Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivning  (läst 7105 gånger)

Ursus

• Jämtland
Avlivning
« skrivet: 15 nov-07 kl 12:34 »
Jag hade revision för IP-sigill för en tid senan och fick anmärkning för att det inte fanns någon skriflig rutin för hur avlivningen ska gå till. Jag sitter och skriver den just nu men blev lite osäker på en det detaljer.

Jag har inga egna vapen så avlivningen måste utföras av andra.Det finns ett antal personer som kan avliva på ett bra sätt med bultpistol, så dessa blir naturligvis anlitade i första hand. Men om jag inte skulle få tag i dessa när jag ska avliva? Hur lämpligt är det t.ex att avliva en ko inne i ladugården med älgstudsare? Kan jag skaffa en egen bultpistol?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Avlivning
« Svar #1 skrivet: 15 nov-07 kl 13:04 »
Jag är inte rätt person till att svara på detta.. men jag har sett att det finns att köpa bultpistol på typ jordbrukskataloger.. har själv funderat på att man borde ha en.. Fast jag har bönder till grannar som har och även kan använda det.. Så det känns inte akut.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-07 kl 13:32 »
Älgstudsaren har inget med slakt att göra, annat än möjligen om man tvingas skjuta djur som har blivit totalt förvildade.
Om man slaktar själv med kulvapen, så är kalibern 22 (short eller long) och inget annat! Akta utrustning och inte minst dina egna fötter...

För mig betyder (utan att det behöver vara absolut sanning).
Bultpistol: Verktyg avsett att skjuta in bult eller spik i väggar med en krutladdning.
Slaktpistol: Verktyg avsett att avliva djur, genom att detta mha en krutladdning skjuter in en stång i huvudet på djuret.
Slaktmask: Verktyg avsett att skjuta djur i huvudet med 9 mm ammonution. (Var vanligt förr att folk sköt sig själva i fötterna vid slakt ) ;D

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 15 nov-07 kl 13:37 »
Är det ens tillåtet att avliva tamdjur med gevär eller pistol?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ursus

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 13:46 »
Tack för svar.
Jag har läst på lite så nu vet  jag att det heter slaktpistol och inget annat. Inser också vid närmare eftertanke att äljstudsare inte är nödvändigt då själva skjutandet är till för att göra djuret medvetslös, inte omedelbart avliva det. Själva avlivningen sker ju vid avblodningen. Förmodligen lär väl ett skott med älgstudsare från nära håll inte bli någon vacker syn heller.

Så vad gäller för slaktpistoler? Kan vem som helst köpa sådana?

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 nov-07 kl 13:52 »
Är det ens tillåtet att avliva tamdjur med gevär eller pistol?
Katt som är fångad i fälla får avlivas med handeldvapen. Men jag har för mig att man måste ha minst kaliber 38 och mynningen skall hållas mot kattens nacke. Allt enligt den gamla djurskyddsmyndighetens givna riktmedel.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 nov-07 kl 14:50 »

Jepp.
http://www.lgprodukter.se/ kolla under slaktutrustning

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-07 kl 15:05 »
Alla typer av husdjur får avlivas med slaktpistol (i lagtexten står det bultpistol, som jag alltså anser vara något annat) eller kulvapen. (DFS 2004:12, 5 kap 4§.

Jag tycker det är ganska lustigt att lagtexten talar om skott från kulvapen i hjärnan som bedövande...  ;D
Juridiskt torde djuret alltså vara dött först när blodet är avtappat???

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 15 nov-07 kl 16:04 »

Ja. Licensfritt. Fungerar väldigt bra, snabbt, ganska oblodigt och intimt på lamm iaf. Ger en möjlighet att vara nära djuret och säga farväl när man "bedövar", då iaf jag står gränsle över lammet och lugnar det före. (Finns ju inget motsatsförhållande mellan att tycka om sina djur och att avliva och äta upp dem)

Se t ex

http://www.buyit.se/nima/lista.asp?hidesubcats=true&subKategori=72

Slaktpistolerna längst ner på sidan kostar under 1000:- och fungerar väl för hemmabruk, iaf på får. Vet inte om slaglängd 65mm räcker för kor om det är vad vi diskuterar?
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 16:06 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #9 skrivet: 15 nov-07 kl 20:35 »
Alla typer av husdjur får avlivas med slaktpistol (i lagtexten står det bultpistol, som jag alltså anser vara något annat) eller kulvapen. (DFS 2004:12, 5 kap 4§.

Jag tycker det är ganska lustigt att lagtexten talar om skott från kulvapen i hjärnan som bedövande...  ;D
Juridiskt torde djuret alltså vara dött först när blodet är avtappat???

//Mikael

Jo men så är det nog. Skjuter du djuret så skottet går in i hjärnan så tippar det omkull. Det lever men är totalt bedövat. Det finns ingen reflex från ögonen om du för handen mot ögat. Först när djuret har tömts på blod så är det dött.

Traditionell hallalslaktning (muslimskt tjafs) så tömmer man blodet medans djuret lever och inte är bedövat. Det är förbjudet i Sverige. (Varför man accepterar att älgen ska skjutas i lungan blir därför knepigt att begripa). Orsaken är att man konstaterat att djuret plågats svårt under dödsperioden medans blodettöms.

Imamerna (en slags islamska präster i Sverige) har haft överläggningar med Veterinärförbundet/Jordbruksverket osv. Man har då konstaterat att djuret är vid liv när det är bedövat med t .ex. slaktpistol och att man kan utföra hallal-ritualerna  medans man tömmer blodet från djuret.

Ritualerna är att imamen eller dennes ställföreträdare skall vara vänd mot Mecka liksom även djuret medan man uttalar sina religiösa ord osv. Slakten får endast utföras av en jude, kristen eller muslim. En hindu eller en som inte tror på de tre religionernas ökengud får inte slakta djuret.

klorofyll

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-07 kl 13:19 »
Vi har nyligen investerat i en slaktpistol, ca 1000 kr på Lantmännen. Den fungerar till allt från lamm till tjur, men patronerna är olika. Vi har slaktat två lamm och det gick mycket lugnt och smidigt. Nu klarar vi oss själva även vid en nödsituation mitt i natten, känns rätt tryggt. Kan rekommenderas!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 18:09 »
Jag började med att lära mig att flå och ta ur, därefter avbloda. Sedan skaffade jag en bultpistol (ja, ja) för 700 kronor och köpte fem grishuvuden.  Övade med en hel ask patroner på skallarna, tog isär och satte ihop bultpistolen i princip för varje skott, och kände mig sedan tillräckligt säker på manicken för att våga använda den mot ett levande djur.

Men att stå grensle över en ko kanske ställer sig lite svårt?  Varje djurslag har sina reaktioner på kroppskontakt; försök aldrig använda fårmetoden på gris, de springer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 19 nov-07 kl 20:43 »
Vi ger alltid djuren kraftfoder när de skall avlivas..

häller ut kraftfodret på marken ev kalv eller ko  har grimma på sig ..
har man slakt mask måste man ju hålla den mot pannan på djuret vid skottögonblicket...

därför kan det vara lättare med tex 22an...
där du kan skjuta på en halv - nån dm håll...

men det viktigaste är ju att man inte stressar utan skjuter då djuret är avslapnat och håller huvudet still. om så bara för ett ögon blick..

vi gör lika dant med grisarna..
de får sin favorit mat och skjuts ofta i hagen.. eller vi har lockat in dem i en mindre inhägnad..

du kan inte tjuv hålla en gris...

bäst är mat metoden och ta god tid på sig...
22an gör att man kan skjuta utan att behöva hålla vapnet tryckt mot pannan..

annars brukar jag träna grisarna med att kliadem  när de äter... klia dem på halsen o på huvdet..

en gris vi hade satte sig alltid ner när man kliade honom... och en vacker dag när han vart kliad så sa det pang....

lugnare avlivning får man nog leta efter...

viktigt är ju sedan när skottet fallit att se till att djuret direkt stjälps över på sida så de kan sparka fritt med benen...  och så att avblodningen kan göras...

vi kollat allitd att djuret är bedövat genom att klappa över ögat med handen... o djuret inte reagerar så har skottet tagit bra..

Är ma ovan att avliva grisar tex så kan det vara en god i de att stänga in dem eller ta in dem innom hus i tex ladugården så att man har dem instängda i fall skottet skulle ta fel..

det händer alltid förr eller senare... att man kan missa..
därför skall man alltid ha extra amunition med sig vid avlivning..
så man inte skall behöva springa in o leta skott inne.. utan djuren skall ju avlivas snabbt o effektivt..

Man kan även träna att prov skjuta på en grov planka... med bultpistolen alltså...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 21 nov-07 kl 03:47 »
Måste bara fråga, funkar det alltså bra att avliva vuxna nötter med 22:a. Trodde nog kanske att det var för dålig "kraft" i den.

Kalvar funkar den bra på, det vet jag......................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 21 nov-07 kl 09:38 »
Det hänger på vilka skott man använder till 22:an  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser