Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadad get  (läst 1102 gånger)

Rosie

skadad get
« skrivet: 16 nov-07 kl 13:32 »
Jag har en ung get som antagligen blivit stångad i ljumsken. Första dagarna var hon trött och medtagen, men har nu hämtat sig bra. Hon verkar inte lida eller ha ont. Men grejen är att hon har fått en stor vätskefylld "påse" där hon stångades som skvalpar när man tar på den. Nån teori om vad det är och vad man kan göra åt det? Det är en mlölkget som egentligen skulle ha blivit parad nu, men vi funderar på att ta bort henne.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:skadad get
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 14:26 »
Om det bara är en påse med vätska och inget annat som är fel så tror jag att hon kommer att bli helt återställd, fast det kan ta månader!
Har haft samma på häst. I storlek av en fotboll ungefär..

Gör inget, absolut inte punktera säcken för att tömma den. Jag skulle vänta och se, om hon inte lider eller har skelettskador så försvinner den sakteliga.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 17:19 »
Ring veterinären för att kolla om hon fått ett bråck.

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 nov-07 kl 11:25 »
håller med Gruff. Ring veterinären! Det är ganska farligt att ställa egna diagnoser eller e om andras diagnoser när det gäller sjuka djur.
Kanske den måste dräneras? Antibiotika?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1195 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser