Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig (?) färg på myskanka  (läst 3471 gånger)

Skojarbråten

Konstig (?) färg på myskanka
« skrivet: 18 nov-07 kl 19:18 »
Hej!

Jag har haft myskankor i några år och de har blivit svartvita, vita, nästan helsvarta och chokladbrun/vita. Har hos andra sett även gråvita.

I oktober kläcktes här en stor kull där de flesta ser ut just så utom denna lilla flicka. Hon är helt "viltspräcklig", har inget annat ord för det... Hon är helt brunspräcklig utan vitt alls (har aldrig sett en helt enfärgad utom i vitt). Kan de se ut så här, eller vad har vi ställt till med?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

hustran

Re:Konstig (?) färg på myskanka
« Svar #1 skrivet: 18 nov-07 kl 20:04 »
Jag har inte någon kunskap om myskankor, hon ser i alla fall helt underbar ut, var rädd om henne. kanske visar sig ngn. liten vild gen där, eller kanske har mamma slarvat med ngn.and. ;D

hustran

« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 20:07 »
Glömde att säga GRATTIS, för hon är verkligen fin.

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 18 nov-07 kl 20:18 »
Tack, och tur att jag inte har genbank...

;D

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-07 kl 20:35 »
Myskankor är vanligen brokiga i vitt och svart. En del är vita eller nästan vita med lite svart i hjässan Andra är svarta eller nästan svarta med mer eller mindre vitt på huvud, hals och vingar. Möjligen kan blått ha förekommit.

Taget ur genbanker och rasramar för Svensk myskanka.

Alltså dina myskankor kan då vara blå och det är väl häftigt då. Var rädd om dessa. De kan ju då vara mycket ovanliga.

Nästan så att jag vill köpa ägg från dessa till våren/sommaren. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 18 nov-07 kl 20:57 »
Jag tycker den ser ball ut! Lite som en rumpnisse: fulsöt!  ;D

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 21:23 »
Myskankor är vanligen brokiga i vitt och svart. En del är vita eller nästan vita med lite svart i hjässan Andra är svarta eller nästan svarta med mer eller mindre vitt på huvud, hals och vingar. Möjligen kan blått ha förekommit.

Taget ur genbanker och rasramar för Svensk myskanka.

Alltså dina myskankor kan då vara blå och det är väl häftigt då. Var rädd om dessa. De kan ju då vara mycket ovanliga.

Nästan så att jag vill köpa ägg från dessa till våren/sommaren. ;D

Hon är INTE blå. Skulle snarare vilja ha det till något som liknar viltfärgad hos kanin, alltså mer åt det bruna hållet. Det började med chokladbrunt som jag sparat för att de är så fina, och nu kom hon som är ytterligare en utveckling.

Jag ska vakta henne tills hon blir stor, ska bli spännande att se vilka slags barn hon får (myskvalpar?).

:)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-07 kl 22:58 »
Hon är INTE blå. Skulle snarare vilja ha det till något som liknar viltfärgad hos kanin, alltså mer åt det bruna hållet. Det började med chokladbrunt som jag sparat för att de är så fina, och nu kom hon som är ytterligare en utveckling.

Jag ska vakta henne tills hon blir stor, ska bli spännande att se vilka slags barn hon får (myskvalpar?).

Tyckte hon såg blå ut. Men sätt gärna in fler bilder på henne. Gärna också när fjärdrarna är fullt utvecklade. Spännande i allafall. Det blå är väl också ett önsketänkade ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 19 nov-07 kl 07:38 »
Jag har haft några som varit den färgen på bröstet som ungfåglar men sedan blivit svarta där de var viltfärgade. Spännande! Det vore kul att se bilder när hon är vuxen.
 Har era myskankor olika fjäderdräkt sommar/vinter? Jag tycker mina är mer vitspräckliga på vintern och "renare" i svart/vitt på sommaren.

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 19 nov-07 kl 10:27 »
Är du helt säker på att dina myskor är helt renrasiga? Vet du det med säkerhet? För det kan ju finnas nå't annat som ligger i dem som nu kommit fram i denna vackra dam. Hur är det med myskor - parar de sej med andra ankor? Hur som helst så är hon fin!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 19 nov-07 kl 21:09 »
Myskorna har gått själva, så jag har svårt att tro att det hänt något här. Det måste ligga flera år tillbaka i så fall, men man kan ju aldrig veta? Ska kolla om jag kan lista ut varifrån ursprungsankorna kom.

Ungt par köpta på Lillerudsdagarna 2004, känner någon sig manad att träda fram? :)

Suzniz

« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 21:13 »
De blå är inte späckliga på det viset utan ser ut som blå hönor t ex. Jag har också fått sådana någon gång, mer eller mindre. Jag har bara trott att det är en blandning av alla färgerna som blir sådär viltfärgat. Då hade jag helvita, brokiga honor och en blå hane och så blev det några såna. Jag hade ingen annan ankras i mina.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

drakvinga

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 nov-07 kl 07:28 »
Hej
Jag har också den färgen "viltfärg" kallar jag det på några av mina. Andra är blågrå.
Så jag tror nog att det kan komma fram hos en del av grenarna hos myskanka
Vissa av dom jag har är mer ljusgråviltfärgade också. Har sparat dom ungarna som har annorlunda färger hos mig. Lite roligt.
Och jag vet att mina är renrasiga.. det är nog bara som man har tur att få i kullarna  ;D
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

ela84

« Svar #13 skrivet: 21 nov-07 kl 10:22 »
Men gu så fin
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Skojarbråten

« Svar #14 skrivet: 26 nov-07 kl 21:32 »
Tyckte hon såg blå ut. Men sätt gärna in fler bilder på henne. Gärna också när fjärdrarna är fullt utvecklade. Spännande i allafall. Det blå är väl också ett önsketänkade ;D

Heter brun färg blå? Andra som är blå är ju grå? Nu har hon iaf fått ännu mer fjädrar, finns att åskåda här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=13194&page=1&id=727642226
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 21:34 av Skojarbråten »

saint206

• Småland
« Svar #15 skrivet: 26 nov-07 kl 22:28 »
jag har en blå myskhona...och hon är BLÅ, inte brun eller så... det ser ut som om du fått in nån annan sorts anka...kanske gräsand? jag har korsning svartvit mysk/viltfärgad löpanka och dom blev rödbruna och grön/lila... otroligt vackra...ska se om jag kan plåta dom i morron...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Skojarbråten

« Svar #16 skrivet: 29 nov-07 kl 22:42 »
Gräsand? Det har jag aldrig sett här...

Här är ny bild på de nya fjädrarna:

http://www.saxebyns.se/galleri/16.html

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 29 nov-07 kl 22:44 »
Gräsand? Det har jag aldrig sett här... Här i krokarna finns gäss vid flyttning på hösten, sen finns inga simfåglar alls.

Med det inte sagt att det inte är så. Jag har ingen aning, kan inte ens gissa.

Här är ny bild på de nya fjädrarna:

http://www.saxebyns.se/galleri/16.html
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 22:45 av Skojarbråten »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 30 nov-07 kl 09:11 »
De flesta myskankor är svarta, vita eller brokade. Men den finns även i blått och blåbrokad samt i sällsynta fall i brunt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser