Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort trä runt murstock  (läst 20893 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Ta bort trä runt murstock
« Svar #20 skrivet: 14 nov-07 kl 21:25 »
Vet inte om det blir nån tårta ...

Men jag är en mycket ödmjuk person så jag får väl visa min bästa sida och hoppas att det räcker med det.

Och du Yrian ... jag ska laga taket ... lovar.  Har inte gjort några nya hål medans du varit borta heller ... :-[

*skriver på att-göra-listan : laga hål i taket*

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 nov-07 kl 14:19 »
Nåväl ... nu har jag tagit bort allt jag kan av trä utan att riva innertaken, bytt några träreglar mot stålreglar och städat undan på vinden.

Nu brinner det en iaf. liten brasa och sotaren får väl säga vad han vill när han kommer.

Vad innebär egentligen "eldningsförbud" ? Är det verkligen förbjudet att elda innan det är godkänt eller är det bara en försäkringsfråga m.m. ?

kolaren

« Svar #22 skrivet: 17 nov-07 kl 14:27 »
Lite olika straffvärde om man bor i tättbebyggt område eller för sig själv, på vischan tror jag  :)

Tror inte du blir inspärrad men blir nog problem med försäkringen om det skulle hända något.

kolaren

« Svar #23 skrivet: 17 nov-07 kl 14:29 »
Förresten letade jag regler häromdan på boverkets fantastiskt tillkrånglade hemsida, vet att jag har hittat dem där innan, men gav upp...

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 22 nov-07 kl 12:27 »
Det är faktiskt så att de regler som gällde när huset byggdes gäller nu också! Punkt.

Däremot så finns det en poäng att inte ha brännbart material liggande mot murstocken pga brandrisken. Själv klargjorde jag detta tydligt för vår klagande sotare och meddelade att jag när golvet ska upp (vilket jag skulle göra ganska snart efter) så skottar jag ur sågspån som ligger intill och ersätter med mineralull.

Denna kompromiss accepterades och jag känner mig också tryggare i och med att sågspånet är borta. Att gå in och riva i murstocken och ändra bjälklag skulle jag aldrig göra om det inte var uppenbart att det läcker vid träet.

Kör med tårta! Mycket trevligare!
ES

The Maxxx

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 dec-07 kl 22:48 »
Hej!
Ville bara säga att det är olyckligt att det blir olika (lite godtyckliga) regler i olika kommuner. Enligt bygglagstiftningen så kan man (byggnadsinspektören i kommunen) bara kräva att byggnaden skall upprätthålla den bygglagstiftning som gällde vid byggstart. Det finns undantag men då börjar vi komma in på juridik, nog om det!

Vid brandskyddskontroll (görs oftast av skorstensfäjartekniker) följer teknikern ett antal almänna råd utgivna av räddningsverket så det blir lite godtyckligt. Med andra ord det går att överklaga om man vill.

För att återgå till hur det började; Brännbart material i kontakt med murstock är korkat att ha kvar  även om man får ett godkännande vid inpektion. Avstånd från murstock till bränbart material är mycket viktigt då ca 40% av alla bränder i villor börjar i anslutning till eldstad eller rökgaskanal. Procenten varierar ganska kraftigt från år till år beroende på hur kallt det är ute.

Jag vet inte om det påverkar men jag är brandingenjör och jag jobbar en hel del med byggfrågor

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser