknadsvärde beror inte ENBART på hårda siffror som slaktklassning, men på den samlade produktbild.

Naturligtvis kan man diskutera hur mycket ekstra de där "mjuka värden" skal kosta. Om man inte vill betala för dom kan man ju låta bli och t.ex fylla bilen med dansk griskött på extrapris nästa gång man är där... större köttbitar,- att det är både äckligt och oetisk och och oekologisk på alla sätt är en bisak man får tåla...
Nu satte jag saken på sin spets. Men vad jag vil säga är, att vi småproducenter skall väl vara glada att det finns kunder som tycker att vår produktion har et högre värde!
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 09:01 av Martin S »

Sommartorparn

« Svar #37 skrivet: 20 nov-07 kl 08:35 »
Man skall inte förglömma transporterna. Bonden slaktar förhoppningsvis på det närmaste slakteriet, medan eventuella mellanled kan ligga i en helt annan del av Sverige.

Lite som när Arla nu försöker lansera "närproducerad mjölk". Visst, bonden kanske finns i närheten, men mjölken har åkt över halva Sverige och tillbaka. Knappast närproducerat. Tacka vet jag Wapnö.

Långa transporter borde redovisas. Hur vet man varifrån Arla-mjölken kommer? Inbillar mig att t ex Falbygdens mejeri bara har mjölk från trakten. Det är f ö fördelen med lokalmejerier, som det finns många av utomlands. Köper själv ofta "bergsmjölk", för jag vet att den kommer från Alperna några mil härifrån och att "bergsmjölk" nästan har samma kriterier som eko. När jag tänker efter, vet jag inte varifrån ekomjölken kommer. Hmm. Sen finns det olika lokala produkter som heter typ "härifrån" och på postnumret ser man ju om det stämmer, om det nu inte rentav står orten på förpackningen. Förresten är folk väldigt patriotiska när det gäller öl. De stora märkena som produceras varsomhelst dricker man inte gärna här i Bayern. Lokala produkter säljer bättre.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #38 skrivet: 20 nov-07 kl 08:46 »
Långa transporter borde redovisas. Hur vet man varifrån Arla-mjölken kommer? Inbillar mig att t ex Falbygdens mejeri bara har mjölk från trakten.

I Göteborg kommer Arla-mjölken från Jönköping. En bonde på Hisingen (finns väl 1-2 kvar antar jag) får sin mjölk skickad till Jönköping och tillbaka. Är det närproducerat? Transporterna hade varit lika "korta" om kossan stått i Linköping istället. Rent av kortare. OK, en ko i Gränna hade inneburit kortare transporter för en Göteborgare än en ko på Hisingen.

Vi köper Wapnömjölk. Där transporteras inte mjölken till ngt mejeri, för mejeriet står i huset intill kornas lada, och rinner 20 meter från ladan i ett rör. Sedan transporteras mejerimjölken direkt till butiker i närområdet (vilket väl är upp till 10 mil, förvisso). Avsevärt kortare transporter än Arla-mjölk. Fast tyvärr inte ekologisk. Fast Wapnö producerar KRAV-vete, jag misstänker att det främst är reglerna kring mediciner som gör att man inte KRAV-märkt sin mjölk.

Pss vore ju gårdslaktat det bästa, men med tanke på regelverk etc kring gårdsslakterier, så förstår man ju att möjligheten är väldigt liten för konsumenterna.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #39 skrivet: 20 nov-07 kl 08:55 »
Om köttet är ekologisk eller inte är en sak
Om det kommer från naturbete eller kraftfoderbaserad uppfödning är en annan. Att kunden vet var lammen kommer ifrån och är säker på at det är en uppfödning som man har sympati med är en tredje.

Ska vi nu vara riktigt ärliga så är det ju inte mycket som skiljer en ekologisk uppfödning från en konventionell. (säger jag som själv är ekologisk)  ;D
Finns trots flera undersökningar ingenting som skiljer köttet från de olika uppfödningsformerna i smak.
Ingen har någonsin frågat vad djuren äter eller något annat heller, som köper kött av oss.

Vad menar du med kraftfoderbaserad uppfödnig ?
(Alla lamm går ju på bete med sin mamma...)
Vilken sorts uppfödning av lamm är det som folk inte sympatiserar med?

Varje undersökning som görs visar att majoriteten av konsumenterna när det kommer till kritan, köper det billigaste..

/Rosa

Dela detta:

* Inloggade just nu

1140 gäster, 3 användare (2 dolda)
Oddsonntag

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser