Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Svenskhönan en sund och trevlig höna"  (läst 9237 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #20 skrivet: 15 jul-09 kl 14:52 »
Jag tyckte att tråden tämligen väl utrett vad en svenskhöna är för nånting så tyckte jag att den kunde vila för min del.

Men, eftersom Rosten i en aktuell tråd fortfarande vill att jag svarar så är det inga problem för min del. Jag menar bara att SLU har lagt ner detta experiment med att få fram värphybrider mellan leghorn och RIR som man kallade för svenskhönan. Då drar jag bara slutsatsen att det inte var något särskilt lyckat experiment. Sen kanske de fungerar tillfredställande i andra miljöer med andra krav.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #21 skrivet: 13 sep-09 kl 04:37 »
Svenskhönan är en hybrid och ingen ras den är beroende av 2 rena föräldrar stammar var av den vita heter linje 13.
Dessa djur har av yttrats från SLU och befinner sig nu hos en uppfödare. För att man skall kunna uppräthålla svenskhönans egenskaper bla att klara sig på ett foder med en lägre proteinhalt måste man ständigt testa föräldrar stammarna på det egenskaper som dom för vidare till svenskhönan.
Eftersom detta inte sker i dag  kommer troligen hybriden svenskhönan att försämras i sina produktions egenskaper efterssom man inte kontrolerar och underhåller föräldrardjurens egenskaper.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 13:51 »
Hittade lite bilder på svenskhönan föräldrarlinjer, tyvärr kan man undra hur rena dessa linjer är eftersom det fans gott om korsningstuppar i avelsflockarna
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #23 skrivet: 06 dec-09 kl 15:05 »
Min Svenska hönan värper fler ägg i månaden nu på vintern än vad mina bruna lomanhönor gör.
Fast att hon är 2 år gammal.
Fast kunderna vill hellre ha lomanhönornas ägg pga färgen.

Kista

  • Gäst
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #24 skrivet: 03 feb-11 kl 11:56 »
Läste i en annons på blocket.se där dem hade "Svensk hönor" vad är detta för någott?

 

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #25 skrivet: 03 feb-11 kl 11:57 »
Jag hittade detta..

"Svensk Hönan har under ca 25 års tid avlats för hög värpproduktion på ett värpfoder med låga råprotein- (12,8 %) och energihalter (10,5 MJ omsättbar energi per kg foder). Det ursprungliga syftet med selektion under dessa foderbetingelser var att skapa en högproducerande värphöna utfodrad på ett inhemskt spannmålsbaserat foder.

Hon har också visats ha ett fördelaktigt temperament vid inhysing i system för lösgående höns.

Hon borde vara som skräddarsydd för den ekologiska produktionsformen.

Svenskhönan hade de fördelaktigaste resultaten för de viktigaste produktionsegenskaperna: 7-10% lägre daglig foderförbrukning, 11-18% bättre foderomvandlingsförmåga per kg ägg, samt 5-15% fler kg ägg per insatt höna. Dessutom var dödligheten 4-5% jämfört med 8-12% för hybriderna. "

Här står lite mer http://www.alternativ.nu/index.php?topic=27878.0
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #26 skrivet: 07 mar-11 kl 22:06 »
Läste i en annons på blocket.se där dem hade "Svensk hönor" vad är detta för någott?
Svenska hönan var ett försök att få fram en värphöna som skulle funka bra med inhemskt foder.

Dom 20 svenska hönan som vi hade värpte mera ägg än vad våra Lohman någonsin har gjort och då har jag köpt Lohman från olika uppfödare för att se om det skiljer något på den.
Då har jag kört med 33% svenska foders värpkoncentrat, 33% korn och 33% havre. Till det så har jag gett matrester, äpplen och morötter.
Med en annnan foderblandning så kanske Lohman skulle värpa mera.
Så jag skulle gärna köpa flera svenska hönan om jag kunde men det verkar som den inte finns kvar längre.
Därimot så vill våra kunder heller ha ägg från brun Lohman. Då bruna ägg är mera "riktiga" ägg.

Enda saken som jag tyckte var negativt med svenska hönan var att dom var så fula. ;)


nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #27 skrivet: 25 mar-11 kl 20:16 »
Kan ni inte lägga ut lite bilder på svenska hönan då? jag blir så nyfiken :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #28 skrivet: 26 mar-11 kl 06:23 »
Dom är vita med någon svart fjäder.
Spinkiga och rätt fula.

Men värpte så det knakade på vanlig spannmål och lite värp.

Jag har ingen äkta Svenska hönan kvar men kan ta ett foto på dom jag har så får du se hur dom ser ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser