Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående Leghorn/Italienare rasstandard  (läst 7461 gånger)

orloff

• Gäst
Angående Leghorn/Italienare rasstandard
« skrivet: 07 nov-07 kl 21:27 »
Sedan 2004 är Leghorn endast godkända i färgen vit och brun alla andra är Italienare. Men av någon anledning där jag är helt frågande är ???   Leghorn finns inte med alls i den "nya" standarden    :(   De kan väl inte plocka bort en ras som funnits hur länge som helst??????????? ::)

Ehrenstorp

SV: Angående Leghorn/Italienare rasstandard
« Svar #1 skrivet: 07 nov-07 kl 21:52 »
Som sagt, leghorn finns i 26 färger i svenska standarden.

Så länge har de inte funnits. Kom till sverige 1885.

Vit, svart och lavendel färgad leghorn kan gå tillsammans och få kycklingar, det blir en godkänd färg på just de tre färgerna.
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 21:53 av Ehrenstorp »
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 07:00 »
Jag är ledsen men då har du en egen standard för i den skandinaviska finns den i 2 färger vit och brun.  :P

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 11:49 »
Orloff är den som har mest rätt i denna snåriga fråga.  :)
Om ni inte orkar läsa hela denna text så läs det sista stycket.

(Svensk Rasfjäderfästandard gäller inte längre.
Den standard som gäller nu heter:
Skandinavisk Fjerkrae standard 2004.)

Här kommer en lång men intressant text tagen från Svenska rasfjäderfäförbundets tidskrift Nr 2, 2006.

"Variationer av Leghorn
Rasnamnet Leghorn kommer av det engelska namnet på den italienska staden Livorno i Toscana. Därifrån skeppades ett antal djur, avkommor av goda värphöns, till Amerika. År 1834 blev vita, bruna och svarta Leghorn intagna i Standard of Perfection och fram till mitten av 1900-talet kom många nya färgvarieteter och efter 1938 även Leghorn med rosenkam. Det är viktigt att veta att inte bara vita Leghorn var med från början, även om just denna färgvarieteten var den förhärskande bland värphönsen. Parallellt med utvecklingen i Nordamerika följde utbredningen i Danmark, England och Tyskland och även i Sverige. Djur hämtades huvudsakligen från Amerika men även från Italien.

Ur den från början enhetliga rasen uppkom i Europa ganska skilda utvecklingar då tanken att aveln borde ske efter gemensamma riktlinjer inte fanns vid denna tid. Trots att utvecklingen gick isär kom Leghorn att bli den vanligaste värphönan tack vare dess goda egenskaper.

Två namn på samma ras?
I den engelskspråkiga världen fick rasen heta Leghorn men i Tyskland blev namnet Italienare. Vid standardiseringen i Tyskland och angränsande länder var det huvudsakligen djur från Italien som beskrevs, de hade införts därifrån omkring år 1870. Ett par år senare infördes djur från England (Leghorn) till Tyskland. Tyskarna är framstående uppfödare och genomförde en långtgående avel av Italienare så att idag har denna ras 23 olika färgvarieteter i den tyska standarden.

I Europa kan raserna Leghorn och Italienare uppspaltas i tre avelsriktningar. Leghorn amerikansk typ förekommer enbart i vit färgvarietet (i Amerika finns 10 färgvarieteter enligt Standard of Perfection). Leghorn engelsk typ förekommer i sex olika färgvarieteter. Italienare är en tysk typ och finns i 35 färgvarieteter om man räknar in dem som finns utanför Tyskland.
I flera länders standard har man tagit upp fler typer...."

(Här efter följer mer att läsa bla typernas skillnader men jag hoppar här till "pudelns kärna".)

"Anm. I den europeiska standarden och vår skandinaviska standard finns amerikansk Leghorn endast godkänd i färgvarieteten vit. Alla andra färger räknas till Italienare. Av gammal tradition har man här i Sverige kallat alla färger för Leghorn tidigare, något som närmast får anses som en språkfråga."
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 12:01 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ehrenstorp

« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 14:53 »
http://web.telia.com/~u22402900/leghorn.htm

http://www.statarmuseet.com/djuren.asp

Jaja, då går jag efter det jag sett och läst.  ;)

Jag är iallfall mycket stolt ägare till Vit samt Svart leghorn, snart Lavendel färgad också  8)
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 15:44 av Ehrenstorp »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-07 kl 15:46 »
Men...   ???

Rasfjäderfästandarden måste väl vara den källa som gäller eller.
Om den säger endast vit så hur har du då kunnat få andra färgade djur ?

Då måste de ju A. vara en annan ras eller B. blandras
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

orloff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-07 kl 15:51 »
Brun och vit är godkänt i stor ras. Däremot finns den i fler färger i dvärg.   ???  Detta ändrades för några år sedan och resten blev Italienare.   :o

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 08 nov-07 kl 16:08 »
Men.... enligt LM så står det i standarden att

"Anm. I den europeiska standarden och vår skandinaviska standard finns amerikansk Leghorn endast godkänd i färgvarieteten vit.

Alla andra färger räknas till Italienare. "

Är jag snurrig som inte får ihop det ni skriver  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ehrenstorp

« Svar #8 skrivet: 08 nov-07 kl 16:12 »
Mina leghorn är Lätt ras.

Ja du Grimla, antingen har jag blivit lurad av alla som jag köpt av. Men det är ju lite konstigt att flera sidor som jag googlat fram säger att dem finns i fler färger.

Har också en bok som det står alla färger i, godkända eller ej.  

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 nov-07 kl 16:15 »
Vi har en ny standard sedan 2004 ( står så i förbladet i alla fall) Den heter nu Skandinavisk standard och vi har den med Norge och Danmark.
Det är mycket nytt i den det fick jag se när jag ställde ut mina
"rapphönsfärgade" nu heter färgen guld svartbandad. Förr har det alltid varit helt svart bröst på tupparna...men nu ska varje svart fjäder ha en rödbrun söm
Förr fick man kritik om tupparna hade det minsta lilla brunt...nu är det tvärsom så det gäller plugga på !!! ::)

Ehrenstorp

« Svar #10 skrivet: 08 nov-07 kl 16:15 »
Brun och vit är godkänt i stor ras. Däremot finns den i fler färger i dvärg.   ???  Detta ändrades för några år sedan och resten blev Italienare.   :o

Hur många år sen var det  ???

Kanske är det så att vissa fortfarande kallar dem Leghorn även fast det ÄR Italienare?

Har bara läst gammal fakta. Tex Böcker som min mormor hade när hon var ung....
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 16:18 av Ehrenstorp »

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 nov-07 kl 18:58 »
rina och LM, har ni med Leghorn i er standard?  Fattas det blad i min månne???    ::)

rina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 nov-07 kl 21:10 »
Nej i min står inget om leghorn bara italienare stor och dvärg .

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 13:18 »
Citera
Hur många år sen var det  

Kanske är det så att vissa fortfarande kallar dem Leghorn även fast det ÄR Italienare?

Har bara läst gammal fakta. Tex Böcker som min mormor hade när hon var ung....

Ehrenstorp, läste du inte vad jag skrev?  :)

" Av gammal tradition har man här i Sverige kallat alla färger för Leghorn tidigare, något som närmast får anses som en språkfråga"

Alltså dina uppgifter är gamla (det som gäller nu är det som står i skandinavisk fjäderfästandard 2004) men det finns många liksom du som ändå använder det gamla namnet Leghorn för alla färger, vilket är lite synd eftersom det leder till missförstånd.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 09 nov-07 kl 13:26 »
Orloff, det jag har skrivit har jag tagit ordagrannt från en text som publicerades i: Svenska rasfjäderfäförbundets tidskrift Nr 2, 2006.
Jag har inte själv den nya standarden.
En tanke jag fick är denna, kan Leghorn finnas med under A som i amerikansk leghorn? Har ni kollat det?
Med tanke på denna text:  "Anm. I den europeiska standarden och vår skandinaviska standard finns amerikansk Leghorn endast godkänd i färgvarieteten vit. Alla andra färger räknas till Italienare."

Ehrenstorp

« Svar #15 skrivet: 09 nov-07 kl 14:39 »
Ehrenstorp, läste du inte vad jag skrev?  :)

" Av gammal tradition har man här i Sverige kallat alla färger för Leghorn tidigare, något som närmast får anses som en språkfråga"

Alltså dina uppgifter är gamla (det som gäller nu är det som står i skandinavisk fjäderfästandard 2004) men det finns många liksom du som ändå använder det gamla namnet Leghorn för alla färger, vilket är lite synd eftersom det leder till missförstånd.

Ok. Men då vet jag hur det ligger till nu!

Känns lite sorgset, måste jag säg.

Tack ändå för informationen LM  :)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #16 skrivet: 09 nov-07 kl 21:43 »
Om jag förstått saken rätt är Italienarna de enda riktiga Leghorn som finns?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Ehrenstorp

« Svar #17 skrivet: 09 nov-07 kl 21:46 »
Om jag förstått saken rätt är Italienarna de enda riktiga Leghorn som finns?

Vit Leghorn finns fortfarande  ;)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #18 skrivet: 09 nov-07 kl 22:02 »
För mig låter det som om att kärt barn har många namn.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #19 skrivet: 03 okt-08 kl 14:14 »
Har fått väldigt många varianter på vad som är skillnaden mellan dessa två raser.

Någon som kan ge en 'variant' för jag blir inte klok på´t.

Är det någon skillnad exteriörmässigt eller är det färgerna som skiljer dem åt? Båda finns ju till exempel i vitt.

??? ??? ??? ??? ???
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser