Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62366 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #200 skrivet: 28 sep-09 kl 17:38 »
Sen tar man bort den extra tråden, plockar upp maskorna (och några extra "i skarven"). Stickar ett varv och börjar sen ta in som när man minskar för tån på en vanlig socka. Det är alltså lite som när man stickar tummen på en vante. Bara att tråden stickas in över hälften av maskorna och man börjar ta in genast.

Vill man söka på utrikiska så kallas det för afterthought heel  :) Man kan sticka många och ha på lager. Så när någon behöver en strumpa, så mäter man och stickar in hälen för just den personen.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #201 skrivet: 28 sep-09 kl 18:18 »
Så när någon behöver en strumpa, så mäter man och stickar in hälen för just den personen.

;D

manna

• -
« Svar #202 skrivet: 05 okt-09 kl 11:31 »
Jag har just upptäckt nackdelen med att inte köpa allt behövligt garn på en och samma gång för att säkert få garn från samma färgbad. Det grå garn jag köpte i efterhand för att kunna färdigställa en ullmössa åt lilla N, visar sig mest se mullvadsbrunt ut i jämförelse med det första grå garnet. Det stör mig inte så våldsamt, men jag blir lite orolig vad gäller ett annat redan påbörjat projekt: den lilla koftan i naturvitt ullgarn. Det verkar nämligen inte bättre än att jag har slarvat bort ett nystan och därmed behöver jag köpa ytterligare ett.

Vad tror proffsen? Är naturvitt så "färgat" att garn från två färgbad ser helt olika ut, eller kan jag komma undan med blotta förskräckelsen? Jag vill ju helst använda den färdiga "kroppen" som jag redan har kämpat mig genom. Skulle emellertid bli ganska besviken om t ex ena ärmen ser "smutsig" ut i jämförelse med resten av koftan. Åtgärdsförslag?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #203 skrivet: 05 okt-09 kl 11:39 »
Åtgärdsförslag?

Sticka ärmarna randiga.
Höns, stickning och pelargoner

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #204 skrivet: 05 okt-09 kl 11:58 »
Doppa den i svart och sy döskallar över hela.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 05 okt-09 kl 12:06 »
Åtgärdsförslag?

Ring eller mejla inköpsstället och se om det finns kvar från samma färgbad.. måste väl kanske vara steg ett. Om nystanet är oåterkallerligen borta och försvunnet.

manna

• -
« Svar #206 skrivet: 05 okt-09 kl 12:13 »
Sticka ärmarna randiga.

Jag hade nog hoppats på Ingen fara, det syns ingen skillnad på olika färgbad när det är naturvitt.  :) Men visst, jag kan ju faktiskt sticka så långt det går med det garn jag har kvar, förhoppningsvis båda ärmarna, och sedan sticka färdigt koftan, dvs ok och knappkant, med en helt annan kulör. Kanske ljusbrunt?

Ring eller mejla inköpsstället och se om det finns kvar från samma färgbad.. måste väl kanske vara steg ett. Om nystanet är oåterkallerligen borta och försvunnet.

De där pappersflärparna är oxå borta... Lilla N tycker att de är roliga och lägger alltid beslag på dem så fort hon får tillfälle. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare  - nog för att jag har svårt att se skillnad på blå och gröna nyanser, men jag behöver inte ett färgnummer för att se skillnad på rött och naturvitt - men nu förstår jag att flärpen är viktig.

Nå, det är bara en stickning det handlar om. :) Koftan kommer att bli varm och gosig vilken jäkla kulör den än stickas i.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #207 skrivet: 05 okt-09 kl 12:14 »

Jag ändrar mig. Naturligtvis.  ;D

Nä, på allvar, Lotta har bästa lösningen, faktiskt. Det har jag gjort någon gång och det har gått vägen.
Numera köper jag alltid lite mer än vad jag tror att jag behöver. Gör man det tillräckligt länge så har man en hel massa färger till slut, att göra något kul av.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #208 skrivet: 05 okt-09 kl 13:10 »
Gör man det tillräckligt länge så har man en hel massa färger till slut, att göra något kul av.

En skitfin filt t.ex.

« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 13:15 av Gruff »

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #209 skrivet: 05 okt-09 kl 13:14 »
Eller be garnaffären lägga undan ett eller två nystan ett tag för säkerhets skull. Brukar funka.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #210 skrivet: 05 okt-09 kl 13:18 »
En skitfin filt t.ex.

Oj, vad jag inte skulle ha en katt i närheten av den filten!  :o

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #211 skrivet: 05 okt-09 kl 13:31 »
Den är säkert "declawed"  :'(

Varg-älva

• Finland
« Svar #212 skrivet: 05 okt-09 kl 19:02 »
Bäst är absolut att köpa några nystan extra. Då har man en del garn kvar och måste köpa ännu mer bara för att sticka nåt annat....

manna

• -
« Svar #213 skrivet: 05 okt-09 kl 19:21 »
Bäst är absolut att köpa några nystan extra. Då har man en del garn kvar och måste köpa ännu mer bara för att sticka nåt annat....

... och då har man ändå problemet att man har garn i samma kulör fast från olika färgbad... ;D

Varg-älva

• Finland
« Svar #214 skrivet: 05 okt-09 kl 20:19 »
... och då har man ändå problemet att man har garn i samma kulör fast från olika färgbad... ;D

Ja men andra gången köper man garn med annan färg. Och naturligtvis lite extra.... (Kanske det delvist är därför mitt garnlager vuxit?)

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #215 skrivet: 06 okt-09 kl 00:01 »
En skitfin filt t.ex.

Vilken filt! Vill, vill, vill. Fast just nu stickar jag en barnkofta efter ett gammalt fint mönster, virkar lappar till en bomullsfilt och broderar en till jävla julbonad (den fjärde i ordningen - och SISTA).
Men sen ska jag banne mig börja på en filt i den roliga tekniken. Så skön att slippa sy ihop lapparna.
Jag gillade även sättet att kanta med i-cord. Har aldrig sett det förut! Det måste ju vara användbart på t.ex. koftor också. Undrar om kanten krullar sig med den avslutningen eller om i-corden håller ut knaten. Nån som vet?

Varg-älva

• Finland
« Svar #216 skrivet: 06 okt-09 kl 06:41 »
Jag gillade även sättet att kanta med i-cord. Har aldrig sett det förut! Det måste ju vara användbart på t.ex. koftor också. Undrar om kanten krullar sig med den avslutningen eller om i-corden håller ut knaten. Nån som vet?

Jag har satt kanten på en barnmössa och tröja. och det fungerade bra. Om man stickar slätstickning vill nog nedre/övre kanten rulla sig lite i alla fall.

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #217 skrivet: 06 okt-09 kl 10:22 »
Ska nog testa i alla fall. Räcker kanske med bara ett par varv rätstickning i t.ex. tröjkanten då??? Dessutom kanske det inte gör något om kanten krullar sig lite med så snygg kant.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #218 skrivet: 06 okt-09 kl 10:42 »
Oj, vad jag inte skulle ha en katt i närheten av den filten!  :o

Först fattade jag verkligen inte hur du kom att tänka på att en katt inte skulle vara nära filten, först när jag kollade igen såg jag att det där gula klädesplagget som slängt vid filten var en katt...
elliha.blogspot.com

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #219 skrivet: 06 okt-09 kl 11:24 »
Behöver hjälp med hur man virkar ihop rutor till en filt. Har tidigare lagt lapparna kant i kant och virkat genom båda maskbågarna men då blir det ju en upphöjd "ås" i skarven och det verkar inte så skönt att ligga på för en baby.
Nån som har några bra tips? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser