Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som är bra på ekonomi????  (läst 2605 gånger)

supermam

• Gäst
Nån som är bra på ekonomi????
« skrivet: 08 nov-07 kl 16:55 »
Jag och min kille sitter här och småbråkar om vårat annuitetslån som vi funderar på att ta.

Vi ska låna 500 000 kr som ska återbetalas på 20 år med 12% ränta.
Vi har valt att betala amortering och ränta 1 gång per år..

Hur stor blir den årliga annuiteten?
Hur stor är räntan första året?
Hur stor är amorteringen det andra året?
Hur stor är räntan andra året?
Hur stor är amorteringen andra året?

Var så länge sedan man läste matte så man har glömt bort helt hur man räknar ut det...

så snälla finns det nån som vill hjälpa oss med uträkningen så blir vi tacksamma... i annat fall får vi vända oss till banken och framstå som 2 helt dumma personer  ;D
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 16:57 av supermam »

annan

Re:Nån som är bra på ekonomi????
« Svar #1 skrivet: 08 nov-07 kl 17:00 »
jag tycker ni ska svälja skammen och fråga dom på banken, det är ju det dom är till för. En seriös långivare kan säkerligen förklara det hela på ett begripligt sätt. Hör er också för med fler långivare, det finns ju många .
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 17:20 »
Håller med vad Annan skriver. Varför inte framstå som extra klarsynta och be om en kalkyl för hela lånetiden plus alternativa lösningar. 12% verkar trots allt vara en hög räntesats, låt banken jobba lite för pengarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 22:40 »
Jag och min kille sitter här och småbråkar om vårat annuitetslån som vi funderar på att ta.

Vi ska låna 500 000 kr som ska återbetalas på 20 år med 12% ränta.
Vi har valt att betala amortering och ränta 1 gång per år..

Hur stor blir den årliga annuiteten?
Hur stor är räntan första året?
Hur stor är amorteringen det andra året?
Hur stor är räntan andra året?
Hur stor är amorteringen andra året?

Var så länge sedan man läste matte så man har glömt bort helt hur man räknar ut det...

så snälla finns det nån som vill hjälpa oss med uträkningen så blir vi tacksamma... i annat fall får vi vända oss till banken och framstå som 2 helt dumma personer  ;D

Jag tycker att det låter som ett helt vansinnigt lån! Enligt mina beräkningar (jag är verkligen inte ngn expert så ta det med en nypa salt)
skulle det ge följande siffror;
Ränta per år 500.000*12%= 60000 kr dvs 5.000 kr/månad
Amortering 25.000 kr/år dvs 2083 kr/månad
Det ger en månadskostnad på 7083 kr

Jag la in era siffror på en banks hemsida och fick följande beräkning (räknade på ett bundet bottenlån i 10 år vilket ger en ränta på 5.37%

Så här har vi räknat
Bostadstyp: Villa
Bostadens värde: 500 000 kr
Taxeringsvärde: 375 000 kr
Bostadens ålder: mer än 10 år
Lånebelopp bottenlån: 425 000 kr
Lånebelopp topplån: 75 000 kr

Så har vi räknat ut månadskostnaden för lånet

Bottenlån
Bindningstid 10 år
Del av bottenlån 100%
Lånebelopp 425 000
Räntesats 5,37%
Amorteringstid 20 år
Ränta 1 866
Amortering 1 770
Summa 3 636

Topplån  
Lånebelopp 75 000
Räntesats 5,5%
Amorteringstid 20 år
Ränta 337
Amortering 312
Summa 649

Tillsammans 4 285 kr per månad för ränta och amortering

Så här har vi räknat ut boendekostnaden (kr/mån)
Ränta 2 203
Amortering 2 082
Skattereduktion - 660
Fastighetsskatt (1,0% av taxeringsvärdet) 312
Driftkostnad 3 000
Summa boendekostnad 6 936

Till och med med fastighetsskatten (som väl för övrigt ska sänkas) och schabloniserade driftskostnader (går säkert att göra betydligt billigare om man har tillgång till ved etc) så hamnar det under kostnaderna för det lån ni tänkt ta!

Undersök lånemarknaden mer noggrant är mitt råd!

« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 22:41 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 22:45 »
Tilläggas ska kanske att jag rekommenderar att man höjer amorteringstakten på topplånet (då får man hellre sänka på bottenlånet om det blir för mkt pengar per månad) för att bli av med det så fort som möjligt och jag ser också gärna att man delar upp bottenlånet på åtminstone 2 olika bindningstider.

Men har ni redan möjlighet att lägga per månad vad första lånet skulle kosta kan ni höja amorteringen på topplånet med 2798 kr (7083-4285) och bli av med det mycket snabbare (ca 2 år).

Annuitetslån betyder för övrigt att ni betalar lika mycket vid varje betalningstillfälle till skillnad från rak amortering.
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 22:49 av Sar »

ianitor

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 00:09 »
Man ska alltid fråga om saker på stället där frågan uppstår, oavsett om det är banken eller ica eller vartsom... de SKA ju liksom veta.

Jag tvivlar inte på ekonomikunskaperna hos folk här, men en kanske tycker på ett sätt, en på ett annat, och så blir man inte smartare för det...
eller värst av allt: någon säger det DE tror är rätt, och så visar det sig vara helt fel mot hur det var för den som frågade...

Hoppas det löser sig för dig iaf. Lån är allvarliga saker.
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 10:41 »
Jag är ingen expert på just annuitetslån, men tänkte bara fundera över ett tillägg till Sar utmärkta uppställning...Eftersom man ska betala samma summa hela tiden så betyder det ju att i början så går nästan hela pengen till räntor och allterftersom skulden sjunker så blir räntedelen mindre och amorteringen högre..eller? Vad blir då effekten av att lösa in lånet snabbare?eller om man vill byta bank av nån anledning?
För övrigt så kan jag bara hålla med om att en ränta på 12% skulle i vart fall aldrig jag betala idag. Det låter ju som det är ett blanco lån (alltså utan säkerhet) till en bil eller nåt annat spännande... ::)
Ofta har du ju på din banks hemsida möjlighet att knappa in siffror på ett tänkt lån och få ut en fullständig uppställning av månadskostnaderna. Vi testade för skojs skull på ett blanco-lån på 250000 häromdan, och då blev räntan 7,5% och månadskostnad 2600 vid 12 års återbetalning, och kostnaden för hela krediten var nåt på 130 000.
På gårdslånen har vi ca 5% i ränta, så du får nog fråga några fler om detta var ett bud du fått från nån...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 11:05 »
Eftersom man ska betala samma summa hela tiden så betyder det ju att i början så går nästan hela pengen till räntor och allterftersom skulden sjunker så blir räntedelen mindre och amorteringen högre..eller? Vad blir då effekten av att lösa in lånet snabbare?eller om man vill byta bank av nån anledning?

Om du betalar mer så blir lånet helt enkelt återbetalt snabbare.

Man skall också ha klart för sig att om man tar ett annuitetslån till rörlig ränta så kan återbetalningstiden bli längre om räntan går upp.

anlet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 12:32 »
Det verkar vara usla lånevillkor som erbjudits. Jag har svårt att räkna annuitetslån som är dyrare än lån med rak amortering. Ett lån med rak amortering 500 000 på 20 år och 12% ränta innebär en total räntebetalning på 600 000 kr + naturligtvis själva lånet på 500 000.
Totalt inbetalt på 20 år 1 100 000 kr

Om lånet istället sker hos JAK Medlemsbank, den räntefria banken, förbinder man sig att spara lika mycket som man lånar. Man betalar då en avgift för lånet istället för ränta. Ett lån på 500 000 och 20 år ser då ut så här. Amortering 25000 kr/år + sparande 25000 kr/år + avgift 6504 kr/år. Totalt inbetalt på 20 år 1 130 80 kr. Observera då att ett sparande på 500 000 kr har skett och den summan återfår låntagaren när lånet är slutbetalt.

Det kanske skulle vara ett bättre alternativ. www.jak.se
Mvh
Lennart Andersson
0652-16180

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 09 nov-07 kl 23:53 »
Jag är ingen expert på just annuitetslån, men tänkte bara fundera över ett tillägg till Sar utmärkta uppställning...Eftersom man ska betala samma summa hela tiden så betyder det ju att i början så går nästan hela pengen till räntor och allterftersom skulden sjunker så blir räntedelen mindre och amorteringen högre..eller? Vad blir då effekten av att lösa in lånet snabbare?eller om man vill byta bank av nån anledning?

Det stämmer att man från början mest betalar ränta för att sedan gå över till mer och mer amortering. Tyvärr brukar reglerna för banklån vara att man måste betala samma summa i ränta och amortering som man förbundit sig till trots att man väljer en snabbare avbetalningstakt.
Är det däremot så att du har ett rörligt lån (brukar ligga på 3 månader) kan du göra extra amorteringar, samma sak vid bundna lån när bindningstiden går ut (man kan ju ha betydligt kortare bindningstid än 10 år).
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 23:54 av Sar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser