Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62251 gånger)

manna

• -
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #160 skrivet: 28 aug-09 kl 07:08 »
När det gäller att se skillnad på avig och rät så tänker jag (i resår): vårta=avig hud=rät. Dvs, varven under inte har en vårta så ska jag sticka en rät, om det har en vårta så ska jag sticka en avig. Det funkar bara om jag tänker så men jag vet att jag är knäpp.

Under en av  lektionerna i Iors stickskola, fick jag frågan om jag såg skillnad på avig och rät maska. Och visst gjorde jag det! Avig maska (det jag alltid har kallat "bakåtmaska") är en avig bula som inte rättar in sig i ledet. Rät maska (logiskt nog "framåtmaska") är så där löjligt slätstruken och medgörlig.

---

Ibland lyckas jag så bra med stickningen att jag inte behöver repa upp något. Då tar nystanet slut. Jag brukar lämna en garntåt av det gamla nystanet och en snutt av det nya, att fästas senare. Är det klurigare att knyta ihop tåtarna direkt? Hur gör ni?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #161 skrivet: 28 aug-09 kl 09:06 »
Egentligen ska man inte knyta ihop trådarna i en stickning... Knuten kan gå upp eller krypa till rätsidan.

Om du stickar fram och tillbaka, är det enklast att byta garn vid början/slutet av varvet. Annars stickar jag ibland in ändarna och så att säga fäster samtidigt som jag stickar vidare. Men oftast blir det nog mindre synligt om man gör det efteråt, för då kan man dra åt eventuella lösa maskor.

Sen kan man också se till att garnändarna är avslitna (alltså inte rakt avklippta) och ta en nål och trä den ena änden in i den andra. Det blir då dubbelt garn ett litet tag när man stickar.

Ett annat sätt är att dela upp tråden i de olika "småtrådarna". Vartefter man stickar lämnas en tunn tråd bort och samtidigt tar man in en ny från det nya nystanet. Efter ett par maskor lämnas ännu en tråd bort och en ny läggs in. Och så vidare. Detta är visserligen lite pilligt, men skarven blir så gott som osynlig.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #162 skrivet: 28 aug-09 kl 09:17 »

Jag brukar lämna en garntåt av det gamla nystanet och en snutt av det nya, att fästas senare. Är det klurigare att knyta ihop tåtarna direkt? Hur gör ni?

När jag slarvar, så knyter jag en ögla som jag efter projektets färdigställande åtgärdar. (= fäster m.h.a. en stoppnål).

I vanlig slätstickning kör jag oftast med "Kaffe Fassett-tekniken", vilket innebär att jag, när ca. 15 cm av garnet återstår, tar garnändan från det nya nystanet och lägger den så att den klämms fast när jag stickar nästa ögla. Detta upprepar jag ca 5-6 gånger (fem stygn, alltså). Nu är det fritt fram att byta till den nya garnstumpen, som är väl fäst vid stickningen, och jag fäster den avslutade garnstumpen på samma sätt.

Är det någon som förstår hur jag menar?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #163 skrivet: 28 aug-09 kl 09:20 »
När jag slarvar, så knyter jag en ögla som jag efter projektets färdigställande åtgärdar. (= fäster m.h.a. en stoppnål).

I vanlig slätstickning kör jag oftast med "Kaffe Fassett-tekniken", vilket innebär att jag, när ca. 15 cm av garnet återstår, tar garnändan från det nya nystanet och lägger den så att den klämms fast när jag stickar nästa ögla. Detta upprepar jag ca 5-6 gånger (fem stygn, alltså). Nu är det fritt fram att byta till den nya garnstumpen, som är väl fäst vid stickningen, och jag fäster den avslutade garnstumpen på samma sätt.

Är det någon som förstår hur jag menar?

Jag gör ungefär likadant, låser fast de båda garntrådarna vartefter som jag stickar. Det blir inte så mycket att fästa efteråt då.

Knutar är som sagt ingen bra idé, det blir lätt fult. Har man många knutar blir det ju lätt lite knöligt på baksidan också.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #164 skrivet: 28 aug-09 kl 09:24 »
Jag gör ungefär likadant, låser fast de båda garntrådarna vartefter som jag stickar. Det blir inte så mycket att fästa efteråt då.

Knutar är som sagt ingen bra idé, det blir lätt fult. Har man många knutar blir det ju lätt lite knöligt på baksidan också.

Hur gör man för att byta garn när man stickar spets?
Ovanstående teknik funkar inte alls, och min spetskjol är full av öglor på baksidan.

Hjälp, jag behöver tips!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #165 skrivet: 28 aug-09 kl 09:27 »
Hur gör man för att byta garn när man stickar spets?
Ovanstående teknik funkar inte alls, och min spetskjol är full av öglor på baksidan.

Hjälp, jag behöver tips!

Nu stickar jag sällan spets, men jag antar att det bästa är att försöka tunna ut garnändarna och sedan tvinna ihop dem så man får en nästan osynlig skarv.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #166 skrivet: 28 aug-09 kl 09:29 »
Nu stickar jag sällan spets, men jag antar att det bästa är att försöka tunna ut garnändarna och sedan tvinna ihop dem så man får en nästan osynlig skarv.

Ja det låter ju faktiskt som en bra idé.
Och nu i efterhand, hur kan jag göra?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #167 skrivet: 28 aug-09 kl 10:08 »
Ja det låter ju faktiskt som en bra idé.
Och nu i efterhand, hur kan jag göra?

Hmmm, jag hade nog försökt fästa trådarna så diskret som möjligt i de stadigare partierna av spetsmönstret. Pillrigt, men det borde väl gå att få ganska snyggt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #168 skrivet: 28 aug-09 kl 10:28 »
 :-[ Jag brukar ju då göra knutar. Hade inte ens tänkt att man kunde göra på andra snyggsätt.  ::) Skyller på att jag hade träslöjd på högstadiet. Nästa gång det blir en skarv ska jag prova att sticka in den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #169 skrivet: 28 aug-09 kl 11:56 »
Skyller på att jag hade träslöjd på högstadiet.

;D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #170 skrivet: 28 aug-09 kl 11:56 »

Så brukar jag göra med det mesta jag stickar, jag tunnar ut ändarna, tvinnar ihop dem, tuggar lite på dem (ja! saliv är utmärkt till detta) och rullar sedan skarven mellan handflatorna. Brukar bli i det närmaste osynligt, och än har jag inte varit med om att det har gått upp. Funkar bara på naturmaterial, men det är iofs det enda jag brukar sticka i... (med undantag av raggsockor, då).
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #171 skrivet: 28 aug-09 kl 12:23 »
Funkar bara på naturmaterial, men det är iofs det enda jag brukar sticka i... (med undantag av raggsockor, då).

Vad är det med raggor som gör att man måste använda blandgarn? Slits ullen megasnabbt om man trampar på den? Jag hittade bara tråkigt garn som passade till raggsockor, så jag valde ett raggsockegarn till fötterna och rent ullgarn till skaften. Garndamen såg lite förvånad ut, men sa sedan att det nog ska fungera att göra så.

Om man envisas med ren ull i fötterna, kan man göra något då för att få bättre hållbarhet? Eller är man inne på mockasiner då?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #172 skrivet: 28 aug-09 kl 12:48 »
Ja, ullen slits fort bort på framför allt hälen om man använder rent ullgarn. Det kan gå på några dagar bara och är hur tråkigt som helst.
För att få bättre hållbarhet så kan man låta en sytråd i syntetmaterial löpa med garnet när man stickar utsatta partier. Har jag läst någonstans, inte provat själv. Man kan också tova sockan lite lätt.

Garn till raggor (alltså med 20-25 % syntet) tycker jag det finns ganska mycket av, Svarta Fåret har en hel del i olika färger och sen finns det ju självrandande garner. Eller så får man väl skaffa getter, ta raggen av dem, blanda med fårull och färga själv.  :)

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #173 skrivet: 28 aug-09 kl 16:41 »
Om man envisas med ren ull i fötterna, kan man göra något då för att få bättre hållbarhet? Eller är man inne på mockasiner då?

Förr, när det var standard att kvinnor hade långt hår, så hände det att de förstärkte stickningen med sina egna hårstrån. Det här var också ett sätt att trollbinda den som skulle få plagget.
Tekniken sades orsaka evigt trånande... :)

Ullsockar slits sönder enormt i stövlar. Jag har varit med om att slita ut hälen på en enda dag, faktiskt. Så roligt var det faktiskt inte att sticka ullsockor efter det... :(

Jag har stickat ullsockor där enbart hällappen har varit i halvsyntetgarn. Det kan bli riktigt snyggt!

Humle

• Västerbotten
« Svar #174 skrivet: 28 aug-09 kl 20:19 »
Så brukar jag göra med det mesta jag stickar, jag tunnar ut ändarna, tvinnar ihop dem, tuggar lite på dem (ja! saliv är utmärkt till detta) och rullar sedan skarven mellan handflatorna. Brukar bli i det närmaste osynligt, och än har jag inte varit med om att det har gått upp. Funkar bara på naturmaterial, men det är iofs det enda jag brukar sticka i... (med undantag av raggsockor, då).

Så gör jag ungefär var fjärde meter garn när jag nålbinder :).

Ett annat sätt att sammanfoga två trådar osynligt som funkar för icke-naturmaterial också är en så kallad russian join.  http://www.geocities.com/mama_bear_007/Russian_Join.html

Nu vet jag inte om jag har snälla skor men jag använde mina nålbundna ullsockar under förra vinter utan problem med hälen, tvättade dem två gånger så det är inte frågan om daglig användning 8 timmar om dagen :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #175 skrivet: 28 aug-09 kl 20:27 »

:o

Jag använde alltid 1m-bitar! 4 m låter trassligt! Dubbelvikt ett antal gånger, eller...?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #176 skrivet: 28 aug-09 kl 21:17 »

Jag vet! Det var därifrån jag fick det (tror jag...), jag nålbinder lite också. Fast det var länge sedan nu...

Det blir ett himla tuggande när man nålbinder!  ;D

Humle

• Västerbotten
« Svar #177 skrivet: 28 aug-09 kl 22:04 »
:o

Jag använde alltid 1m-bitar! 4 m låter trassligt! Dubbelvikt ett antal gånger, eller...?
Nej det går hur bra som helst och det går bara två garntrådar genom nålögat i början, sen går tråden bara enkel.  Brukar ta dubbla mitt vingspann med händerna (är 1.85 lång) plus en kort extra bit i början och en lång extra bit i slutet och sen trä in nålen i vändpunkten till mitten ungefär. Hmm lite svårt att förklara i text. Mätte förresten tråden nu för hur jag brukar göra och den var 6.4 meter så om jag skriver 5-6 meter så överdriver jag inte.

Förlåt alla stickare och virkare för denna utläggning  :-[.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #178 skrivet: 30 aug-09 kl 01:04 »
Ang. att skarva garn. Googla efter russian slice.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #179 skrivet: 30 aug-09 kl 08:03 »
Förr, när det var standard att kvinnor hade långt hår, så hände det att de förstärkte stickningen med sina egna hårstrån. Det här var också ett sätt att trollbinda den som skulle få plagget.
Tekniken sades orsaka evigt trånande... :)

Ullsockar slits sönder enormt i stövlar. Jag har varit med om att slita ut hälen på en enda dag, faktiskt. Så roligt var det faktiskt inte att sticka ullsockor efter det... :(

Jag har stickat ullsockor där enbart hällappen har varit i halvsyntetgarn. Det kan bli riktigt snyggt!

Ja, jag blev enormt besviken när mina första egenstickade sockar i växtfärgat ullgarn gick sönder på ingen tid alls. :( De sockar jag stickar nu är i 55% hampa och 45% ull, återstår att se hur slitstarka de blir... Det står att garnet ska vara lämpligt till sockar i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser