Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med ospunnen lammull?  (läst 5739 gånger)

louise

• Gäst
Vad göra med ospunnen lammull?
« skrivet: 10 nov-07 kl 16:31 »
Kommer att få ull från två lamm/tackor födda i våras som jag inte kan skicka iväg till spinneri.  Känns som slöseri att tova lammull, eller? Nån som har tips på hur jag lämpligast tar tillvara ullen?

annan

Re:Vad göra med ospunnen lammull?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 17:35 »
varför kan du inte skicka till spinneri? om det är en liten mängd kanske någon kan handspinna åt dig?

men det är klart du kan tova av det, varför skulle det vara slöseri? av fin ull kan det ju bli fina saker!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 nov-07 kl 19:54 »
Ja.. du ska ju ha en komplett lista på spinnerier har din man skvallrat om. Tyvärr har jag inte hittat den, vill du lägga ut den igen?

Resten ska jag skickat till Lotuss eller vad hon nu hette i norra Västergötland. Men två får blir ju inte fem kilo, så jag kan inte skicka det till henne.

annan

« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 20:10 »
hur menar du?
om du har annan ull som du skall skicka, varför inte skicka denna också? eller vill du ha den alldeles särskilt spunnen utan att den blandas med din andra ull? ring lutuss och fråga vetja.

om du inte vill leta så kan du ju kolla dessa länkar till spinnerier och ulluppköpare:

Ullcentrum, Öland: www.ullcentrum.com. Köper all sorts ull från Öland och sydöstra Sverige, 2-20 kronor/kg.
Toarp Säteri, Gällstad: www.toarp.se. Köper all sorts ull, 1-7 kronor/kg.
Solkustens spinnverkstad, Oskarshamn: www.solkustens-spinnverkstad.com. Köper finull, gotlands- och leicesterull, 20-40 kronor/kg.
Madam Lutuss, Tidaholm: epost: madam.lutuss@telia.com. Köper finull, 20-50 kronor/kg.
Wålstedts Textilverkstad, Dala-Floda: www.walstedts.se. Köper gobeläng, mjölkfår och korsningsull, max 45 kronor/kg.
Åddebo Ull, Uppsala: www.addeboull.com. Köper finull, rya, gotlands- och leicesterull, 20- 55 kronor/kg. Köper även stoppningsull t.ex. Texel.
Östergötlands Ullspinneri, Ödeshög: www.ullspinneriet.com. Köper lammull av gotlandsfår och finull, 25-75 kronor/kg.
Ull i Sverige, Kil: www.ullisverige.se. Köper all form av ull.

ovanstående information från
http://svartafaret.nu/svarta_faret/tipsochrad
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 20:17 av annan »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 nov-07 kl 21:09 »
Precis, jag vill inte blanda den med den andra. Den här är brun, resten är grått. Har pratat med Lutuss, inte under fem kilo.

Men tack för länkarna! vet du om nån av dem spinner så här lite?

annan

« Svar #5 skrivet: 11 nov-07 kl 18:02 »
då vet jag ingen annan som spinner mindre kvantiteter, om du inte vill ha handspunnet förståss, men det beror ju på hur du vill att det skall se ut och vad du tänkte ha det till.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-07 kl 21:36 »
Är totalny på ull. Klart nån kan få handspinna, men hur menar du att resultatet blir annorlunda mot maskinspunnet?

482

« Svar #7 skrivet: 12 nov-07 kl 00:15 »
Om du tvättar ullen kan du spara den längre än om den är otvättad och kanske använda den i ett gammaldags täcke till dig själv när du har tillräckligt? Eller som fyllnad i gosedjur? Eller lära dig spinna själv förstås.

Skillnaden på maskinspunnet och handspunnet tycker jag är att handspunnet blir mjukare och skönare att ha på sig, det är oftast mindre behandlat med olika kemikalier och det är färre sönderrivna fibrer (av maskinerna). Oftast är  det mera lanolin kvar i ullen och då renar ullen sig själv bättre, kläderna blir inte så smutsiga, det är det man utnyttjar i blöjbyxor t.ex.

annan

« Svar #8 skrivet: 12 nov-07 kl 10:40 »
hallå där, uppsträckning i ulleden!

Skillnaden i många olika hantverk mellan  "handtillverkat" och maskinell eller tillockmed intustriell framställning är väl nästan given. Resultatet kan vara av olika slag. inte nödvändigtvis bättre eller sämre, men olika.

Att förklara skillnaden maskinellt kontra handtspunnet vad det gäller garner och ull kan endast göras kort och sumariskt, men kanske är det något man även måste lära sig när man hantverkar själv. En duktig spinnare av båda sorterna kan göra underverk!

Att spinneriet skulle behandla med kemikalier är dock ingen risk hos tex lutuss som som är krav märkt. Inte heller någon av de andra uppräknade såsom solkustens, och ullcentrum behandlar ullen med kemikalier.

Att slita sönder fiber är heller inte något en professionell spinnare sysslar med vare sig maskinellt eller för hand.

annan

kison

« Svar #9 skrivet: 12 nov-07 kl 14:09 »
Om du vill ha den handspunnen så kan du maila mig... tricorum@hotmail.com..

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 18 nov-07 kl 17:45 »
I Mandelmanns trädgårdar i Rörum hade de lagt ull på trädgårdsgångarna. Det var en fantastisk upplevelse att gå på. Vet inteom det är att häda för mycket idetta forum dock.

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 nov-07 kl 00:44 »
Det låter ju som en jättebra användning för "sämre" ull som man annars bara bränner upp, från köttfår... Fattar inte att man verkligen inte kan hitta på nåt bättre med detta mångsidiga naturmaterial... Borde kunna bli isolering, stoppning, hässttäcken, jaa bara fantasin sätter gränser.
Får jag nånsin bygga ett hus ska jag ta en djupdykning i detta...

Men , lammullen är ju fin så den hittar du nog på nåt annat med, kolla på tråden om varma vantar, låter jättegossigt.

Martin S

« Svar #12 skrivet: 20 nov-07 kl 14:51 »
Hej Lollo
Vilken ras kommer din bruna lammull från?

En möjlighet kunde vara att gå ihop med en annan med likadan ull.
Eller att spara den ett år, det går bra om den ligger tort i en papperssäck eller papplåda.
Eller att blanda den med brun tackull. Om lammullen är mycket blank kan det faktisk vara bra att blanda med en mer spänstig ull. Beroende på vilket resultat man vil ha, naturligtvis.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 nov-07 kl 19:26 »
Äh. Det blir nog spara. Det är ändå ett halvårs väntetid på spinneriet. Hur blir det om jag blandar den med deras vinterull sen till våren? Kanske blir lagom stadga? Det är Värmlandsfår förresten.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 20 nov-07 kl 20:45 »
Äh. Det blir nog spara. Det är ändå ett halvårs väntetid på spinneriet.

Du kan ju skicka det på kardning, så att du får hem kardflor och kan tova (eller spinna). Skickade nyligen min ull till Åddebo ull och fick tillbaka den kardad inom en månad. Fast dom har femkilosgräns...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 nov-07 kl 21:16 »
ja det är kilogränsen jag inte kan passera. resten av ullen ska iväg till spinneri, men de bruna vill jag inte blanda in i det grå.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 21 nov-07 kl 18:09 »
I Mandelmanns trädgårdar i Rörum hade de lagt ull på trädgårdsgångarna. Det var en fantastisk upplevelse att gå på. Vet inteom det är att häda för mycket idetta forum dock.

Jag har också sett hur Mandelmanns gör och jag måste nog säga att jag tyckte inte riktigt om det... rent visuellt alltså, jag tyckte det såg ut som om någon hade grävt ner stackars får levande...  :-X
Kunde varken gå eller titta på det utan att få små rysningar.
Höns, stickning och pelargoner

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 09 jan-08 kl 20:32 »
Kommer att få ull från två lamm/tackor födda i våras som jag inte kan skicka iväg till spinneri.  Känns som slöseri att tova lammull, eller? Nån som har tips på hur jag lämpligast tar tillvara ullen?

Hej Lollo!
Om du odlar så lägg ullen som den är på jorden, håller mördarsniglar, ogräs och annat ovälkommet borta. Och snyggt är det också!!
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

birgit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jan-08 kl 12:21 »
Här är en teknik som jag tycker är lite kul. Säkert väldigt gammal också. Funkar nog bäst med värmlandsullen.
www.lystbaekgaard.webbyen.dk/
Gå in under artiklar i vänstermarginalen, sedan Dogmastrik.
Visserligen på danska, men ganska enkelt och med bilder.
Tycker man det är slöseri att tova lammullen, så vill man kanske inte lägga den i trädgårdslanden heller ??? Lammullen är ju den allra finaste.

annan

« Svar #19 skrivet: 16 jan-08 kl 16:29 »
ja det var fint!  

fast dom säger att det bara går med Spelsau...nja?

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser