Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser man skillnad på vita Leghorn och t.ex vita Lohman Värphybrid ?  (läst 4754 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Hur ser man skillnaden på Leghorn och Värphybrider ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
Re:Leghorn/Värphybrid ?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 12:57 »
Man ser ju iaf att alla hönor på bilden är lohmann..  Men lohmann är ju linje framavlad ur leghorn  ::)

Nä men det är väl iaf inte svårt att skilja på färgade hybrider mot leghorn ...de skiljer ju sig väääldigt mycket i färgteckningen..Vita är svårare..men här brukar man väl oftast kunna se en skillnad i vikten..eller det ska vara skillnad om det är rätt  ;D ... Absolut lättast att skilja dem åt, ex vit lohmann mot leghorn, är ju som daggamla kycklingar ...klura på den   ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 13:17 »
Tack för svar Simon  :)

Men om man då ska köpa vuxna hönor, hur vet jag säkert att det är Leghornhöns jag får och inte vita värphybridhöns  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 21:45 »
Är det inte så att värphybrider föds upp väldigt storskaligt, medan rashöns bara finns hos privata hobbyuppfödare?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Bruja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 12:27 »
Hej

Lohmann är mindre i storlek. Leghorn känns som en "normaltung" höna.
Lohmann uppfattar man som lättare.
Jag upplevde också att Leghorn har ett mer "hökutseende".

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 12:35 av Carmencha »

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser