Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bluetongue restriktioner i Skåne  (läst 866 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bluetongue restriktioner i Skåne
« skrivet: 07 nov-07 kl 20:54 »
Den 13 oktober 2007 konstaterades ett fall av Bluetongue på ön Lolland i Danmark.
För att hindra sjukdomen att sprida sig införde myndigheterna omedelbart ett övervakningsområde som kom att sträcka sig in i delar av Skåne.

Hur stort är övervakningsområdet? Zonen omfattar kommunerna Helsingborg, Bjuv, Svalöv, Eslöv, Sjöbo, Ystad, Landskrona, Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Bjurlöv, Lund, Malmö, Svedala, Skurup, Vellinge och Trelleborg.

Kan jag transportera idisslare in till övervakningsområdet?
Ja, men inte ut igen.
Restriktionerna innebär bland annat att det är förbjudet att föra ut idisslare, t.ex. nötkreatur, får, getter och hjortar, från övervakningszonen.

Hur länge kommer det övervakningsområdet som idag finns i delar av Skåne att finnas kvar? Om det inte dyker upp några nya fall av Bluetongue i området ska övervakningsområdet vara kvar i två år.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/bluetongue/
overvakningsomrademotbluetongueiskanefragorsvar.4.71828f571158338f31a80002260.html
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 23:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Övervakningsområde mot Bluetongue i Skåne
« Svar #1 skrivet: 07 nov-07 kl 23:50 »
Ja, så är det.
Vil ni ha lite kul ändå, kan ni ju se tråden http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=27180
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser