Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort trä runt murstock  (läst 20892 gånger)

Vitis

• Skåne
Ta bort trä runt murstock
« skrivet: 13 nov-07 kl 14:58 »
Fick påpekande av sotaren när han kollade skorstenarna här. Vindsbjälklaget, vindsgolvet, en takstol, de putsade innertaken samt yttertaket är av trä m.m. och ligger an mot skorstenen. "Ett säkerhetsavstånd om 5 till 7 cm skall anordnas mellan murstock och brännbart material" skrev han.

Takstolen har jag fått kläm på hur jag ska fixa, bjälklaget och vindsgolvet likaså men hur fanken ska man göra med innertaken som består av spåntade plankor och puts. Jag vill ju inte förstöra de fina putsade innertaken men det kanske inte går att undvika ?

Vad gör man ? Sågar bort en tillräcklig spalt runt hela murstocken och sätter täckplåtar runt i innertaket ?

*äntligen får jag köpa en tigersåg  ;D*

Filip Skräplund

Re:Ta bort trä runt murstock
« Svar #1 skrivet: 13 nov-07 kl 15:13 »
Se upp för billiga skräpmaskiner bara.
Tigersågar är bland de handverktyg som tar mest stryk, vevmekanismen till sågbladet slits hårt,
särskilt när det blir tvärstopp då sågbladet fastnar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-07 kl 15:29 »
Fick påpekande av sotaren när han kollade skorstenarna här. Vindsbjälklaget, vindsgolvet, en takstol, de putsade innertaken samt yttertaket är av trä m.m. och ligger an mot skorstenen. "Ett säkerhetsavstånd om 5 till 7 cm skall anordnas mellan murstock och brännbart material" skrev han.

Det handlar inte enbart om bärande konstruktion då? Det beskedet fick nämligen jag då sotaren inspekterade mitt förra hem. Märkligt om det är olika regler, menar jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-07 kl 15:33 »
Jag kanske skriver något självklart nu, men jag skulle börja med att knacka ner putsen på den del av taket som skall bort. Annars öppnas möjligheter för fantastiska katastrofer på resten av taket.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 13 nov-07 kl 15:33 »
Just det, jag har för mig att det har nåt att göra med hur träet ansluter mot murstocken.
En golvplanka i rät vinkel emot tror jag är ok, däremot inte grövre bjälkar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 nov-07 kl 15:36 »
Det är säkert inte olika regler bara för att man håller till i olika sotningsdistrikt.

Vore trevligt om du har rätt för då är jag nästan klar med skitjobbet och slipper fylla hela huset med krossad puts och damm!

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 nov-07 kl 15:38 »
Jag kanske skriver något självklart nu, men jag skulle börja med att knacka ner putsen på den del av taket som skall bort. Annars öppnas möjligheter för fantastiska katastrofer på resten av taket.

Aha, det är dom som Yrian har förutspått i sina mardrömmar nu den senaste tiden ...

Även det självklara kan behöva påpekas ibland.  :-[

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 13 nov-07 kl 18:57 »
Det är säkert inte olika regler bara för att man håller till i olika sotningsdistrikt.

Vore trevligt om du har rätt för då är jag nästan klar med skitjobbet och slipper fylla hela huset med krossad puts och damm!

Ja, hemma på min lilla skumpiga väg långt utanför stan, så var det så att en takbjälke var på tok för närgången mot murstocken för att det skulle gillas. Takbjälken kapades ca 50 cm från murstocken och i de två rum där takbjälken syntes, ersattes de borttagna bjälkbitarna med två patinerade brädor. På "fulsidan" (som blev minst lika inbjudande som "snyggsidan"), alltså bakom brädstumparna, murades väggen upp med tegel och putsades.

Sotaren var väldigt nöjd med resultatet. Golvet på ovanvåningen sa han inget om. Inte heller nämndes något om sticketaket.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

kolaren

« Svar #8 skrivet: 13 nov-07 kl 19:27 »
Innan du river för mycket... Säkerhetsavståndet finns inte längre, var ett tag sedan jag läste det där, men har för mig att det stod "temperaturen på närmaste brännbara byggnadsdel får ej överstiga 80 grader vid normal eldning".

En "normal" sotare gör dessutom undantag för ändträ, ett paneltak till exempel, bara det är minst en meter över kaminen. Dessutom blir ju skorstenen svalare ju längre upp i huset man kommer.

Har det funnits eldstäder i huset innan så brukar man komma långt med argumentet att "det har ju inte brunnit ner hittills". Sen tycker jag absolut inte att man ska underskatta riskerna, men någon måtta får det väl vara.

Verkar helt tokigt det du skriver faktiskt. Man kan ju faktiskt kolla med en annan sotare, eller en besiktningsfirma.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 nov-07 kl 20:14 »
Skorstenen i fråga har dessutom ett rostfritt instatsrör vilket gör att rökgaserna inte går direkt an mot skorstenen. Det borde ju bättra på oddsen lite samt minska risken och/eller följderna av en ev. skorstensbrand.

Hur som helst, alla grova bjälkar m.m. har blivit flyttade eller kapade med god marginal, golvplankorna är nu nästan en meter från murstocken (för att jag skulle komma åt med sågen). Det enda som är kvar är spånten i det putsade innertaket och spånen i yttertaket direkt under plåten.

Kanske skulle våga bjuda in "herr brandskyddsinspektör" igen !  :)

*vill väldigt gärna elda i den nya kaminen - fryser*

kolaren

« Svar #10 skrivet: 13 nov-07 kl 20:22 »
Men om det är gjort de senaste åren, insatsröret alltså, så ska det ju vara isolerat runt om. Inuti den murade kanalen. Då är det ju helt omöjligt att få skorstenen för varm.

Ja ta och bjud hem branskyddsinspektören igen, fast kanske inte samma....

Lite brandsäker isolering närmast skorstenen i bjälklagsgenomföringen ser ju förstås alltid bra ut. Kanske går att dreva med lite mellan spontade bräder/takspån och skorsten, inte för det behövs men...

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 nov-07 kl 21:16 »
Insatsröret är ca 1 vecka gamalt !!

Ja ja, jag får väl ringa efter honom och sätta på kaffehurran. Han verkade inte alls oäven, bara lite omständigt.

Tyvärr så har jag ingen annan att välja på, han har mitt distrikt så alla jag ringer hänvisar till samma gubbe. Men han känner killen/firman som installerat kaminen och röret så han borde ju veta att det inte är några problem.

kolaren

« Svar #12 skrivet: 13 nov-07 kl 21:25 »
Jamendåså! Då är det ju ytterligare ett argument för att du kan låta bräderna vara kvar, använd det om han klagar!

För egen del är det enda gången jag köper hem tårta, brandsynen...

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 nov-07 kl 22:47 »
Jamendåså! Då är det ju ytterligare ett argument för att du kan låta bräderna vara kvar, använd det om han klagar!

För egen del är det enda gången jag köper hem tårta, brandsynen...

Jaaa ... och klagar han kan jag ju använda nån av brädorna jag brutit loss ...  >:( ;D

Fast jag kommer kanske längre med en tårta i magen än en bräda i huvet ...  ;)

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 13 nov-07 kl 23:08 »
Jag läser nu ur de instruktioner jag fick från kommunen när jag skulle göra min murstock.

"Mellan rökkanalen och bränbart material så skall det finnas ett luftat utrymme på minst 100mm (exempelvis vid bjälklagsgenomföringar). Kanter på golvbeläggningar, lister etc får gå mot rökkanalen om den inte är utförd av stål eller gjutjärn."

Äldre skorstenar hade krav på en halvstens bredd mellan rökkanalen och yttersida. Nya regler har helsten 25cm. Jag kan tänka mig att sotaren reagerar om det är halvsten men fortfarande gäller att det bara gäller bärande delar.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 nov-07 kl 23:27 »
Sotaren sa nåt i stil med "har ni inte tänkt att inreda vinden så kan vi nöja oss med 5-7 cm till brännbart material". Vet inte vad et skulle göra för skillnad ... vill ju inte att huset ska brinna ner oavsett om vi har inrett vinden eller inte.

Fö. tack för din info Eka, nu är jag ännu mer förvirrad ...  ;)

wikhall

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 nov-07 kl 09:03 »
Jag tycker också att det låter helt knasigt.

Tips 1: Ta dit en annan sotarfirma.

Tips 2: Gå sedan kurs i sotning och gör det hädanefter själv.

Är murstocken tät ska det inte vara något problem, om den är tät eller inte visar sig vid provtryckning. I värsta fall kan man sätta in ett rökrör.

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 14 nov-07 kl 20:35 »
Jag tycker också att det låter helt knasigt.

Tips 1: Ta dit en annan sotarfirma.

Tips 2: Gå sedan kurs i sotning och gör det hädanefter själv.

Är murstocken tät ska det inte vara något problem, om den är tät eller inte visar sig vid provtryckning. I värsta fall kan man sätta in ett rökrör.

Med ett insatsrör i skorstenen ska det väl inte spela någon roll om murstocken är tät eller gles som tandraden på en 90-åring?

Det knasiga här är väl inte direkt sotningen, utan de krav på åtgärder som har ställts. Åtgärder som flera dessutom påpekar inte har varit nödvändiga i liknande fastigheter belägna i andra sotningsdistrikt.

Jag hade satsat på tårtan. Och en dos ödmjukhet. Det brukar funka på tjuriga gubbar.  ;)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #18 skrivet: 14 nov-07 kl 20:52 »
Förstår inte varför vi måste bjuda på tårta?? Kan vi inte bara slänga ut gubben??  >:(

*Tjurig Yrian, med hål i taket*   :(
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 14 nov-07 kl 21:15 »
Förstår inte varför vi måste bjuda på tårta?? Kan vi inte bara slänga ut gubben??  >:(

*Tjurig Yrian, med hål i taket*   :(

Måste och måste. Ni måste väl ingenting, utom att ta konsekvenserna av ert handlande. Jag tippar på att konsekvenserna av ett tårtbjud blir trevligare än av kast-med-liten-sotargubbe.  ;)

Hål i taket är inte så farligt. Det kunde ha varit värre.
http://www.aftonbladet.se/malmolund/article1247884.ab

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser